Vogue
Go With The Glow daagt iedereen uit een week veganistisch te leven

beauty / Health & fitness

Go With The Glow daagt iedereen uit een week veganistisch te leven

Datum
Auteur
Yeliz Cicek
Go With The Glow

De documentaire The Game Changers gezien? Dan ben je waarschijnlijk al om. Zo niet, dan geef je het misschien een kans na het lezen van dit artikel. Om je even bij te praten: in The Game Changers komen onder andere fiets- en hardloopkampioenen, recordhoudende gewichtheffers, Arnold Schwarzenegger en gezondheidsexperts aan het woord over hun ervaring met een veganistisch eetpatroon. Ze laten zien dat een veganistische levensstijl kan helpen om fitter, sterker en gezonder te worden. Daar zijn Isabella Machine (31) en Loulou Machine (30) het helemaal mee eens. De activisten, zoals zij zichzelf graag noemen, richtten in 2016 Go With The Glow op en organiseren veganistische brunches, lezingen en evenementen om mensen te informeren en inspireren om gezondere en bewustere keuzes te maken.

Loulou & Isabella Machine

Vegan-friendly

Go with the Glow helpt ook restaurants om een plantaardig menu te implementeren. Hun missie? Nederland meer vegan-friendly maken. Eens in de zoveel tijd organiseren zij ook een Go With The Glow Challenge, waarbij ze nieuwsgierigen uitdagen om een week veganistisch te leven. Hoe dat werkt? Je krijgt een receptenboek & guide, en elke dag een opdracht. Op die manier maak je kennis met een gezond, plantaardig eetpatroon. “Gezondheid begint in de darmen. Het is daarom belangrijk om goede bacteriën binnen te krijgen, zoals kimchi, zure kool, kombucha, miso en tempé.” Hier een aantal tips om je op weg te helpen. 

  • Begin de dag met warm water en citroen of appelazijn, dit werkt reinigend en alkaliserend. 
  • Eet meer plantaardig en eet vers, gevarieerd en zo onbewerkt mogelijk. Eet voldoende groente en fruit, combineer granen met peulvruchten, verse en gedroogde kruiden, vetten, noten en zaden en drink voldoende water.
  • Eet voldoende vetten, bijvoorbeeld in de vorm van noten, zaden, avocado, kokos, lijnzaadolie en een plantaardige omega 3 supplement. 
  • Wanneer je meer plantaardig gaat eten, let dan op je ijzer inname en nog belangrijker, de opname van je ijzers. Combineer je ijzer inname zoals appelstroop, linzen en groene bladgroenten, met een bron van vitamine C zoals citroen. Vitamine C bevordert namelijk de ijzer opname en cafeïne houdende dranken breken je ijzers af. Drink dus bijvoorbeeld geen koffie of groene thee binnen een uur na het eten van een ijzerrijke maaltijd. 
  • Tegenwoordig is er in elke supermarkt een ruim aanbod aan vleesvervangers te vinden, van vegetarische kip tot een plantaardige steak. Goede vleesvervangers zijn ook peulvruchten zoals linzen, kikkererwten en bonen en wanneer je dit combineert met volkoren granen zorg je voor een compleet aminoprofiel.

“In onze guide delen we gezonde recepten, waardoor je opnieuw leert koken,’ aldus Loulou. Ze deelt hier een recept om je scrambled eggs in het weekend te vervangen.

RECEPT : Scrambled tofu
Ingrediënten (voor twee personen)
- 1 pak tofu, uitgelekt.
- 1 el olijfolie, om in te bakken.
- Knoflookpoeder.
- Uienpoeder.
- Cayennepoeder of paprikapoeder.
- 2 tl kurkuma.
- 1 el miso of groene bouillon.
- Peper & zout.
- Gesneden champignons.
- Peterselie.
- Boerenkool.
- Optioneel: 1/2 avocado.

Bereidingswijze:
1. Giet de tofu af en druk al het vocht eruit.
2. Verhit een koekenpan op middelhoog vuur en verwarm hier ongeveer 2 el olijfolie in.
3. Verkruimel de tofu in de pan.
4. Voeg de kurkuma, knoflookpoeder en uienpoeder toe. Laat twee minuten bakken.
5. Los een theelepel misopasta of een half bouillonblokje op in een kopje gekookt water en voeg dit beetje bij beetje toe aan de tofu tot het helemaal is opgenomen. Dit geeft extra smaak.
6. Roer vervolgens alles goed door elkaar en bak dit voor ongeveer 7 minuten in de koekenpan. Voeg naar smaak peper en zout toe.
7. Leg de tofu apart, bak de champignons met een scheut soyasaus en peterselie, voeg als laatste een handje boerenkool toe in de pan en bak nog een minuutje mee.
8. Serveer de scramble op een (geroosterd) broodje en top af met de champignons, plakjes avocado en cayennepeper of paprika poeder.
Tip: Besmeer het broodje eventueel met plantaardige mayonaise, hummus of ketchup.

Wil je meer weten over plantaardig eten en het zelf ervaren? Elke eerste maandag van de maand gaat de 7 days Glow challenge van start: Een 7 dagen programma met 7 dagmenu’s, 7 mindfulness oefeningen, 7 thema’s en 7 redenen om meer plantaardig te eten. Op 2 juli gaat de Glow Challenge weer van start. Schrijf je hier in.

Marilyn Monroe's eetpatroon zou je nu niet meer voor mogelijk houden

 

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op Vogue.nl.
Dit vinden wij jammer, want Vogue.nl is mede dankzij deze advertenties gratis toegankelijk.
Wil je een uitzondering maken voor Vogue.nl, of meer lezen over hoe wij met advertenties omgaan?
Klik dan hier. Veel dank!

Maak een uitzondering voor Vogue.nl > Sluiten