Toen Framing Britney Spears uitkwam, twijfelde niemand over de boodschap van de geprezen New York Times-documentaire. Iedereen zag dezelfde, getroffen popster, die jarenlang moest slikken hoe iedereen behálve Britney haar identiteit bepaalde. De hofleverancier van die ellende: de media, natuurlijk.

Ook nu, grofweg twintig jaar later, verliezen sterren niet zelden de regie over hun eigen beeldvorming. Taylor Swift veranderde van een aandoenlijke country girl in een slet omdat ze met enige regelmaat over haar (ex)vriendjes zong, en Angelina Jolie's acteerwerk deed er niet meer toe toen ze Jennifer Annistons lover (lees: Brad Pitt) zou hebben 'gestolen'. En nu de macht van social media in de nek van menig celebrity hijgt, is 't nog lastiger om zelf de touwtjes in handen te houden.

Dit artikel gaat verder onder de video.

Zien: de teaser van Billie Eilish' nieuwste liedje

Billie Eilish' evolutie

Des te fascinerender is Billie Eilish' (19) evolutie, die ze al sinds haar opkomst helemaal zelf reguleert. Hoewel ze eerst bekend stond om haar oversized kleding, lijkt ze op de laatste cover van de Britse Vogue wel een ander mens, met dank aan een blonde coupe en nauwsluitend korset. Haar baggy looks droeg ze jarenlang bewust: zo zou niemand een mening kunnen hebben over het lichaam ónder die kleding. Zo cureerde ze zelf wat de kijker wel en niet te zien krijgt.

This content is imported from Instagram. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

Eilish gebruikt kleding duidelijk om haar eigen narratief te creëren, en tevens een andere fase in haar carrière – en waarschijnlijk ook leven, aangezien ze piepjong is – aan te kondigen. Haar groen-zwarte esthetiek paste perfect bij donkere liedjes als Bury a Friend, terwijl haar blonde lokken en looks in nudekleuren veel zachter ogen. Haar laatste release Your Power schijnt niet voor niks haar 'meest kwetsbare' track ooit te zijn.

Net als Beyoncé

Wie haar documentaire heeft gezien, weet dat er geen gigantisch mediateam achter dit soort besluitvorming zit. Het brein achter Billie is nog altijd Billie zelf. Ook met interviews en editorials is ze voorzichtig: ze doet het wel, maar alleen als het medium in kwestie haar visie respecteert, blijkt uit een recent onderschrift. Ze kijkt het kunstje wat dat betreft een beetje af bij Beyoncé, een van de weinige beroemdheden die je echt autonoom kunt noemen. Zij geeft al jaren geen interviews meer en verschijnt zelden bij publieke evenementen. Maar áls ze iets laat horen, doet ze het goed: het visuele album Black is King werd door miljoenen mensen beluisterd en bekeken.

Voorkomen als middel

Billie groeide op tijdens de teneergang van Britney, en zal daar op jonge leeftijd al lessen uit hebben getrokken. En hoe knap dat ook is: het is ook treurig dat het móet. De authentieke beeldvorming rondom Eilish maakt haar deels tot de wereldster die ze is, maar of het geheel vrijwillig is, valt te betwisten. Haar keuzes zijn artistiek, maar je proeft ook preventie. En dat is meer dan logisch: met elke afgewogen beslissing ontneemt ze de online wereld een kans om haar te vormen, zoals dat bij haar collega's maar al te vaak is gebeurd.

Het is kwalijk dat sterren zich nog altijd in zulke bochten moeten wringen voor een beetje autonomie. Wie authentiek wil blijven en zijn of haar eigen boodschap wil brengen, moet daar ook een hoop voor inleveren. Al heeft Billie daar inmiddels vrede mee, zo blijkt uit de titel van haar laatste album. Dat is dan weer het voordeel: als zij een release Happier Than Ever noemt, weet je dat ze het meent.