in-gesprek-met-pharrell-williams-in-aanloop-naar-zijn-louis-vuitton-debuut-het-is-meeslepend-258419
©Julia Marino

“Het is weer stil!” Er moet lawaai zijn. Het is een paar dagen voor het debuut van Pharrell Williams als hoofdontwerper van de mannencollectie van Louis Vuitton (dinsdagavond is het zover). We zitten in de studio vlak bij Pont Neuf in Parijs om wat video’s op te nemen voor social media, maar elke keer als het team begint te filmen, valt iedereen in de ontwerpstudio stil. Williams houdt daar niet van – het is te nep, te geforceerd en niet echt Pharrell.

Pharrell Williams bij Louis Vuitton

Zodra de studio weer op een natuurlijke manier bruist – zacht geroezemoes en het geluid van toetsaanslagen – komt de man achter wat verreweg de meest verwachte show van het lente/zomer 2024-mannenmodeseizoen is, in zijn ritme. Hij zegt tegen de camera van Vogue: “Dit is niet werken. Dit is een droom. En als ik al een baan had, dan is het mijn enige taak om niet wakker te worden.”

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Williams en zijn gezin wonen fulltime in Parijs om zich te concentreren op het verwezenlijken van die “droom”. Het is toepasselijk voor een collectie en show die volgens Williams deels zal draaien om het woord ‘Lovers‘. Hij begon met de ontwikkeling ervan op Valentijnsdag: dezelfde dag dat Louis Vuitton zijn benoeming officieel aankondigde als de eerste opvolger voor meerdere seizoenen van wijlen Virgil Abloh. Zoals hij in ons gesprek vertelt, was het LVMH’s Alexandre Arnault die belde om Williams de positie aan te bieden.

Modeverleden

Toen het nieuws van zijn benoeming bekend werd, was er enige commotie onder degenen die erop aandrongen dat de baan naar een gevestigde ontwerper had moeten gaan, van wie velen tijdens het langzaam verlopende wervingsproces voor de rol waren geïnterviewd. Deze mensen zagen over het hoofd dat Williams – die dankzij Marc Jacobs in 2004 voor het eerst samenwerkte met Louis Vuitton aan een zonnebrillenlijn – zelfs zonder het voorrecht van een formele modeopleiding aanzienlijke ervaring heeft in het vak. Belangrijke punten in zijn modeverleden zijn onder meer het oprichten van Billionaire Boys Club in 2003 samen met Nigo, een langdurige ontwerprelatie met Adidas en een reeks succesvolle samenwerkingen met luxelabels zowel binnen LVMH (Tiffany, Moynat) als daarbuiten (Chanel, Moncler).

Pharrell Williams in zijn ontwerpstudio
©Julia Marino

Williams heeft in het verleden verteld hoeveel hij van Karl Lagerfeld heeft geleerd. Hij was ook bevriend met Abloh. Zoals blijkt uit de lijst van samenwerkende partners – van Francesco Ragazzi van Palm Angels tot Sarah Andelman, oprichter van Colette, in de pas gelanceerde Joopiter-veiling Just Phriends – heeft hij een breed netwerk in de branche. En hij beschouwt Nigo, die betrokken is geweest bij de voorbereiding van deze collectie, als zijn naaste metgezel in de modewereld.

Van ‘Damoflage’ tot de showsoundtrack

Om dat te bevestigen draagt Williams vandaag een T-shirt met de tekst ‘I know Nigo’ van Human Made boven een jeans met Vuittons bekende Damier-ruit uit zijn nieuwe collectie. Dit betekent dat deze jeans – afgezien van de zojuist uitgebrachte nieuwe Rihanna-campagne – een van de eerste jeans zijn die de wereld te zien krijgt uit zijn eerste mannencollectie voor Louis Vuitton. Er zijn nog een paar van deze toekomstige gewilde items verspreid over de studio, waaronder stukken gemaakt in een nieuwe versie van de Damier-ruit van het huis. Dit wordt ‘Damoflage’ genoemd en is direct herkenbaar in een bredere context buiten de Vuitton-codes. Het wordt een van Williams’ belangrijkste symbolen in zijn werk voor het huis.

Beneden is de LV-foyer net zo bevolkt met vrouwelijke modellen als met mannen, die hier blijkbaar zijn voor castings. Het gerucht gaat dat deze show, in termen van publiek en mogelijk ook fysieke vierkante meters, de grootste ooit zal zijn bij Louis Vuitton-mannenmode. Net als Ablohs epische eerste show is het plan om ook deze presentatie buiten te houden.

Pharrell Williams in aanloop naar zijn debuut voor Louis Vuitton
©Julia Marino

Williams is natuurlijk vooral bekend als producent en uitvoerder van muziek, en een hint die hij tijdens ons gesprek geeft wordt later door anderen bevestigd: de show wordt begeleid door nieuwe door Williams geproduceerde klanken, waaronder Joy (Unspeakable), uitgevoerd door het gospelkoor Voices of Fire uit Virginia. “Het is heel erg emotioneel”, zegt hij over de soundtrack. Hij noemt ook een track genaamd Chains & Whips en een andere compositie waar hij al een decennium aan werkt getiteld Peace Be Still, met een pianogedeelte gespeeld door de beroemde Chinese pianist Lang Lang.

