klimaatactivist-en-model-kiki-boreel-ik-snap-dat-ik-soms-een-partypooper-ben-dat-is-dan-maar-zo-228527
©Paul Bellaart, Vogue Nederland, november 2022

Of ze nu in gesprek gaat met klimaatminister Rob Jetten, geïnterviewd wordt door de krant of praat met Vogue – de boodschap van Kiki Boreel (26) is luid en duidelijk: het is tijd dat we anders gaan consumeren.

In gesprek met Kiki Boreel

De klimaatactivist en het model neemt hierbij graag (en liefdevol) de modewereld onder vuur, een industrie die ze als model voor merken als Chanel, Jacquemus en Off-White van binnenuit kent. Een industrie ook, die hoort bij de meest vervuilende ter wereld, waarin tal van misstanden plaatsvinden op het gebied van mensenrechten, verontreiniging en verspilling. Een gesprek over een veranderd wereldbeeld, het goede willen doen en eco anxiety.

Je bent klimaatambassadeur voor de toekomst. Wat houdt dat in?

“Ik heb negen maanden onderdeel uitgemaakt van een klasje van het ministerie van economische zaken en klimaat, waarna ik samen met vijf klasgenoten officieel benoemd ben tot klimaatambassadeur. Onder begeleiding van klimaatgezant Jaime de Bourbon de Parme, die namens Nederland wereldwijd lobbyt voor een nieuw klimaatbeleid, hebben we bedrijven bezocht die zich bezighouden met de klimaattransitie, zoals het KNMI en Climate Cleanup. Daarnaast hebben we allemaal een eigen project opgezet. Het mijne richt zich op klimaat en communicatie en het betrekken van jongeren bij de klimaattransitie. Klasgenoten hebben bijvoorbeeld een alliantie van groene gebedshuizen opgericht en een stemwijzer gemaakt waarmee mensen tijdens de gemeenteraadsverkiezingen kunnen nagaan hoe de verschillende partijen scoren op duurzaamheid.”

Wat is jouw voornaamste doel?

“Ik wil een positief klimaatverhaal verspreiden. Ik heb de indruk dat mensen duurzaamheid óf een heel elitair onderwerp vinden, óf juist heel geitenwollensokken. Het zou een gedoe zijn en mensen vragen zich af of je als individu wel verschil kunt maken. Ik wil graag laten zien dat je juist als individu een supergroot verschil kunt maken! Iedereen kan vanuit z’n eigen passie bijdragen aan de oplossing van het klimaatprobleem. Ik ken de modewereld al tien jaar van binnenuit, dus ik richt me momenteel daarop. De mode-industrie is immers enorm vervuilend.”

One more time for the people in the back: wat maakt de modewereld zo schadelijk?

“Dat zit ’m in vijf punten: de enorme CO2-uitstoot, de gigantische hoeveelheid water die bij het productieproces gebruikt en vervuild wordt, de arbeidsomstandigheden en het loon van de arbeiders, het vrijkomen van chemicaliën en micro-plastics en als laatste het enorme overschot en afvalprobleem waarmee we met name ontwikkelingslanden opzadelen.”

Er is al veel bekend over de impact van fast fashion op het klimaat. Toch zie je, als je door de stad loopt, aan de lopende band mensen met overvolle Primark-tassen. Hoe verklaar je dat?

“Het ontbreekt met name jonge mensen aan kennis. Plus: je kunt wel weten dat iets negatieve impact heeft, maar als je die impact niet zelf ondervindt of met eigen ogen ziet, blijft het een soort grijs gebied. Als je dan ook nog eens dagelijks overspoeld wordt met marketingcampagnes van fast-fashionketens, moet je wel een héél sterke ruggengraat hebben om niet toch Zara in te lopen.

Ik wil meer bewustzijn creëren, maar dan op een positieve manier en zonder wijzend vingertje. Mensen duidelijk maken: het leven hoeft niet minder leuk te worden, het is alleen belangrijk om anders te gaan denken. Als ik een lezing hou voor een mbo-klas en vertel dat hun T-shirts gemaakt zijn door iemand die daaronder geleden heeft, zie je die jongeren denken: what the fuck? Ik zal ze misschien niet allemaal in een keer meekrijgen, maar als ik er van de dertig twee enthousiast kan maken voor duurzame mode, ben ik al tevreden.”

Lees het volledige interview met Kiki Boreel in Vogue’s nieuwe novembernummer, dat nu in de winkels ligt en hier online te bestellen is.