waarom-repareren-we-niet-vaker-onze-kleding-294773
©Paul Bellaart, Vogue Nederland, januari/februari 2024

Het repareren van kleding is essentieel om de levensduur van de kledingstukken te verlengen, en te voorkomen dat deze op de vuilnisbelt belanden. Uit een onderzoek van de Britse textielorganisatie WRAP is gebleken dat 30 procent van de mensen kledingstukken in de kast heeft hangen die ze niet meer dragen, simpelweg omdat deze gerepareerd moeten worden.

Uit een ander onderzoek in de VS bleek dat de meerderheid van de mensen hun kleding zelden of nooit repareert. Daarom lanceert Sojo, een reparatieplatform in het Verenigd Koninkrijk, de ‘Pledge To Repair’-campagne, waarin de Britse mode-industrie wordt opgeroepen om zorg- en reparatiediensten te steunen. “Wat ik me realiseerde is dat merken die hun eigen reparatieprogramma’s uitvoeren uiteindelijk niet de industrie zullen veranderen op de manier die we nodig hebben”, vertelt oprichter Josephine Philips aan Vogue. “Hoe kunnen we meer merken aan boord krijgen en ook [meer] consumenten erbij betrekken?”

Reparatieservice zou toegankelijker moeten zijn

Tot nu toe hebben merken als Ganni, Rejina Pyo, Ahluwalia en Nanushka de belofte ondertekend. Tevens wordt deze campagne gesteund door de British Fashion Council (BFC). Alleen bedrijven die een reparatieservice aanbieden die in het gehele Verenigd Koninkrijk duidelijk wordt gecommuniceerd, kunnen de belofte ondertekenen. “We zien dat sommige merken reparaties uitvoeren in slechts één winkel. Helaas is dat vaak niet de plek waar mensen op grote schaal gebruik gaan maken van reparatie,” zegt Philips over waarom dit een belangrijk aspect van de belofte is.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Toegankelijkheid is een probleem dat Sojo probeert op te lossen via hun app. Klanten kunnen de service die ze nodig hebben online boeken. Daarna wordt het item bij hen opgehaald, of ze brengen het naar een aangewezen afgiftepunt. De reparatie of aanpassing wordt uitgevoerd en vervolgens wordt het kledingstuk binnen een week weer opgestuurd.

Kledingreparatie is vaak (te) duur

Een ander belangrijk obstakel om kleding te laten repareren is de prijs. “Iets wat we vaak horen is dat klanten zeggen: ‘Waarom zou ik het repareren als ik een nieuw item voor minder kan krijgen?’ Dit komt natuurlijk door de toegankelijkheid van fast fashion”, vervolgt Philips.

Op dit moment is het aan de merken zelf of ze de kosten vergoeden of eraan bijdragen. (Patagonia en Ganni bieden beide gratis reparaties aan, terwijl sommige van Sojo’s merkpartners 30 tot 50 procent bijdragen.) Daarom zijn initiatieven zoals de Franse subsidie op reparaties zo belangrijk. Hierbij krijgen klanten namelijk tussen de 6 en 25 euro korting, afhankelijk van de complexiteit van de reparatieservice. (Lees hier meer over hoe de Franse overheid duurzaamheid stimuleert door de aankopen van fast fashion te verminderen.)

Philips geeft aan dat andere overheidsinitiatieven klanten zouden kunnen helpen om het gebruik van reparaties te vergroten en de hoeveelheid afval te verminderen. Dit betekent namelijk dat merken verantwoordelijk zijn voor het repareren van hun kleding. Denk hierbij aan het afschaffen van btw op reparaties of zelfs het aanbieden van het ‘recht op reparatie’. “Het recht op reparatie zou merken echt helpen begrijpen dat ze kleding creëren in het teken van duurzaamheid, omdat we anders later de gevolgen hiervan moeten dragen”, legt Philips uit. “Het zou helpen om de hoeveelheid kleding van lage kwaliteit en het bijbehorende wegwerpkarakter te verminderen.”

Stimuleer kledingreparaties voor klanten

Tot die tijd proberen individuele merken reparaties voor klanten te normaliseren. Zoals Veja, die in februari een winkel in Parijs opende die zich volledig richt op reparaties en schoenmakers heeft in New York, Berlijn, Madrid en de nieuwste flagship-winkel in Londen. “Veel mensen staan er niet bij stil dat zelfs sneakers gerepareerd kunnen worden door vakmensen in een werkplaats bij hen in de buurt. Betere communicatie en klantervaring zijn hierin onmisbaar”, zegt Sébastien Kopp, Veja’s medeoprichter en creative director. “We repareren alle soorten schoenen, van alle merken. Dit omdat we vinden dat afval in de mode-industrie geen merkkwestie is, maar een industriekwestie.”

Ondertussen is Sojo erop gebrand om reparatie in alle aspecten van de mode-industrie te promoten. Daarom lanceert het een nieuwe samenwerking met doorverkoop-platform Vestiaire Collective. Zo stimuleren ze verkopers om hun kledingstukken te repareren voordat items worden doorverkocht. “Ons partnerschap met Sojo biedt een naadloze oplossing voor klanten om de levensduur van hun producten te verlengen”, legt Fanny Moizant, medeoprichter en voorzitter van Vestiaire Collective, uit.

De ontwikkelingen zijn zichtbaar

Hoewel er nog veel potentieel is voor de reparatiemarkt om te groeien, is Philips positief over de significante impact die merken die reparatie ondersteunen kunnen hebben. “We hebben het over een groei van tien naar honderdvijftig reparaties per maand [binnen twaalf maanden]. Dat is zo’n enorme sprong”, zegt ze. “Het veranderen van consumentengedrag gaat langzaam, maar we zien wel degelijk ontwikkeling.”

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue UK.