Vogue
Raise the barre: alles wat je moet weten over balletbarre

beauty

Raise the barre: alles wat je moet weten over balletbarre

Datum
Auteur
Angélique Heijligers
Alique

De nieuwe Vogue Wellness special ligt in de winkel. Je krijgt de Vogue Wellness t.w.v. €12,99 nu gratis bij aankoop van L’Oreal Paris, haarverzorging, styling en haarkleur: het 2e product krijg je voor de halve prijs + Vogue Wellness twv 12,99 gratis. Zie voor actievoorwaarden in de winkel. 

Vergeet kettlebells. Vergeet de loopband. De balletbarre is nu de populairste workout in fitnessland. Wat een paar jaar geleden begon als een hype, groeide uit tot een trend. Het strakke, elegante lijf van een balletdanseres is wat we willen én krijgen.

Barre workout

Het geheim achter de killer bodies van modellen als Doutzen Kroes en Miranda Kerr is niet alleen een kwestie van genen en Gods gulle hand. Mary Helen Bowers heeft er ook wat mee te maken. Bowers, voormalig ballerina aan het New York City Ballet, publiceerde in 2012 haar boek Ballet Beautiful. Al snel vonden A-listers als Kroes en Kerr, Erin Heatherton, Liv Tyler en Alexa Chung hun weg naar Bowers’ studio in hartje Manhattan, om aan de balletbarre hun lichaam te trainen met klassieke balletoefeningen. Modellen Lily Aldridge en Alessandra Ambrosio trainden bij Bowers hun zwangerschapskilo’s weg en stonden in no time weer op de catwalk. Strakker en slanker dan ooit. Toegegeven: ballerina’s en modellen hebben van nature een ranke bouw. In fitnesstaal hebben ze een ‘ectomorph’ lichaamstype, met als kenmerken lange armen, lange benen, een laag vetpercentage en geen aanleg voor spieropbouw. Dus ja, dat is een kwestie van genen. Maar die trotse lichaamshouding, platte buik, ronde billen, die mooie, gestroomlijnde lichaamsvorm en elegante manier van bewegen- daar moet je wel wat voor doen. De trainingsmethode van Bowers, die Natalie Portman trainde voor Black Swan, blijkt de sleutel tot een ballerinalichaam. De oefeningen ogen simpel, maar het hoge aantal herhalingen van de delicate bewegingen is verraderlijk zwaar. Het vereist kracht, souplesse en volledige lichaamscontrole om zo verfijnd als een ballerina te bewegen.

Fotografie Alique

Precisiewerk

Het idee van Bowers om de trainingsmethode van ballerina’s om te buigen naar een work-out voor niet-dansers niet nieuw. De klassieke barre-work-out werd al in 1959 ontwikkeld door de Duitse danser Lotte Berk. Zij mixte ballet, yoga en pilates tot haar eigen Lotte Berk Method. Een routine waar balletdansers ook nu nog wereldwijd hun dag mee beginnen. Sinds een paar jaar zijn de ideeën van Lotte Berk en Bowers volop doorontwikkeld naar toegankelijke concepten voor ambitieuze niet-dansers. In New York, LA, Londen en ja, ook Amsterdam zijn work-outconcepten met de balletbarre in de hoofdrol razend populair. Bowers’ concept van een kleinschalige studio met een witgeverfde houtenvloer, zachtroze balletpakjes en spitzen die nonchalant aan lange linten aan de barre hangen, is veranderd van ‘method’ naar ‘workout’. Een beetje meer fitness, een beetje minder ballet. Cardio Barre, Barre Burn, Barre Booty of Hot Barre (inderdaad, in een verwarmde ruimte), zijn de work-outs waarvoorhet nu stormloopt.

"Je vindt precies de spieren die je aan het werk moet zetten en moet stretchen om mooie lijnen te creëren"

Wie zin heeft in een barre-work-out die wel verweven is met de authentieke sfeer van klassiek ballet, kan terecht bij Alexander Zhembrovskyy. Na een carrière als tweede solist bij Nationale Ballet en assistent choreograaf van Hans van Manen, opende hij een eigen dans- en balletstudio waar hijzelf en andere dansers en fitness coaches van het Nationale Ballet lesgeven. Zhembrovskyy zette meteen de les Ballet Fit op het lesrooster en daarmee was hij in Nederland pionier in de barre-work-out. De les is inmiddels verder gefinetuned en staat nu als ZhemFit op het lesrooster. ‘Het is een les gebaseerd op de oefeningen die alle dansers doen om in vorm te blijven,’ vertelt Zhembrovskyy. ‘Ze bestaan uit lange, uitgestrekte bewegingen en veel stretchen. Bijvoorbeeld je been optillen, zo lang mogelijk maken, liefst met je voet naar buiten gedraaid en direct daarna stretchen.’ De oefeningen vereisen kracht, maar hebben volgens Zhembrovskyy een heel andere uitwerking dan traditionele krachttraining. ‘Bij krachttraining met zware gewichten ervaar je een opgepompt gevoel van de grote spieren die de meeste kracht moeten leveren. ZhemFit is een krachtige, dynamische les waarbij je spieren aan het werk zet waarvan je niet eens wist dat je ze had. Dat luistert heel nauw, het is precisiewerk. Daarom is juiste begeleiding essentieel. Je vindt precies de spieren die je aan het werk moet zetten en moet stretchen om mooie lijnen te creëren.’

Toewijding en geduld

Met de enorme groei aan barre-work-outs bij verschillende fitnesscentra en boutiekstudio’s, vraag je je natuurlijk af- welke work-out is het beste? Eigenlijk beloven ze allemaal min of meer hetzelfde. Lange, slanke spieren en een rechte, elegante houding. Maar hoe realistisch is dit? Kunnen we na drie work-outs een lichaam als Igoné de Jongh verwachten? ‘Vergeet niet,’ zegt Zhembrovskyy, ‘dat balletdansers al vanaf heel jonge leeftijd intensief trainen. Een danserslichaam is het resultaat van natuurlijke aanleg én jarenlange toewijding aan ballet.’ Die jaren kunnen we natuurlijk onmogelijk inhalen, en dat hoeft ook niet, vindt Zhemborvskyy. ‘Ballerina’s zijn rank. Heel rank. Ik denk dat het mooier en gezonder is om iets voller te zijn, dat je als vrouw een beetje billen en borsten hebt.’

Beauty talk met Zoë Kravitz, het nieuwe gezicht van YSL’s Black Opium

 

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op Vogue.nl.
Dit vinden wij jammer, want Vogue.nl is mede dankzij deze advertenties gratis toegankelijk.
Wil je een uitzondering maken voor Vogue.nl, of meer lezen over hoe wij met advertenties omgaan?
Klik dan hier. Veel dank!

Maak een uitzondering voor Vogue.nl > Sluiten