hoe-ziet-het-modebeeld-er-over-50-jaar-uit-modestudenten-lieten-hun-visie-erop-los-275084

Onze stijlkeuzes evolueren continu. En niet alleen door trends; ook ecologische, economische en politieke veranderingen hebben daar grote invloed op. Denk aan de impact van milieuvervuiling, of een financiële crisis. Maar hoe zou mode er dan over tien, twintig of vijftig jaar uitzien? Alumni en docenten van de Business Fashion Academy lieten hun visie hierop los. Samen maakten ze, aan de hand van hun eigen ontwerpen, een expositie over de toekomst van mode.

Expositie over de toekomst van mode

Voor de expositie sloegen acht alumni studenten en vijf docenten van de modeopleiding de handen ineen met de Bijenkorf Eindhoven. Het project – genaamd Style over 50 Years – schetst een mogelijke modetoekomst. Hoe zal onze stijl de komende decennia evolueren? De studenten maakten dit concreet met eigen ontwerpen.

Elke groep van alumni en docenten kreeg een decennium toegewezen. Ieder maakte vervolgens een unieke creatie, waar de invloed van maatschappelijke ontwikkelingen in terug te zien is. Een voorbeeld hiervan is een jas, die speciaal ontworpen werd voor dit project. De jas bestaat namelijk uit 37 kilo aan fast fashion. Dat is het gemiddelde gewicht aan kleding dat per persoon ieder jaar bij het afval terecht komt.

De Bijenkorf Eindhoven gaf de creaties tijdens Dutch Design Week een podium. Daar was gedurende de hele week te bewonderen hoe creativiteit, originaliteit en het verleggen van grenzen hebben geleid tot de uiteindelijke ontwerpen. Daarna was de expositie nog te bewonderen tot en met maandag 13 november op de begaande grond van het warenhuis.

Benieuwd naar de expositie? Dankzij de video van House of Yellow kunnen we nagenieten van de creaties.

Studeren in de mode

De Business Fashion Academy is een modeopleiding die de nadruk legt op zowel creativiteit als ondernemerschap. Hierdoor leren de studenten niet alleen om mode te creëren, maar ook hoe ze als freelancer aan de slag kunnen, een bedrijf in de branche kunnen starten of hoe ze aan de slag kunnen bij een modebedrijf. Dankzij de docenten die hun sporen hebben verdiend bij topmerken – ze werkten onder meer bij modehuizen als Saint Laurent, Marc Jacobs en Lacoste – krijgen de studenten les van ervaringsdeskundigen uit het vak.

De eenjarige opleiding, gevestigd in Eindhoven en Utrecht, biedt een uitgebreid pakket aan vakken aan, zoals fashion design, styling en branding. Maar ook finance, trends, multimedia design, fotografie, video, rechten en netwerken komen aan bod. Naast de dagopleiding bestaat er de mogelijkheid voor studenten om de opleiding in de avonduren te volgen dankzij de avondopleiding. Die optie maakt het voor hen mogelijk om al tijdens hun studie een carrière op te bouwen. Tot slot is het nog mogelijk om de opleiding in het Nederlands of Engels te volgen. De keuze is geheel aan de student. Zo hoopt de Business Fashion Academy dé opleiding te zijn die de toekomstige leiders in de branche opleidt. Dus of je nu een toekomstige ontwerper, ondernemer of creatief genie bent, wie weet start hier ook een nieuw mode-avontuur voor jou.

business fashion academy

Wil je meer weten over de opleidingen en het mode-instituut? Hier vind je meer informatie.