Vogue sprak Wu-Tang Clan's GZA over spreken op Harvard University en fictieve ninjaverhalen

Vogue ging naar het concert van rapper GZA, ook bekend als The Genius, van Wu-Tang Clan en kwam terug met epische quotes van een legende.

Wu-Tang-Clan-Amsterdam-GZA
Raymond van Mil

Sommige hiphopartiesten en -groepen zijn legendarisch. Door hun teksten en beats, maar ook doordat ze bepaalden hoe wij over hiphop denken. En niet te vergeten: hoe ze zorgden voor de opkomst van merchandise en ownership in muziek. Bram van Leuken van Season Five en Jeru the Damaja halen old skool hiphop artiesten naar de Bitterzoet op de Spuistraat in Amsterdam met hun concept Do The Right Thing. Jeru the Damaja is een longtime MC en rapper en Bram is de meest "old skool hiphop loving guy out there". Met zijn agency is hij verantwoordelijk voor boekingen van hiphop legendes door heel Europa. Met Do The Right Thing – uiteraard een verwijzing naar de gelijknamige film van regisseur Spike Lee – accommoderen ze ook Amsterdam met optredens van deze iconen. Ik ging voor Vogue naar het concert van rapper GZA, ook bekend als The Genius, van Wu-Tang Clan en kwam terug met epische quotes van een legende. Het was niet de eerste keer dat ik de performances van deze mannen van dichtbij kon aanschouwen. Eind vorig jaar stond De Nieuwe Liefde in Amsterdam geheel in het teken van de legendary hiphopformatie. Een avond die ik met mijn special guest Edson Sabajo van het Amsterdamse streetwear merk Patta bezocht. Maar deze keer is nog net iets specialer, en wel om deze reden.

Wereldse sfeer

Bij aankomst is de zaak al propvol, ik ben hyper voor zijn concert, maar ook omdat ik hoop hem te ontmoeten. Bijzonder aan het publiek van Wu-Tang Clan is dat het zo divers is. Dat is super dope. Blank, zwart, jong en oud: Wu-Tang Clan verbroedert. Kids lopen rond in Wu Wear merch en de sfeer is lekker. Het is misschien een gekke vergelijking, maar de vibe doet me denken aan die bij een Cheb Khaled-concert, werelds en fijn. De fanbase heeft verschillende identiteiten en dat is prachtig.

image
Gza in Bitterzoet.
Raymond van Mil

Hij wil net naar zijn kamer gaan en ik hou hem tegen. 'You don’t give up, do you?', zegt hij.

Na het concert is het game time voor mij. Bram en Nathalie van der Hoeven (productie voor Season Five) doen hun uiterste best om langs manager, tourmanager, dj en crew te komen. De persweerstand die er al is, helpt natuurlijk ook niet. Ik vraag of ik mee mag, misschien dat het helpt? Bram neemt me mee – backstage bekijken alle leden van de crew me uitvoerig en streng. Ik sta oog in oog met GZA en mijn hart begint sneller te kloppen. Hij lacht vriendelijk en ik zie dat het interview een "go" krijgt.

'Never give up'

De taxi arriveert om de crew naar het Barbizon hotel te brengen, dat letterlijk om de hoek ligt. De tweede taxi – die onder andere voor mij bedoeld was – laat op zich wachten, dus ik loop snel naar het hotel. Daar tref ik GZA in de lobby. Hij wil net naar zijn kamer gaan en ik hou hem tegen. 'You don’t give up, do you?', zegt hij. Ik grijns en het zweet breekt me uit. GZA excuseert zich beleefd bij zijn gezelschap en gaat tegenover me zitten. Hij is een beetje afstandelijk maar ik merk dat hij me op mijn gemak wil stellen. Ik vraag hoe het met hem gaat en wat een tour in Europa voor hem betekent. 'Ik ben zo onder de indruk dat mensen alle lyrics uit hun hoofd kennen en dat de zalen steeds uitverkocht zijn. Hier sta ik dan bijna dertig jaar na datum en ik tour door heel Europa. Ik voel me nog steeds vereerd.' Hij praat met een bepaalde rust en wijsheid en ik wil uren naar hem luisteren. GZA’s album Liquid Swords is naar mijn idee een van de meest geraffineerde soloalbums sinds het gezamenlijke 36 chambers van Wu-Tang Clan collectief. Nou verdient het album Only Built 4 Cuban Linx van Raekwon echt wel een eerbare vermelding. Maar het blijft een eeuwige strijd over welk album het beste is.

GZA: 'Toen ze mij vroegen om op Harvard te spreken, was dat voor mij het vreemdste verzoek ooit.'

