riccardo-tisci-verlaat-burberry-daniel-lee-benoemd-tot-nieuwe-creative-director-225102
©ANP

Riccardo Tisci verlaat Burberry na vijf jaar als creative director, zo maakt het Britse modehuis vandaag bekend. Zijn laatste show voor het merk vond maandag plaats, nadat deze was verplaatst tijdens London Fashion Week vanwege de begrafenis van Queen Elizabeth. Wie zijn opvolger wordt? Niemand minder dan Daniel Lee, de voormalige creative director van Bottega Veneta, zal op 3 oktober Tisci’s plaats innemen bij het Britse label.

Daniel Lee nieuwe creative director Burberry

Lee, die Brits is, verliet Bottega Veneta abrupt in november vorig jaar. Het vertrek was plotseling en onverwacht. Lee had er fenomenaal succes, vooral met accessoires. Toch werd zijn vertrek aangekondigd als een “wederzijdse overeenkomst”. De hoop is dat hij het succes dat hij bij het Kering-merk creëerde ook bij het Londense modehuis zal reproduceren. Hij presenteert zijn eerste collectie voor het merk tijdens de London Fashion Week in februari.

“Ik ben vereerd om bij Burberry aan de slag te gaan als Chief Creative Officer. Samen met het team zullen we het spannende volgende hoofdstuk schrijven voor dit legendarische Britse luxemerk, waarbij we het historische erfgoed voortzetten en voortbouwen op Riccardo’s nalatenschap. Ik ben erg enthousiast om terug te keren naar Londen, een stad die voor baanbrekende creativiteit staat en die mij blijft inspireren”, aldus de Britse ontwerper.

“Uitzonderlijk talent”

“Ik ben verheugd dat Daniel bij Burberry aan de slag gaat als onze nieuwe Chief Creative Officer”, stelt Jonathan Akeroyd, Burberry’s CEO in een persbericht. “Daniel is een uitzonderlijk talent met een uniek begrip van de hedendaagse luxeconsument en een sterke staat van dienst op het gebied van commercieel succes, en zijn benoeming versterkt de ambities die we hebben voor Burberry”, aldus Akeroyd. “Ik ben enthousiast over de nauwe samenwerking met hem en ik ben ervan overtuigd dat hij de impact zal hebben die we nastreven in deze volgende fase, ondersteund door onze getalenteerde en ervaren teams.”

Tisci’s aanstelling bij Burberry herenigde hem destijds met de toenmalige CEO Marco Gobbetti, die dezelfde rol vervulde bij Givenchy toen de ontwerper daar werkzaam was. Onder zijn leiding gaf Tisci Burberry een internationale allure en trok hij opnieuw millennials en Gen Z-fans aan. Gobbetti verliet Burberry echter in juni vorig jaar. (Hij werkt nu bij Ferragamo.) Akeroyd, voorheen werkzaam bij Versace, werd in oktober vorig jaar benoemd tot nieuwe CEO van Burberry en begon in april van dit jaar.

Riccardo Tisci weg bij Burberry 

Onderbroken door de Covid-crisis slaagde Riccardo Tisci’s visie er blijkbaar niet in de groei te bereiken zoals hij dat deed bij Givenchy. Zijn voorganger Christopher Bailey omarmde het legendarische erfgoed van Burberry; elke collectie was een soort liefdesbrief aan Groot-Brittannië. Tisci, die in Italië is geboren en in Central Saint Martins is opgeleid, kwam bij het merk als een buitenstaander. Zijn carrière bij het merk viel ook samen met de Brexit, wat het wellicht moeilijker maakte om het Britse karakter van Burberry aan de wereld te verkopen.

Toch heeft Tisci ook genoeg triomfen bij Burberry gecreëerd. Hij werkte meteen samen met designlegende Peter Saville (bekend van de albums van New Order) en herzag het logo van het huis door een ‘T’ voor Thomas toe te voegen aan de beroemde Burberry B. Onder zijn leiding kwam er een einde aan het gebruik van bont en aan het controversiële en milieuonvriendelijke beleid om onverkochte producten te verbranden. En de Adam Driver-campagne voor Hero, Tisci’s eerste Burberry-geur voor mannen, was een niet te missen viraal fenomeen.

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue US.