geeft-chloe-het-startsein-voor-de-terugkeer-van-de-boho-chic-esthetiek-289258

Stel je voor: het is 2005. Mary-Kate en Ashley Olsen rennen door New York City tussen hun lessen aan de NYU, met sandalen aan en gesmokte jurken onder T-shirts en hoodies. Nicole Richie schermt zich af voor de paparazzi met een Chloé Paddington-tas, of loopt met Paris Hilton over straat in een zwierige kaftan. Sienna Miller draagt een chiffon jurk met ruches over een spijkerbroek, een Mulberry-tas om haar arm en een gevlochten leren hoofdband op haar hoofd. De naam voor wat je voor ogen hebt, is boho-chic, en het zou weleens in volle glorie terug kunnen komen.

Boho-chic is terug bij Chloé

Afgelopen week, tijdens Paris Fashion Week, presenteerde ontwerpster Chemena Kamali haar debuutcollectie voor Chloé. Het was in veel opzichten een terugkeer, omdat Kamali haar eerste jaren als ontwerpster bij Chloé doorbracht. Eerst als stagiaire onder Phoebe Philo en later in 2011, toen ze terugkeerde als ontwerpster, onder Clare Waight Keller. Maar we kunnen ook van een terugkeer spreken, omdat Kamali’s uitbundige jaren zeventig-zomen, halslijnen met plooien, slangenkettingen en houten klompen teruggrijpen naar een beeld van het Chloé uit de jaren 2000. Iedereen – van de Olsens en Nicole Richie op straat, tot Blake Lively als Serena van der Woodsen (in Gossip Girl) en Mischa Barton als Marissa Cooper (in The O.C.) – nam destijds deze Chloé-look over.

De mogelijke (en naderende) terugkeer van de boho-chic-esthetiek is de afgelopen seizoenen een veelbesproken onderwerp geweest op de Vogue-redactie. Eerst was er de vraag wat er zou komen na Y2K. Zou het indie sleaze of boho-chic zijn? Twee kanten van dezelfde medaille. Toen kwamen de voorjaarscollecties, waar de sieraden zoals lange kettingen, ruwe kristallen en teenringen duidden op een terugkeer naar de boho-chic-esthetiek.

De tekst gaat verder onder de afbeeldingen.

Drie looks van Chloé ready-to-wear collecties uit 2003 en 2004.
©Style.com (links), Marcio Madeira (midden), Marcio Madeira (rechts)
1/10
Native Share
Chloé lente 2003 ready-to-wear (links), Chloé herfst 2004 ready-to-wear (midden), Chloé lente 2004 ready-to-wear (rechts)
Mischa Barton, Sienna Miller en Blake Lively dragen looks in de boho-chic esthetiek in 2007, 2004 en 2011.
©Chris Wolf (links), Getty Images (midden), James Devaney (rechts)
2/10
Native Share
Mischa Barton in 2007 (links), Sienna Miller in 2004 (midden), Blake Lively voor Gossip Girl in 2011 (rechts)

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Een bekend gevoel

Het unieke aan boho-chic als esthetiek, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Y2K, is dat het zich weliswaar in een bepaalde periode afspeelde, namelijk die van de jaren zeventig, maar daar niet direct mee verbonden is. Er is zeker een element van nostalgie gekoppeld aan deze terugkeer, maar boho-chic is vooral representatief voor een bepaalde sfeer. Er zit een gevoel van onverschilligheid in de look die wordt gecompenseerd door de subtiliteit en zachtheid van de elementen in de kenmerkende look. Het is inspirerend omdat het een esthetiek is die geworteld is in luxe mode, maar ook omdat het gewoon leuk, speels, sexy en vooral intuïtief is. Er is een reden waarom bijna elke it-girl uit die tijd het poster child voor boho-chic was: iedereen wilde die stijl belichamen.

Het succes van boho-chic

Dat Kamali’s collectie aansloeg, kwam niet zozeer doordat ze een populaire esthetiek wilde kopiëren, maar omdat ze de essentie ervan wist te vangen die natuurlijk is voor haar als ontwerpster én het merk Chloé. Kortom, Chloé en boho-chic gaan hand in hand. Het feit dat geen ander merk op dit moment kleding toont in deze specifieke sfeer – een sfeer die altijd al werd gedomineerd door Chloé – laat het bovendien fris aanvoelen.