Fascinatie voor wetenschap

GZA heeft een fascinatie voor de wetenschap en hoe alles in het leven met elkaar in verbinding staat. Hij maakte zelfs in samenwerking met Netflix de serie Liquid Science. Die is briljant. Of dat ligt aan het feit dat een van mijn hiphop idolen het presenteert en op onderzoek uitgaat of aan de onderwerpen? Ik denk aan beide en het is hoe dan ook een aanrader. GZA geeft ook talks over "Hiphop & Science" op Harvard University en ik vraag hem of hij daarover meer wil vertellen. 'Toen ik voor het eerst werd gevraagd om op Harvard te spreken, was dat voor mij het vreemdste verzoek ooit. Wat had ik die studenten nou te melden? Want wie ben ik en sterker nog: waarom ik? Nu snap ik dat mensen geïntrigeerd zijn door een hiphopartiest met interesse in hoe de wereld werkt en hoe de wetenschap zich ontwikkelt. Ik spreek een andere doelgroep aan. Ook ontdekte ik dat het citeren – in plaats van rappen – van bepaalde songteksten nog sterker overkomt in een klaslokaal. Hij doet het voor. Hij kiest een tekst en rapt hem voor mij. Daarna citeert hij dezelfde tekst alsof hij voor de klas staat. Ik weet niet wat ik meemaak en moet me inhouden om niet te juichen.

image
Raymond van Mil

GZA: 'Ik hoef niet telkens de nadruk te leggen op enkele moeilijke momenten uit mijn leven.'

Fictieve ninjaverhalen

Hij vertelt verder: 'Als artiest rap je over je leven. Wat veel mensen echter vergeten, is dat ik naast opgroeien in New York en de moeilijke tijden of gebeurtenissen in mijn leven ook gewoon interesses heb. Ik hou van fictieve ninjaverhalen en de mysterie achter bepaalde martial arts stromingen. Ik kom uit een tweeoudergezin. Mijn vader reed een truck en mijn moeder gaf les. Ik heb niet zoveel leed gekend als sommige leden van Wu-Tang.' Ik vraag of hij bepaalde dingen nu niet bagatelliseert om ermee te dealen. Hij kijkt me doortastend aan.'Misschien wel', zegt hij. 'Maar mijn neefje (Ol’ Dirty Bastard van Wu-Tang, red.) vertelde me op een dag dat hij fietskoerier was geworden. Dus ik vroeg hem mij voor te dragen en voor ik het wist reed ik voor zes bedrijven. Je moest ook wel geluk hebben met de telefonisten die je het werk verschaften. Maar het verdiende prima! Natuurlijk heb ik ook wel eens gehusseld. Maar ik hoef niet telkens de nadruk te leggen op enkele moeilijke momenten uit mijn leven. Hiphop gaat om progressie en kennis, vooruit kijken en situaties schetsen om de mensen bewust te maken van hun omgeving.'

Huiswerk

Ik breng Liquid Swords ter sprake. Het album kent drie prachtige features waarover ik het wil hebben. RZA en Ghostface Killa, die ondertussen de wereld al lieten kennismaken met hun alter ego’s Bobby Digital en Tony Starks staan op de track 4th Chamber en RZA neemt je mee in een wereld van ninja's die je geliefden kidnappen, het verraad van de mensheid en corrupte overheden. Als ik in mijn enthousiasme Method Man’s feature wil bespreken op Shadowboxin’, onderbreekt hij me met een lieve lach en zegt hij dat hij het waardeert dat ik mijn huiswerk heb gedaan. 'Mijn muziek voor mijn tijd met Wu-Tang heeft het absoluut niet zo goed gedaan als Liquid Swords. De features vloeien dan ook voort uit de kennis en broederschap die we hebben ontwikkeld door samen in Wu-Tang te zitten. Dat hoor je goed terug.'

GZA: 'We only scratched the surface, this was a great conversation.'

We worden onderbroken, mijn tijd zit erop. GZA kijkt me aan, staat op, schudt mijn hand vast en oreert: 'We only scratched the surface, this was a great conversation.' Ik bedank hem uitbundig. Hij belooft dat we verder praten als ze in mei terugkomen voor Gods Of Rap in Ziggo Dome. Ik zeg: 'Daar houd ik je aan.' Dit was episch! GZA is een ware genius. Aardig, wijs, ongelooflijk indrukwekkend en hij leert ons dat waar je vandaan komt soms niks hoeft te zeggen over waar je heen gaat.

Special shout-out naar Bram, en Jeru the Damaja, Nathalie van der Hoeven.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Interviews