In gesprek met Rens Kroes over een gezonde lifestyle en lief zijn voor je lichaam

Vogue sprak de foodie over haar nieuwe inspiratiegids, wat het volgens haar betekent om bewust en gezond leven en hoe wij van haar positieve levensstijl kunnen leren.

image
Liselote Chevalier

Dat Rens Kroes lang niet meer alleen 'het zusje van' is, heeft ze al lang en breed bewezen. Zo heeft de Friezin inmiddels vijf boeken op haar naam staan en runt ze haar eigen bedrijf en website. Hoewel al haar vorige boeken op voeding waren gebaseerd, vol lekkere en gezonde recepten, gooit ze het dit keer over een iets andere boeg. Mijn Lifestyle Guide is het boek dat Rens altijd al wilde maken en dat niet alleen maar over voeding gaat. Of zoals de foodie het in haar boek verwoordt: 'Ik ben heel blij dat ik veel mensen mag inspireren op het gebied van lekker en goed eten, maar voor een écht gezond en gelukkig leven zijn meer factoren belangrijk.'

Advertentie - Lees hieronder verder

Mijn Lifestyle Guide

En die factoren beschrijft ze in haar allereerste lifestyle guide. Naast een hoofdstuk over food, vertelt Rens over haar positieve manier van denken, hoe ze ontspanning vindt, hoe ze zichzelf verzorgt en de manier waarop ze in balans wil zijn met haar omgeving. Vogue sprak met de foodie over haar nieuwste inspiratiegids, wat bewust en gezond leven voor haar betekent en hoe we bewuster met onszelf en met de aarde kunnen omgaan.

Liselose Chevalier

Hoe ziet volgens jou een bewuste, positieve levensstijl eruit?

'Het is eigenlijk de balans vinden tussen beweging, er mooi uitzien, jezelf goed verzorgen, positief denken, gezond eten en voor de wereld om je heen zorgen. Als je je daar bewust van bent, leef je voor mij een healthy lifestyle. Dat neemt niet weg dat je altijd op zoek bent naar een bewuster en positiever te leven; je voelt je namelijk nooit 100 procent goed. Maar de bewustwording van al die aspecten en het luisteren naar je lichaam zijn de belangrijkste elementen voor een bewuste en positieve levensstijl.'

Hoe maak je zo bewust mogelijk jouw keuzes? Zo heb je bijvoorbeeld onlangs gekozen voor een digital detox. Hoe is dat je vergaan?

'Dat was echt heerlijk! Uiteindelijk is het altijd het beste om dit soort detoxmethoden in je levensstijl op te nemen, bijvoorbeeld net zoals een sapkuur. Het is goed om het eenmalig te doen, maar het zou beter zijn om het een vast onderdeel in je leven te maken. Zo zou je eigenlijk je telefoon vaker moeten wegleggen. Maar met een nieuw boek op de markt was dat voor mij nog niet zo makkelijk, haha! Ik heb na de grote drukte daarom besloten even een tijdje geen make-up te dragen en afstand te doen van mijn digitale leven. Dat heeft me echt goed gedaan.'

Advertentie - Lees hieronder verder

Voor herhaling vatbaar?

'Jazeker! Maar dat gaat niet altijd door mijn werk. Ik zou willen dat het niet zo lastig was!'

Wijk je wel eens af van je gezonde levensstijl? Hoe pak je daarna de draad weer op?

    'Afwijken hoort óók bij mijn levensstijl! Momenten dat je afwijkt van bijvoorbeeld je gezonde voeding zijn onderdeel van je leven, horen erbij. Als ik lekker wil bankhangen met Netflix, pizza en M&M's en daar behoeft aan heb, dan doe ik dat. En juist omdat dat soort moment verweven zitten in mijn levensstijl, heb ik nooit echt het idee dat ik "de draad weer moet oppakken". Als je er spijt van gaat krijgen, moet je het sowieso niet doen. Dat is zonde. Ten eerste zonde van de M&M's, maar vooral omdat je er een negatief gevoel aan overhoudt. Wees niet te streng voor jezelf.'

        Liselose Chevalier

        In hoeverre denk je dat jouw achtergrond en familie je op dit pad hebben gebracht?