Pharrell Williams over zijn debuut bij Louis Vuitton

Williams nestelt zich op een sofa met zijn LV-koffiekopje met monogram. Het titanische beeld van de met LV samenwerkende kunstenaar Yayoi Kusama dat buiten in de straat is geïnstalleerd, is te zien door het raam achter hem, terwijl hij vertelt over zijn werk van de afgelopen maanden. Hier en daar bewerkt, is dit hoe het gesprek verliep.

Hallo Pharrell. Wat kun je ons vertellen over de show van morgen?

“Het is meeslepend. En haalt inspiratie uit de liefde en steun van de mensen die ik de afgelopen 30 jaar van mijn carrière heb mogen ontmoeten.”

Hoezo meeslepend?

“In termen van de gemeenschap, de lucht en de scene: je weet wel, waar de show wordt gehouden, waar de collectie voor het eerst wordt bekeken. Ik bedoel, het is echt overweldigend. Mensen gebruiken ook voortdurend het woord diversiteit: het is divers, want mijn wereld is divers. Mensen gebruiken het woord inclusie en het is inclusief. Want ook al is dit een mannencollectie, uiteindelijk maak ik dingen voor mensen.”

Het viel me op dat er beneden nogal wat vrouwelijke modellen het gebouw in en uit liepen…

“Ik maak dingen voor mensen, ja!”

Je zegt vaak geïnspireerd te raken door vrienden, heb je dan ook samen met hen aan deze collectie gewerkt?

“Ja. Mijn leven is een samenwerking. En mijn gave is om samen te werken. Want hoewel dit een plek is waar ik ideeën en mijn visie kan inbrengen, ben ik hier met mensen die veel getalenteerder zijn dan ik. Zij zijn meesters, dus ik krijg een spoedcursus in andere methodes, andere processen, andere gezichtspunten en nieuwe mogelijkheden. Ik ben trots op mijn vermogen om te samenwerken en bij Louis Vuitton is dat niet anders. Dus al mijn mensen hier, mijn team, het hele atelier, alle 55 verschillende afdelingen – het zijn allemaal meesterkunstenaars. Van de persoon die de gesp maakt tot de persoon die aan de sloten van de koffers werkt, achter elk detail zit een meesterambachtsman.”

Oké, dus als je omringd bent door dit zonnestelsel van talenten die meesters zijn in hun vak, wat is dan jouw rol daarin? Wat lever jij?

“Visie. En daar hoort bij dat je verder moet kijken, om in de details te kunnen denken. Dat vind ik heel belangrijk. Je moet kunnen in- en uitzoomen op de visie. De collectie en de show zijn allemaal 4K. Dat is zo. Dus je kunt inzoomen op een draad of helemaal teruggaan naar de manier waarop we kijken naar dingen zoals Damier. Maar daarmee zeg ik misschien al te veel.”

De koffiebeker van Pharrell Williams in aanloop naar zijn debuut voor Louis Vuitton
©Julia Marino

Wat is het idee of de sensatie achter de collectie?

“Liefde. En gemak. Voor mij is luxe een ander woord voor gemak. Het gaat om het gemak van design en het design van gemak.”

Nu wat achtergrondinformatie. Toen we elkaar in november ontmoetten, was die Louis Vuitton-klus toen al een feit?

“Dat was het niet.”

Dus wat is er gebeurd?

“Iemand belde me net en zei: wil je dit doen?”

Wie belde er dan?

“Weet je, Alexandre en ik hadden het over manieren om samen te werken. Maar ik had nooit gedacht dat ik bij dit gesprek betrokken zou zijn. Er was eigenlijk iemand anders die ik de hele tijd al had gesteund, Nigo. Dus toen ik werd gebeld, dacht ik dat dat eindelijk zou gebeuren!”

Ook al doet hij het geweldig bij Kenzo…

“Hij is geweldig, absoluut geweldig. Je vroeg me wat ik in gedachten had bij deze collectie en ik had het over liefde. Nou, dat ga je zien. En om zo’n afspraak te krijgen, dan weet je dat de zon op je schijnt. Maar als de zon op je schijnt, wat doe je dan met het licht? Ik wilde gewoon iets terugdoen voor de mensen die me geholpen hebben om hier te komen. Al mijn vrienden in Parijs die me zoveel jaren hebben gesteund. We gingen naar het festival Something In The Water in Virginia. En weet je, Virginia is For Lovers is onze mantra daar. En ‘lovers‘… Alles wegdoen en gewoon naar dat woord kijken, kan heel krachtig zijn.”

Maar waar liefhebbers zijn, zijn soms ook haters. Veel mensen hadden kritiek op je benoeming. Ze noemden bijvoorbeeld het feit dat je geen mode-opleiding hebt gevolgd.

