de-buitengewone-wereld-achter-de-pracht-en-praal-van-britse-ceremoniele-kleding-223815
©Getty Images

Is het te frivool om te spreken over het belang van hoe alles eruit zal zien als de wereld kijkt naar de pracht en praal, de ceremonie en het religieuze ritueel van de staatsbegrafenis van koningin Elizabeth? Of om te kijken naar de symboliek achter de sieraden van de Royals? Natuurlijk niet. De koningin had elk detail ervan zelf overzien in een veel herdacht plan met de codenaam Operation London Bridge.

Hier was zij in ieder geval sinds de jaren zestig mee bezig. Iedereen die zich zenuwachtig zal aankleden om vandaag zijn plechtige rol te spelen – of het nu de divisies van de Household Guard, Navy en Royal Air Force, Lord High Chamberlains, de Yeoman of the Guard of de aartsbisschop van Canterbury en zijn geestelijkheid zijn – zal het persoonlijke gewicht van de verantwoordelijkheid voelen om er onberispelijk uit te zien.

De betekenis achter de Britse ceremoniële kleding

Als soeverein hoofd van alle strijdkrachten begon, de hechte band van de koningin met het leger van het land in 1945. Ze was toen de eerste vrouwelijke royal die zich bij het Auxiliary Territorial Army voegde. Telkens wanneer ze de troepen bezocht, wist iedereen dat ze haar een keer met laserogen zouden zien. “De koningin stond bekend als een voorstander van kleding”, herinnert Christopher Joll zich, de regimentshistoricus van de Household Cavalry. “Ze kon drie rijen verder een knop ondersteboven zien.”

Koninklijk uniform
©Getty Images

In tegenstelling tot de plichtmatige uitvoering van een grandioze wandeling op en neer – zoals in de stijl van Donald Trump, die tijdens zijn bezoek aan Windsor Castle bij een inspectie botweg voor de koningin uit stapte – “toen Hare Majesteit de troepen inspecteerde, wist je echt dat je geïnspecteerd werd”, zegt Joll. Niet dat ze bij die gelegenheden geen gevoel voor plezier had. Prins William heeft een favoriete foto geplaatst van zijn grootmoeder. Die deed hem blozen en glimlachen toen hij in 2006 onberispelijk in de rij stond bij de parade van zijn officiersdiploma op Sandhurst. (Hetzelfde geldt voor Harry.)

Queen Elizabeth en prins William bij soldaten controle
©Getty Images

Militaire modeweek

De voortdurende berichtgeving over de rituelen van de laatste dagen van de rouw heeft al gezinspeeld op de adembenemende aanwezigheid van een ander. Een verborgen leger dat deelneemt: bekwame Britse bedrijven van ambachtslieden die elk aspect van het enorme reeks aan uniformen, glanzende helmen, berenvellen, pluimen en rijkelijk geborduurde ceremoniële gewaden met de hand maken. Zoals iemand de afgelopen dagen tijdens de London Fashion Week opmerkte, niet geheel schertsend: “Er is al een militaire modeweek aan de gang.”

Op een verbluffend moment toen de kist van de koningin de Westminster Hall werd binnengedragen, was er een glimp van een hofjurk die alleen door de zes officieren van het High Office of State wordt gedragen. Een rode geklede jas, de borst en romp volledig gesmoord in gewatteerd, 3D-goudborduurwerk van eikenbladeren. Het is een stuk dat dateert uit de tijd van koningin Victoria. Gedragen door de hertog van Norfolk, de graafmaarschalk die traditioneel verantwoordelijk is voor het organiseren van de staatsbegrafenissen van vorsten en de toetreding en kroning van nieuwe vorsten. Hij is de ultieme man die de leiding heeft over elk detail van de geheimzinnige regels van de heraldiek. “Veel van die uniformen zijn oud en herwerkt”, merkt Stephen Jones op. “Over duurzaamheid gesproken!”

Leden van de Royal Company
©Getty Images

Slag bij Waterloo

De voorbereidingen achter wat “een staatsceremonie van wereldklasse zal zijn zoals we nog nooit in onze levens hebben gezien”, zoals de generaal-majoor die in de Household Cavalry zal rijden het uitdrukt, zijn al vrij lang aan de gang. Eeuwen, in zekere zin. De koninklijke familie kent sinds de 15e eeuw koninklijke bevelen toe aan de makers van militaria en ceremoniële uitrustingen.

Onder degenen die prominent aanwezig zijn, zijn de Life Guards, gemonteerd in hun kenmerkende rode tunieken, met 43 centimeter lange witte pluimen in hun helmen. Hun uniformen, op maat gemaakt door Dege & Skinner van Savile Row, opgericht in 1865, zijn directe afstammelingen van die gedragen tijdens de Slag bij Waterloo in 1815.

