Deze Amsterdammers lanceren Reliving, tweedehands marktplaats voor waanzinnige design- en interieurvondsten

‘Door deze stoel ­opnieuw te gebruiken bespaar je 14 kg CO2, wat gelijk staat aan de CO2 dagopname van 702 bomen!'

image
Reliving

Jarenlang werkten Jody Klaassen (28) en Ananda van Doorn (32) in influencer marketing. Het schuurde een beetje aan mode, persoonlijke stijl. Een voorliefde, want beide Amsterdammers hebben een neus voor design. Maar tegelijkertijd knaagde er iets. 'We misten een bepaalde betrokkenheid met de wereld.' Hot topic voor wel meer millennials, voor wie het eigenlijk niet meer genoeg is om lukraak een Chloé-jurkje bij Net-a-Porter te bestellen. Ze willen met hun portemonnee ook een stem uitbrengen – eentje voor duurzaamheid. In de mode winnen initiatieven daarvoor eindelijk terrein – getuige: Net-a-Porters lancering van een eco-bewuste spin-off en Vogue Nederlands huidige Earth Issue – maar op het gebied van interieur viel er nog wel wat te willen.

Schatzoeken

Van Doorn, die zich de afgelopen 3,5 jaar al heeft ontpopt als consultant voor 'groene merken', besloot de handen ineen te slaan met Klaassen. Het idee: Reliving, een platform waarop mooie en kwalitatieve interieuritems te vinden zijn die bij een nieuwe eigenaar een tweede leven krijgen. Inderdaad, tweedehands, maar dan gemakkelijk vindbaar en gecureerd door het duo zelf alsook andere smaakmakers zoals Nina Pierson. Ze bezorgen zelfs hoogstpersoonlijk aan huis. De keuze voor een marktplaats bleek nog een uitdaging, legt Klaassen uit: 'Je hebt namelijk niet alleen te maken met de vraagzijde, maar je moet ook zorgen dat er voldoende aanbod is. We zijn constant aan het schakelen tussen vraag en aanbod en kopers en verkopers.' Zo weten ze ook juweeltjes op de kop te tikken. Zeg, vintage designkasten van Hans J Wegner voor maar €655. 'Maar ook een Leitmotiv-lamp in geweldige staat voor maar €30 of een echt porseleinen Pols Potten-vaas voor maar €48', vertelt Van Doorn verheugd.

Viral op Instagram stories

Dit project is duidelijk een liefdesbaby, waarmee ze constant in de weer zijn. Klaassen: 'We gaan wekelijks met een gehuurde bus op jacht naar pareltjes bij kringloopwinkels en particulieren. Vervolgens delen we dit via Instagram stories, aan de hand van een poll. Onze community kan live meestemmen wat ze wel en niet leuk vinden. Plus, het zelfs al via Instagram kopen. Zo reageerden gelijk tientallen mensen op een houten kastje, dat wel duizend keer ­werd bekeken. Dat geeft wel een kick! Een poll die we plaatsten over een eettafelstoel met webbing-rietwerk ging zelfs ­viral.'

image
BART DE BRUIN

Stap voor stap

Daarbij staat bovendien voorop: een positieve impact creeëren voor Moeder Aarde. Het tweetal houdt hun business transparant door bij elk meubel de 'hercirculeerimpact' erbij te vermelden. Zoals: ‘Door deze stoel ­opnieuw te gebruiken bespaar je 14 kg CO2, wat gelijk staat aan de CO2 dagopname van 702 bomen!’ Wat ze ook belangrijk vinden om te benadrukken: je hoeft niet meteen perfect milieubewust te leven. In een wereld waarin mensen steeds meer gebukt gaan onder een schuldgevoel (van koop- tot vliegschaamte) is het devies eerder: doe het stapje voor stapje, op je eigen manier. Althans, zo meent Van Doorn: 'Je hoeft niet gelijk 100% duurzaam te leven of louter tweedehands te kopen. Als je je maar bewust bent van je keuzes. Een combinatie tussen nieuw en tweedehands is in onze ogen al een stap in de goede richting. Passende quote: "We do not need a handful of people being perfectly sustainable, we need millions of people doing it imperfectly."'

Circulaire economie

Met Reliving wordt in ieder geval al een stap in de goede richting gezet. Op naar een circulaire economie die ook stijlvol en eigentijds kan zijn, verre van oubollig. Eveneens mooi meegenomen bij Reliving: komt de aankoop niet geheel overeen met de foto dan ontvang je voor 100% je aankoopbedrag terug. Of, doe zoals Van Doorn, tipt: 'Een likje verf of laten bekleden kan een meubelstuk een totaal nieuwe uitstraling geven.' Handen uit de mouwen en tijd om (in ieder geval zo nu en dan) mee te bewegen met een nieuwe werkelijkheid, waarin duurzaamheid en kwaliteit worden gekoesterd. Je interieur zal er in ieder geval niet onder lijden. Sterker nog, waarschijnlijk zal die er unieker uitzien dan ooit tevoren.

Volg Reliving op Instagram en bekijk hier het huidige aanbod.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Interviews