        'Het was in New York toen één van mijn vrienden tegen mij zei dat ik echt iets met voeding moest doen. Daarvoor dacht ik er niet zoveel over na; gezond en bewust eten was eigenlijk heel normaal voor mij. Mijn opa had een biologische boerderij en mijn moeder is voedingsdeskundige, dus zij ging ook altijd heel puur om met voeding. Zo ben ik opgevoed en daardoor wist ik bijna altijd waar mijn eten vandaan kwam. Met die kennis ben ik aan de haal gegaan, het was mijn basis voor het koken en het bedenken van recepten. Maar het was sinds dat ene moment in New York ben ik bewust meer gaan lezen over voeding en vanaf toen ben ik het ook gaan studeren, om er zo uiteindelijk mijn werk van te maken.'

        Advertentie - Lees hieronder verder
        Advertentie - Lees hieronder verder

        Is je zus Doutzen ook weleens je testpanel?

        'Jazeker, maar mijn gehele familie en ook mijn vrienden hebben mij geholpen in mijn werk. Als ik kook, moet het natuurlijk wel getest worden! Vooral mijn vriend probeert al mijn nieuwe recepten uit. En hij is heel kritisch, dus ik heb ook echt wat aan zijn feedback.'

        In hoeverre hebben Doutzens ervaringen met een gezonde levensstijl jouw werk beïnvloed?

        'Niet bepaald op het gebied van voeding, denk ik. Ik weet nog wel dat ze een keer voor een show een sapkuur ging doen en toen heb ik meegedaan. Dat was wel de reden dat ik mij meer ben gaan verdiepen in sapkuren. Op het gebied van sporten heb ik wel echt veel van haar kunnen leren. Die lessen die zij volgde, ging ik ook uitproberen. Zo wisselen we altijd nieuwe ervaringen met elkaar uit, als zussen. Ik denk dat we op die manier elkaar kunnen ondersteunen.'

        Liselose Chevalier

        Wat leidde ertoe dat je in plaats van een nieuw kookboek een lifestyle guide wilde maken?

        'Toen ik mijn eerste boek (Powerfood, red.) had geschreven, had ik geen flauw idee dat het een succes zou worden. Ik begon mijn eigen website waarna ik werd benaderd door meerdere uitgeverijen. Het boek werd zo'n groot succes dat ik er een beetje van in shock raakte. Niemand wist wie ik was, wat ik deed en wat mijn visie was. Ik heb daarna heel lang het gevoel gehad dat ik daar iets over móést schrijven, en na vier boeken dacht ik: dit is het moment.'

        Advertentie - Lees hieronder verder

        Welke boodschap hoop je door te kunnen geven met dit boek?

        'Ik wilde dus graag een basisboek schrijven over mijn manier van denken en waarom ik voor mijn gevoel op aarde ben. Ik wilde laten zien wie ik ben, niet dat ik alleen maar op superfoods zit te kauwen en sapjes drink. Het is veel meer dan dat.'

        Hoe zie je de toekomst voor je? Ga je weer kookboeken schrijven of wil je een andere richting op?

        'Ik ga sowieso weer terug naar food. Voeding is the love of my life, dus daar zal ik mij altijd mee bezighouden. De focus voor nu is eerst mijn webshop, waar ik mijn eigen voedingsmiddelen online kan zetten. Ik heb nu nog maar drie goodies, maar uiteindelijk wil ik dat uitbreiden. Het is iets heel anders dan dat ik ooit heb gedaan; het vergt puur ondernemerschap.'

        Liselose Chevalier

        Hoe ziet jouw ideale ‘eetdag’ eruit?

        'Hm, moeilijk. Dat verschilt heel erg per seizoen, waarbij je natuurlijk altijd andere ingrediënten hebt. Zo drink ik in de zomer vaak in de ochtend een smoothie, maar heb ik in de winter liever een warme havermout, zoals mijn recept met golden milk. Voor lunch eet ik vaak een salade met roggebrood of crackers, zoals deze nourish bowl. Als tussendoortje vaak een stuk fruit of een koekje dat ik zelf heb gemaakt. Ook wat ik 's avonds eet, is heel verschillend. Zo ben ik op het moment fan van deze pumpkin pasta bowl. Ik probeer zo veel mogelijk te variëren, dus geen enkele dag ziet er hetzelfde uit. Maar ik heb natuurlijk de luxe om daar altijd over na te denken, juist omdat het mijn werk is.'

