'Verwacht geen verandering wanneer je keer op keer hetzelfde doet' - Telma Negreiros over de toekomst van autorijden

Als het aan Telma Negreiros ligt, bepaalt de sharing economy de toekomst.

telma negreiros
Lynk & Co

Er is geen weg meer terug - en dat is maar goed ook: de sharing economy neemt in rap tempo de wereld over. Waar het allemaal startte met bedrijven als Uber en Airbnb, is er nu ook een heuse concurrent voor de Tesla's van deze wereld, namelijk Lynk & Co. Een frisse wind in een industrie die tot voor kort niet met de tijd meeging. We spraken Vice President PR and Communication én spokesperson van Lynk & Co: Telma Negreiros over hoe het is om te werken in een door mannen gedomineerde industrie en de toekomst van autorijden. 'Het is bizar dat dat de sharing economy op het gebied van autorijden nog in de kinderschoenen staat.'

This content is imported from {embed-name}. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

Lynk & Co

Dat die frisse wind nodig was, was overduidelijk. Maar liefst 96% van de tijd staat een auto gemiddeld stil voor de deur - en Telma raakt er niet over uitgepraat. Met rijke geschiedenis in communicatie en PR, een eigen bedrijf en een CV vol prachtige klanten, weet Telma haar mannetje te staan bij Lynk & Co - een gezegde dat hier wel op zijn plek is. Vogue sprak haar op een zonnige donderdag in Lynk & Co's nieuwste club op het Rokin in Amsterdam.

Ze brandt direct los op de vraag hoe het gaat met haar en Lynk & Co in Nederland: 'We gaan heel goed in Nederland, de eerste feedback is heel positief. We zijn uniek en de eerste, dus ik denk dat we hier aan het einde van het jaar meer over kunnen zeggen.' Haar eigen auto krijgt ze aan het einde van de maand - een compacte SUV die zowel voor stad als platteland geschikt is. Of ze 'm ook gaat uitlenen?

‘Ja, zeker! Het is niet echt uitlenen, je stelt je auto beschikbaar in de Lynk & Co app. Daarin bepaal je welke prijs je vraagt voor het ‘huren’ van je auto. Je kan ‘m bijvoorbeeld beschikbaar stellen wanneer je op vakantie bent. Op deze manier kan je het aankoopbedrag terugverdienen; het is het Airbnb-model in de vorm van mobiliteit.’

Sharing economy

De sharing economy is volgens haar de toekomst; wat begon bij Airbnb gaat nog veel meer industrieën veroveren dan we voor mogelijk houden. ‘Ik denk dat dat (de sharing economy, red.) alleen maar groter wordt. Het is belangrijk om dingen te delen met anderen die zich minder kunnen veroorloven of simpelweg niet zo’n groot bezit wíllen hebben. Het is bovenal bedoeld voor iedereen die ‘jong van hart’ is – mensen die iets nieuws durven te proberen.’

Ze vervolgt: ‘Als je je bedenkt dat je auto 96% van de tijd stilstaat voor de deur, dan slaat het eigenlijk nergens op dat de sharing economy op het gebied van autorijden nog in de kinderschoenen staat.’

Het belang van een community

Het uiteindelijke doel van Lynk & Co is niet alleen om autorijden duurzamer te maken en iedereen een kans op een auto te geven, maar ook om lokale gemeenschappen te steunen. Een onderwerp waar Telma niet over uitgepraat raakt. 'Ik vind het heel interessant om een community op te bouwen en hoop ik ooit de verschillende steden waar Lynk & Co zit aan elkaar te koppelen. In Amsterdam hebben we bijvoorbeeld een duurzame winkel, een club, die ook fungeert als meeting point. We werken hier samen met lokale initiatieven en producten die binnenkort ook beschikbaar zijn in onze webshop. Hierdoor kunnen we artiesten uit Nederland highlighten in Duitsland en vice versa. Op deze manier willen we bijdragen aan de community en mensen kansen geven die ze anders niet snel zouden krijgen.'

'Het doel van onze clubs is het samenbrengen van mensen - iets terug doen voor de community.'

Dit bewerkstelligt Lynk & Co onder andere door de clubs oftewel hubs in de verschillende steden. Telma legt het uit: 'Het doel van deze clubs is het samenbrengen van mensen; niet alleen om auto’s te delen, maar ook om een platform te bieden aan mensen die iets terugdoen voor de samenleving.'

It's a man's world

Telma's enthousiasme werkt aanstekelijk. Toch lijkt dat niet altijd even gemakkelijk als vrouw in een (gechargeerd) niet-innovatieve, door mannen gedomineerde industrie. Telma probeert er - zoals te verwachten - op een andere manier naar te kijken en mee om te gaan.

‘Lynk & Co is geen typisch autobedrijf. Bij ons werkt een reflectie van de maatschappij. Ik weet wel vanuit eerdere klussen hoe het is om voor een automerk te werken, dus ik denk wel dat je je zeker genoeg moet voelen om bepaalde dingen te durven doen en zeggen. Als vrouw, maar ook als vertegenwoordiger van een baanbrekend model zoals Lynk & Co.'

Ze voegt toe: 'Ik probeer mezelf niet te veel in de hoek van ‘vrouw in een mannenwereld’ te scharen, want dan houd ik het in stand. Ik positioneer mezelf als Vice President PR and Communication van Lynk & Co. Dat is wat het is. Ik vind de vraag wel heel interessant, want ik voel het wel, alleen wil ik er simpelweg niet aan mee te doen. Ik hoop dat dit de norm wordt. You cannot expect a different result by doing the same thing repeatedly.

This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Sustainability