‘Zwarte mensen en mensen van kleur zijn weggevaagd uit de modegeschiedenis'

De tentoonstelling Voices Of Fashion, met invulling door onder andere Ninke Bloemberg en Janice Deul, vertelt het modeverhaal dat te weinig wordt gehoord.

De tentoonstelling Voices of Fashion gaat in op de witte bril waardoor de mode decennialang is gepresenteerd, gedragen en verzameld. Voices of Fashion is een samenkomst van de viering van black beauty, talent en cultuur en de constatering dat de gevolgen van het koloniale verleden tot op de dag van vandaag doorwerken. In een interview met Vogue vertellen Ninke Bloemberg, conservator mode en kostuums bij het Centraal Museum, en Janice Deul, co-curator en oprichter van Diversity Rules, over de tentoonstelling.

This content is imported from {embed-name}. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

Waar is het allemaal begonnen?

NINKE: ‘In 2017 kreeg het museum een nieuwe directeur, Bart Rutten. Bij zijn aantreden heeft hij meteen duidelijk gemaakt dat hij wilde dat we meer met dit thema zouden doen.’

JANICE: ‘Aanvankelijk was het idee om een tentoonstelling over cultural appropriation te maken. Toen Ninke me daar drie jaar geleden over mailde, was ik laaiend enthousiast. Er was destijds nauwelijks aandacht voor, dus ik stond te springen. Maar al snel stonden we voor de kwestie dat de praktische uitvoerbaarheid erg lastig zou zijn. Om aan grote merken te vragen: 'Doe leuk mee aan deze tentoonstelling over cultural appropriation. Laat even zien waar jij je ontwerpen vandaan gestolen hebt, zonder credits te geven.''

farida sedoc, hosselaer 2009
Hosselaer
show them what is lineage, fotografie joshua kissi, 2020
Joshua Kissi

Wat is uiteindelijk de insteek geworden van de tentoonstelling?

NINKE: ‘De rode draad is stereotypering. We beginnen bijvoorbeeld concreet met het werk van Giorgio Toppin, een zwarte ontwerper uit de Bijlmer. Wanneer hij vertelt dat hij mode maakt, krijgt hij vaak de vraag: sneakers of hoody’s? Terwijl hij couture voor mannen ontwerpt. Een andere zaal heeft als thema beauty. We tonen een cover van een modeblad uit de jaren zestig waarop staat Black Models Take Center Stage. Dat zet je aan het denken: waarom is het blijkbaar nog steeds bijzonder als iemand van kleur op een cover staat? Waarom is er nog steeds sprake van ondervertegenwoordiging?’

JANICE: ‘De tentoonstelling beslaat in totaal vier zalen – Couture, Beauty, Voices en Streetwear – die samen een geheel vormen, maar ook heel goed los bekeken kunnen worden.’

Jullie schrijven in de aankondiging: ‘Black beauty wordt mondjesmaat gevierd, black fashion vrijelijk geplagieerd en black ontwerpers lang niet altijd serieus genomen.’ Waaruit blijkt dat?

JANICE: ‘Uit het feit dat zwarte mensen en mensen van kleur niet de credits krijgen die ze verdienen, dat ze niet in mode- tentoonstellingen worden opgenomen en dat ze maar mondjesmaat tot de bladen doordringen, bijvoorbeeld. Ze zijn weggevaagd uit de modegeschiedenis. Er zijn zwarte mensen en mensen van kleur die baanbrekende dingen hebben gedaan, waar we geen weet van hebben. We kennen allemaal de trouwjurk van Jackie Kennedy, maar we weten niet dat de jurk is ontworpen door de Afro-Amerikaanse Ann Lowe. En uit het feit dat bepaalde stijlen die al lang worden gerockt door zwarte mensen pas salonfähig worden als ze op de catwalk getoond zijn, nagemaakt door anderen.’

Lees het hele interview met Ninke en Janice over Voices of Fashion in het maartnummer van Vogue. Deze is hier beschikbaar om te bestellen zonder verzendkosten.

Shop Vogue's Fashion Favorites

This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Cultuur