Hoe modemerken alles uit de kast halen om geld te verdienen aan Meghan Markle

De schokkende praktijken om Meghan Markle te "monitizen" door merken.

Meghan Markle
Getty ImagesJoe Maher/BFC

Als nieuwste lid van de Britse royal family is Meghan Markle een commercieel doelwit geworden van grote modemerken, die hun producten willen koppelen aan de geliefde hertogin van Sussex. Alles wat Meghan draagt, wordt namelijk massaal verkocht. Reden genoeg voor de merken om het aan de grote klok te hangen wanneer de hertogin in een van hun creaties verschijnt.

Advertentie - Lees hieronder verder

Stijging in de verkoop

Tijdens haar laatste tour door Australië, Nieuw-Zeeland, Fiji en Tonga droeg Meghan dertig verschillende looks. De merken die tijdens zo'n tour door de Meghan uitgekozen worden, zien dat als een heus koninklijk opstapje naar een stijging in de verkoop van de items die Meghan draagt. Van blogposts, tot Instagram Stories – inclusief swipe-up – en officiële verklaringen: merken halen alles uit de kast om te benadrukken dat Markle hún ontwerpen uitkoos om te dragen.

Getty Images

Nieuwe marketingtechniek

Deze marketingtechniek toont een verschuiving aan in het modelandschap. In Hollywood wordt het al jaren gebruikt, maar binnen de Britse royal family werden er door merken nooit eerder zulke overduidelijke links gelegd tussen leden van de koninklijke familie en de modemerken.

Facturen worden doorgestuurd

Maar de tactiek om extra omzet te genereren nadat Meghan in een bepaald merk is verschenen, gaat verder dan social media. Zo worden er persberichten uitgestuurd waarin de stijl van Markle uitvoerig wordt omschreven. Ook krijgen websites die de stijl van Meghan Markle coveren facturen doorgestuurd met alles wat de merken naar Meghan hebben gestuurd in Kensington Palace. Op die manier maken de modemerken het deze websites makkelijker de kleding (en diens merk) van the Duchess te identificeren, en lopen zij tegelijkertijd geen belangrijke "mention" mis.

Advertentie - Lees hieronder verder

Kate versus Meghan

Toch zit het grote verschil tussen Kate Middleton – toen zij lid van de koninklijke familie werd in 2011 – en Meghan Markle in Instagram. In de tijd van Kate kwam Instagram nog maar net kijken en bestonden swipe-up's en andere marketinggerelateerde tools zoals shoppable Instagram tags nog niet. Haar stijl werd meestal wel gecoverd, maar het was vele malen lastiger voor dergelijke websites om alle kledingstukken te achterhalen die ze droeg. En dat lukte dan ook niet altijd.

Royal wedding

De bruiloft van prins Harry en Meghan wordt gezien als het begin van deze nieuwe marketingtechniek, omdat ook het team van Kensington Palace zelf bepaalde merken duidelijk naar buiten bracht. Zo werd er meerdere malen gecommuniceerd welk bedrijf de bloemen had verzorgd, en welke bakker de bruidstaart had gemaakt. Om dan nog maar te zwijgen over de make-upartiest en de stylist van Meghan Markle, die vol lof de credits kregen en vervolgens ook nog eens uitvoerig in de media verschenen. Uiteraard speelt ook het leven van Meghan voordat ze Duchess werd een rol. Zo werkte ze al jaren met bepaalde merken en begrijpt ze de publiciteit quid-pro-quo maar al te goed.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Meghan Markle