        Advertentie - Lees hieronder verder
        Advertentie - Lees hieronder verder

        7 tips voor een gezonde lifestyle

        Hoewel het boek bol staat van de tips op het gebied van positief denken, ontspanning, eten, beauty, bewegen, living en milieubewustzijn, heeft Rens speciaal voor Vogue haar ultieme tip per onderdeel geselecteerd:

        1. Schrijf iedere maand je intenties op

        'Neem voordat een nieuwe maand begint een moment om op te schrijven wat je in die maand wil bereiken. Dat kunnen ook hele kleine dingen zijn. Omdat je die kleinere doelen voor jezelf hebt opgesteld, is de druk minder groot om ze ook daadwerkelijk te verwezenlijken. Dat is ook de reden waarom ik niet doe aan goede voornemens. Dat zijn zulke grote intenties voor het hele jaar.'

        2. Vergeet niet dat je mág ontspannen!

        'Probeer op meerdere momenten gedurende de dag rust te nemen en echt tijd vrij te maken voor ontspanning. Iedereen doet dat ook zijn eigen manier. Zo kun je bijvoorbeeld tijd nemen om te mediteren, even goed adem te halen of een rondje te lopen - je kunt het zelf invullen. Niet te streng zijn voor jezelf. Pak dat moment! Nu zie je vaak dat mensen het weekend nemen als enige uitlaatklep waarin alle remmen losgaan. Helemaal prima natuurlijk, maar ik denk dat het beter is voor jezelf om die ontlading te verspreiden over de hele week.'

        Liselose Chevalier

        3. Variëren is key

        'Het is bij voeding zo belangrijk dat je goed varieert. En eet bijvoorbeeld niet te veel vlees (want slecht voor milieu en dier), maar wees ook niet te streng voor jezelf. Ik ben van mening dat het niet goed is jezelf dingen te verbieden. Etenswaren die jezelf als "minder goed" bestempeld, behoren ook tot je levensstijl en hoef je niet meteen compleet uit je voedingspatroon te verbannen.'

        Advertentie - Lees hieronder verder

        4. Wees lief voor je lichaam

        'Verzorg je lichaam goed, zowel van binnen als van buiten. Wees lief voor jezelf, wees niet te streng en neem momenten om tot rust te komen. Kijk eens naar jezelf in de spiegel en zeg dingen als "Ik ben mooi", "Ik leef" en "Ik ben gezond". Ook al is de situatie er soms niet helemaal naar, vergeet niet dat je er mag zijn.'

        5. Besef dat bewegen losstaat van sporten

        'Er bestaat nog steeds de misconceptie dat meer bewegen gelijk staat aan meer sporten. Maar meer bewegen kun je al zo makkelijk integreren in je dagelijkse leven. Ga bijvoorbeeld vaker de natuur in en probeer gedurende de dag momenten te nemen om even te bewegen. En niet dat je bijvoorbeeld 's ochtends sport en de rest van de dag op je bureaustoel achter je computer zit. Probeer tussendoor stukjes te lopen. Loop of fiets sowieso wanneer je kan. Maar ook hier geldt: wees niet te streng voor jezelf.'

        Liselose Chevalier

        6. Zeg gedag tegen chemicaliën

        'Ik vind het belangrijk geen chemicaliën in mijn huis te hebben, omdat die je hormonen verstoren. Dat kunnen bepaalde producten zijn, zoals afwasmiddel, schoonmaakmiddelen en allerlei andere sprays. Die bevatten vaak veel chemische stoffen en onnatuurlijke parfums, die weer effect hebben op je longen en luchtwegen. Zorg dat die soorten producten in je huis zo natuurlijk mogelijk zijn, waar jij je uiteindelijk beter door gaat voelen. En dat is ook weer beter voor de natuur. Je kan dit soort producten ook makkelijk zelf maken. In het nieuwe boek heb ik een paar recepten staan.'

        7. Word je bewust van je omgeving en de natuur

        'Over natuur gesproken, wees daar ook een beetje lief voor. Hoewel je heel veel kunt doen voor de natuur, zeg ik: minder vlees eten. De vleesproductie is zo schadelijk voor het milieu. Het is zo belangrijk dat iedereen zich daar bewust van wordt. Alle kleine beetjes helpen, ook al lijkt dat misschien niet zo. Ik denk dat voor we voor dat bewustzijn meer de natuur in moeten, om echt een connectie te kunnen krijgen met onze omgeving.'

        In Mijn Lifestyle Guide neemt Rens Kroes je mee in haar bewuste, positieve levensstijl. Van voeding tot positief denken, van ontspanning tot voldoende beweging en van een fijne woonomgeving tot aandacht voor de planeet; dit boek dient als inspiratiegids inclusief veel recepten op het gebied van food, beauty en huishouden. Bestel hier jouw exemplaar.

        Advertentie - Lees hieronder verder
        Meer van Cultuur