Vogue
In gesprek met Noortje Siecker

beauty / Interviews

In gesprek met Noortje Siecker

Datum
Auteur
Karen van Ede

Voor beautyfreaks is beauty inkoopster bij de Bijenkorf een droombaan. De hele dag in dure hotels badschuim testen. En nieuwe lipsticks uitproberen. Of is het ook hard werken?


Zit een beauty buyer de hele dag in bad?
Noortje Siecker
, beauty buyer van de Bijenkorf schiet in de lach. 'Ik zit 80% van de tijd op kantoor, heb afspraken met leveranciers of ik ben in de winkel. Maar jazeker, ik krijg veel make-up en producten om uit te proberen, en dat doe ik dan ook. Dat is tenslotte deel van m'n werk! Mijn baan is afwisselend, druk en veeleisend. Een dag op kantoor ziet er nooit hetzelfde uit. Veel meetings en keihard werken. Niet alleen aan de inkoop, maar het is veel breder, eigenlijk een soort brand management. Ik begin vroeg en eindig laat. Ik reis 1 à 2 keer per maand naar Londen of Parijs, dan zit ik om zeven uur in het vliegtuig heen, en om zeven uur ‘s avonds weer terug. Het inkopen zelf doe ik vaak intuïtief en op basis van ervaring, het concept moet me aanspreken en ik schat in hoe commerciëel iets is. Natuurlijk moet het ook binnen de strategie voor de beauty afdeling passen.'

'Voor deze baan moet je stressbestendig zijn, sociaal en ambitieus.'

Hoe kwam je daar?
'Ik ben na de middelbare school rechten gaan studeren. Ik vond het dodelijk saai, dat hield ik twee jaar uit. Toen ben ik naar de Hogeschool voor Economische Studies gegaan, wat ik ook niet helemaal mijn ding was. Pas toen ik een presentatie kreeg van iemand die op de marketingafdeling bij L'Oréal werkte dacht ik: 'Dát vind ik leuk'. Ik bleek wel een universitaire studie nodig te hebben, dus die heb ik gedaan, een master aan de VU. Tegelijkertijd ben ik een stage gaan doen bij L'Oréal en nog voor mijn afstuderen kon ik daar al drie dagen per week werken. Toen moest ik nog wel mijn scriptie schrijven. Ik was rond de 25 toen ik bij L'Oréal kwam. Ik ben begonnen bij de 'mass market divisie', dat zijn de producten die bij de drogisterijen verkocht worden.'

Heb je nog wel vrije tijd?
'Het was keihard werken onder hoge druk in een internationale omgeving. Ik moest flink presteren en had ambiteuze collega's. Het was heel gezellig, een club jonge mensen die allemaal net startten. Als we 's avonds laat klaar waren konden we net zo goed samen wat gaan eten. We gingen samen uit, maar ook de halve marathon rennen. Het was een ontzettend leerzame tijd, met cursussen in Parijs, echt te gek. Maar na een paar jaar ging ik op zoek naar iets anders. Via via kreeg ik een gesprek bij de Bijenkorf, voor de baan van buyer. Voor deze baan moet je stressbestendig zijn, sociaal en ambitieus. Maar er is nog genoeg tijd over om leuke dingen te doen en te reizen.'

'Ik gebruik niet zoveel make-up maar zorg wel dat ik er verzorgd uitzie.'

Wat zijn je plannen?
'Beauty is niet zo'n pure inkoopfunctie als fashion. De echte inkoop is 20% van mijn werk. Ik ben vooral ook bezig met een meerjarenplan om de Bijenkorf spannend en exclusief te houden voor de klant, om events te organiseren, merken uit te bouwen en nieuwe afdelingen neer te zetten. We doen ook kleine merken, steeds meer, maar we blijven een 'department store'. Ik wil nòg meer service geven, de klanten nog meer aan ons binden, ook online. We werken erg aan het exclusieve karakter en de beleving. Beauty blijft me boeien. Ik kijk in buitenlandse steden naar wat er gebeurt, ik volg de ontwikkelingen, de winkels. En ik lees veel bladen, ben veel online. Ik denk na over manieren om beauty nog meer te personaliseren. Hoe leuk zou het zijn als je bij ons een personal beautyshopper zou hebben?'

En wat zijn jouw favoriete producten?
'Ik gebruik niet zoveel make-up maar zorg wel dat ik er verzorgd uitzie. Ik gebruik YSL Touche Eclat, Armani Eyes to Kill mascara, ben fan van de Chanel waterpoof stylo yeux en het Bobbi Brown shimmer brick. Een mooie matte lipstick gebruik ik vaak van MAC. Als ik foundation gebruik is het de Maestro van Armani. Ik hou van de geuren van Jo Malone, Comme de Garçons en Serge Lutens, van Balmain hairstyling, Dior nagellak, de bodyproducten van Kiehl’s en ohja, Kiehl's Midnight Recovery. Ik hoef niet opgedirkt te zijn voor mijn vak, maar ik moet er wel verzorgd uitzien, ook op kantoor. Ik moet wel laten zien dat ik van de beauty department ben. Iedere zes weken even naar de kapper en regelmatig een facial, dat hoort er gewoon bij.'

In Gesprek met Olivier Echaudemaison

 

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op Vogue.nl.
Dit vinden wij jammer, want Vogue.nl is mede dankzij deze advertenties gratis toegankelijk.
Wil je een uitzondering maken voor Vogue.nl, of meer lezen over hoe wij met advertenties omgaan?
Klik dan hier. Veel dank!

Maak een uitzondering voor Vogue.nl > Sluiten