“Ten eerste, natuurlijk zullen er mensen zijn die dit zeggen. Ik zat niet op Central Saint Martins. Maar, weet je, ik ben ook niet naar Juilliard gegaan om muziek te studeren. Als zwarte mensen op deze planeet zijn we het gewend dat ons wordt verteld wat we wel of niet kunnen doen. Maar je kunt het universum niet vertellen wat er geschreven gaat worden. Je kunt ermee samenwerken, meewerken en co-creëren, maar je kunt het universum niet vertellen wat er gaat komen. Dus voor mij was dit zoiets van: zijn jullie allemaal verrast? Nou, ik ben ook verrast! Maar ik ga het jullie beter laten zien dan ik het jullie kan uitleggen.”

Je bent dan niet naar een modeschool gegaan, maar je was vrij close met Karl Lagerfeld en je sprak veel met hem. Heb je iets van hem geleerd?

“Natuurlijk. Een ontwerpteam aansturen is als een orkest van een andere soort, en je hebt te maken met veel verschillende secties van dat orkest. Je moet je echt instellen op dat in- en uitzoomperspectief. Dat is vooral belangrijk voor deze eerste collectie, omdat ik ook de sleutelcomponenten aan het vastleggen ben. De codes en de specifieke details, van de klinknagels, de knopen en ritssluitingen tot de maten en de vormen van de tassen.”

Dus het is als het openingsnummer van een album waar later tijdens de opname naar verwezen wordt? Hoewel dat waarschijnlijk een onhandige metafoor is.

“Nee, het is een geweldige metafoor. En er is absoluut een constructie. Er zit een lijn in. Deze eerste primeur gaat over opleiden. Het gaat over waar we naartoe gaan.”

Wat was je perceptie van Louis Vuitton voordat je deze deuren binnenliep in februari?

“Louis Vuitton heeft altijd hoog in mijn aanzien gestaan. Al vanaf het moment dat ik Marc Jacobs ontmoette in 2003 en hij me vroeg naar mijn zonnebrillen in de winkel op 57th Street. Ik had zoiets van: ‘Wauw, dat is geweldig. Maar uiteindelijk ontwierp Nigo de brillen, kunnen we hem ook meenemen in dit verhaal?’ Dat was de eerste keer dat iemand van mijn strekking werd uitgenodigd om meer te doen dan alleen iets te dragen of gefotografeerd te worden. Om echt de kans te krijgen om iets te creëren. Marc opende de deur. En de Arnaults waren er helemaal voor.”

Je was pas nog aanwezig bij de LV-damesshow van Nicolas Ghesquière in Lago Maggiore. Heb je met je tegenhanger in de Vuitton-studio voor damesmode gesproken?

“Nicolas is een heuse legende. En ja, we hebben het hier en daar met elkaar aan de stok gehad. Welke tijd hij ook heeft, ik ben hem altijd dankbaar geweest. Hij kent dit gebouw beter dan iedereen. Toen ik deze aanstelling kreeg, kwam ik binnen als een leerling – een eeuwige leerling. Wat je in mijn collecties zult vinden, is in essentie wat ik heb geleerd: ik deel mijn lessen zoals ik dat altijd gedaan heb in de muziek. Weet je, deze kamer hier is de studio, mijn bijenkorf, vol met angels die niet missen. En achter die spiegelende deuren aan het einde van de kamer is een ander deel van mijn ontwerpstudio – en daar ontwerp ik muziek. We hebben zoveel muziek opgenomen, bizar gewoon.”

Wordt jouw muziek de soundtrack?

“Het wordt mijn werk, ja. Het is emotioneel en de muziek is erg emotioneel. Er gebeuren soms dingen in je leven die je zo raken dat je denkt: oké, ik realiseer me nu dat ik geen controle heb. Ik ben niet 100 procent de auteur van mijn lot. Ik weet dat ik samenwerk met het lot, maar ik heb niet de touwtjes in handen. Dus hoe de wind ook waait, ik vind het prima. Ik ben enorm dankbaar voor dit moment en ik ben ontzettend enthousiast.”

Pharrell met Alexandre Arnault, die het telefoontje pleegde om de beslissing van Pietro Beccari, CEO van LV, door te geven om Williams de functie aan te bieden.
©Getty Images
Pharrell met Alexandre Arnault, die het telefoontje pleegde om de beslissing van Pietro Beccari, CEO van LV, door te geven om Williams de functie aan te bieden.
Williams met Nigo in 2005, het jaar dat het duo samen Billionaire Boys Club oprichtte.
©Getty Images
Williams met Nigo in 2005, het jaar dat het duo samen Billionaire Boys Club oprichtte.
Williams werkte voor het eerst samen met Louis Vuitton in 2004, dankzij Marc Jacobs. Hier zijn de twee backstage gefotografeerd tijdens een Louis Vuitton-mannenshow in 2008.
©Getty Images
Williams werkte voor het eerst samen met Louis Vuitton in 2004, dankzij Marc Jacobs. Hier zijn de twee backstage gefotografeerd tijdens een Louis Vuitton-mannenshow in 2008.

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue Business.