Soldiers life guards
©Getty Images

Kledinguniformen

Christopher Joll beschreef precies wat er komt kijken bij het passen van deze volledige kledinguniformen – om nog maar te zwijgen van de andere acht verschillende kledingorders die elke officier moet bezitten na zijn afstuderen aan Sandhurst. “De scharlakenrode tuniek, de witte hertenrijbroek, de jackboots, de borstplaat, het zwaard, de gouden veter – het duurt minstens zes maanden voordat het klaar is”, zegt hij. Vroeger ging de trots van officieren om de slankheid en scherpte van hun silhouet te bereiken. Zelfs zo ver dat ze geschikt waren voor korsetten, zei hij. Op de vraag of hij het ermee eens zou zijn dat dit verbazingwekkend complexe niveau van werk het Britse equivalent is van de Franse haute couture-industrie, zei Joll: “Je slaat de spijker op zijn kop, daar.”

Achter de kleermakerij, de kraag, de gouden epauletten en de veren zit een massa aan specialisten. De scharlakenrode stof van de ceremoniële paradekleding is Melton-wol. Al meer dan 200 jaar gemaakt door de Hainsworth-molen in Yorkshire met wol die teruggaat tot de boerderij. Het eerbetoon aan de koningin op hun website laat zien hoe zij een van hun jassen draagt, te paard, tijdens de Trooping the Colour.

Queen Elizabeth op een paard bij Buckingham palace
©Getty Images

Duurzaamheid

Dan is er nog de wereld van het borduurwerk met goudkogels, dat overal in de stoet te zien zal zijn, in al zijn oneindig complexe details van symboliek. “Het is een zeer precieze, specialistische kunst,” zegt Stephen Doig, die voor The Telegraph verslag doet van de ins en outs van militaire en herenkleding. “Eén stukje frogging (geborduurde sluiting op een militair jasje) dat niet op zijn plaats zit, kan iets heel anders betekenen. Het is een mijnenveld.”

Hand & Lock, opgericht in 1767, is in het bezit van het koninklijk certificaat als ’s werelds “meest vooraanstaande borduuratelier op maat”. Zij zijn gevestigd in 86 Margaret St in het Londense West End en zijn verantwoordelijk voor de pracht van het gouden borduurwerk, de goudkleurige badges, veters, vlechten, koorden en monogrammen. De jonge productieleider, Jessica Jane Powell, werd geïnterviewd door de BBC en zei dat “met alle uniformen van de lijfwachten van de koningin is het belangrijk om betrokken te zijn bij waar ze voor staan. Er zijn veel dingen waar je je aan moet houden, zoals duurzaamheid – dat is een groot deel van wat wij nastreven. Ik denk dat ze investeren in bedrijven die hoge kwaliteit en vakmanschap produceren. Dat is wat wij met trots doen – opkomen voor borduurwerk en ervoor zorgen dat het ambacht blijft bestaan.”

Metaalwerk

Goldings, gevestigd in St Albans, is leverancier van de jassen die worden gebruikt door de trompetters van de cavalerie – korte jasjes gesmoord in gouden kraagjes – en meer dan 50 regimenten van de strijdkrachten, op voordracht van de koningin. Veel van de pluimen en houwen voor helmen en petten zullen afkomstig zijn van Jaffe et Fils. De lang gevestigde verenleverancier in Axminster op het platteland van Somerset.

Veel van de regalia van glimmende medailles, onderscheidingen en insignes zullen het werk zijn van de koninklijke garantiehouders Toye, Kenning & Spencer. Een bedrijf van tien generaties dat in 1685 werd opgericht in de juwelierswijk van Birmingham. Edward Crutchley, de Britse ontwerper en bron van alle kennis over luxe modeproductie, zei backstage bij zijn gelijknamige show: “Het metaalwerk dat zij doen is ongelooflijk. Ik heb ze vaak gebruikt toen ik voor Kim Jones in Parijs werkte.”

Leden household Cavalry achter de kist van Queen Elizabeth
©Getty Images

Eeuwenoud borduurwerk

De hoge Anglicaanse geestelijken die de laatste sacramenten van de koningin zullen uitvoeren, hebben ook hun eigen haute couturiers. Discreet weggestopt in Tufton Street achter Westminster Abbey zit Watts & Co, die tussen hun rijke garderobe van gewaden “op maat gemaakte gotische kazuifels” aanbieden, die 2.736 pond kosten. Veel van de kostbare kledingstukken zullen echter historisch zijn. Zoals de buitengewone vergulde Court Dress-jas die door de familie van de hertogen van Norfolk is doorgegeven.

Het werk om dergelijke dingen te bewaren en te restaureren – zoals het verwijderen van eeuwenoud borduurwerk en het onzichtbaar vervangen ervan op nieuwe stof – wordt vaak uitgevoerd in de ateliers van de Royal School of Needlework in Henry VIII’s Hampton Court Palace.

Niet dat iemand het ooit zou weten. Het werk van de talloze mensen die het uiterlijk van de optocht, de pracht en praal en de ceremonie van dit historische afscheid hebben genaaid, op maat gemaakt en gemodelleerd, is gedaan volgens de meest diepgaande Britse codes van discretie en geheimhouding. Vandaag zullen ze eindelijk te zien zijn in de parade. Als bijdrage aan de laatste plicht van de makers om de koningin – hun beschermheer en klant gedurende meer dan 70 jaar – te dienen.

Leden van beveiligers marcheren naar hun plaats
©Getty Images

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue UK.