back-to-the-future-gucci-luidt-een-nieuw-tijdperk-in-met-nieuwe-campagne-267064
©David Sims

Van invloeden uit het iconische Tom Ford-tijdperk tot nieuwe ontwerpen met een geheel nieuwe look: de nieuwe Gucci is een mix tussen erfgoed en toekomst. Dat wordt duidelijk met de allereerste herfst/winter 2023-campagne die het Italiaanse modehuis uitbrengt sinds Sabato De Sarno Alessandro Michele begin dit jaar opvolgde. Hoewel hij zijn eerste show pas over een paar weken zal onthullen tijdens Milaan Fashion Week, lijkt nu al een nieuw tijdperk aangebroken voor het Italiaanse modehuis. Waar Gucci de afgelopen jaren synoniem stond met een kakofonie aan maximalisme regeert nu een minimalistischere stijl, maar wel met de geliefde nineties Gucci-twist.

Gucci lanceert herfst/winter 2023 campagne

Gucci in de jaren 90 stond voor sexappeal, verleiding en edge. Het is een van de meest gevierde tijdperken van met modehuis, en was het moment dat de Amerikaanse ontwerper Tom Ford het roer overnam. Daarna focuste het merk onder leiding van Frida Giannini op het erfgoed van het oude Gucci, waarna Alessandro Michele het modehuis een androgyne look gaf die het merk populairder dan ooit zouden maken.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Sinds het aftreden van Michele was het lange tijd stil bij het label. De herfst/winter 2023 collectie werd een soort interimlijn, ontworpen door het vaste in-house designteam van het merk. Het is deze ‘limbo’-fase van het merk die nu tot uiting komt in de nieuwe campagne, waarbij een nieuwe fase wordt ingeluid.

De hoofdrolspelers van deze opmerkelijke campagne is niet geheel toevallig een andere Italiaanse ster – het supermodel Vittoria Ceretti belichaamt samen met Aboubakar Konte en Brando Erba de stijl van het nieuwe Gucci. Geroemde modefotograaf David Sims creëerde de campagne, waarin hij een groene achtergrond (een hint naar Gucci’s signature kleur) met een lift als decor gebruikt. Bijna als een soort synoniem voor de nieuwe tijd die het merk tegemoet gaat.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht dat is gedeeld door @gucci

New meets old

De campagne toont namelijk een reis door het erfgoed van Gucci, toegepast in het nu. Een van de meest opvallende hoogtepunten van de campagne is de introductie van de Gucci Horsebit Chain tas, de nieuwste heruitgave uit het archief van het merk. Maar ook andere ‘oude bekenden’ maken een verschijning in deze campagne. Bedazzelde mciro-bh’s, dunne breisels, en tailoring maken een verschijning. Allemaal herkenbare elementen van het merk door de jaren heen.

Wat we kunnen verwachten van De Sarno’s eerste collectie? Eerder deze maand lanceerde hij het eerste beeld sinds zijn aantreden bij Gucci. Daarop schitterde supermodel Daria Werbowy (overigens ook geschoten door David Sims) gehuld in niet veel meer dan een Gucci bikini-broekje en gouden oorbellen bij een zwembad. Ook dit lijkt – net zoals de nieuwe campagne – een stijl te zijn die leunt op het verleden van het merk. En hebben wij even geluk dat dat een van onze favoriete modetijdperken ooit is.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Sabato De Sarno (@sabatods)