De speelsheid van boho-chic is een tegenhanger van het eenvoudige quiet luxury. Ook is boho-chic sexier dan Y2K en meeslepender en persoonlijker dan de mob wife-esthetiek die de catwalks de afgelopen modemaand heeft overgenomen. Dat mensen meer behoefte hebben aan zachtere silhouetten tegenover de alledaagse chaos en drukte in de wereld, heeft ook de weg vrijgemaakt voor de terugkeer van deze esthetiek. De lentecollecties van 2023 en veel van wat we vorig jaar op de catwalk zagen, spraken over een gevoel van onafhankelijkheid – boho-chic is simpelweg dit voorbeeld aan het volgen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Ashley Olsen en Mary-Kate Olsen dragen de boho-chic esthetiek in 2005
©Bauer-Griffin
3/10
Native Share
Ashley Olsen en Mary-Kate Olsen in 2005.

Kamali over de terugkeer van de esthetiek

Voorafgaand aan haar debuut interviewde Mark Holgate van Vogue de ontwerper. Hij vroeg haar wat ze dacht van de mogelijke terugkeer van boho-chic. “Weet je waar dat volgens mij vandaan komt?” zei ze. “Ik denk dat er een verlangen is naar spontaniteit en vrijheid, zachtheid en beweging, en als je naar de geschiedenis kijkt, is dat geworteld in de jaren zeventig, toen mensen zich wilden bevrijden van conventies zoals traditionele levensstijlen en seksualiteit. In termen van mode werd boho op een gegeven moment overdreven en te veel gebruikt; het was over haar hoogtepunt heen en het was erg commercieel geworden. De industrie werd er moe van en het verdween. Maar het is een interessante vraag, omdat het verlangen ernaar voortkomt uit het verlangen om die sfeer weer te voelen. Het is er weer het moment voor: mensen willen zichzelf zijn, leven zoals ze leven – je leven voor jezelf bepalen.”

Bordeaux rode tas van Chloé zien we terug op de runway, eerst in 2003, nu in 2024.
©Getty Images (links), Style.com (rechts)
4/10
Native Share
Chloé herfst 2024 ready-to-wear (links), Chloé lente 2003 ready-to-wear (rechts).
Gelijksoortige looks van Chloé zien we terug op de runway, eerst in 2004, nu in 2024.
©Gorunway.com (links), Marcio Madeira (rechts)
5/10
Native Share
Chloé herfst 2024 ready-to-wear (links), Chloé herfst 2004 ready-to-wear (rechts).
Gelijksoortige kettingen van Chloé zien we terug op de runway, eerst in 2004, nu in 2024
©Getty Images (links), Don Ashby (rechts)
6/10
Native Share
Chloé herfst 2024 ready-to-wear (links), Chloé lente 2004 ready-to-wear (rechts).
Soortgelijke looks van Chloé zien we terug op de runway, eerst in 2004, nu in 2024.
©Gorunway.com (links), Marcio Madeira (rechts)
7/10
Native Share
Chloé herfst 2024 ready-to-wear (links), Chloé herfst 2004 ready-to-wear (rechts).
Gelijksoortige looks van Chloé zien we terug op de runway, eerst in 2004, nu in 2024
©Gorunway.com (links), Marcio Madeira (rechts)
8/10
Native Share
Chloé herfst 2004 ready-to-wear (links), Chloé herfst 2004 ready-to-wear (rechts).
Gelijksoortige schoenen van Chloé zien we terug op de runway, eerst in 2006, nu in 2024
©Getty Images (links), Don Ashby (rechts)
9/10
Native Share
Chloé herfst 2024 ready-to-wear (links), Chloé lente 2006 ready-to-wear (rechts).
Gelijksoortige looks van Chloé zien we terug op de runway, eerst in 2005, nu in 2024
©Gorunway.com (links), Marcio Madeira (rechts)
10/10
Native Share
Chloé herfst 2024 ready-to-wear (links), Chloé lente 2005 ready-to-wear (rechts).

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue US.