Zangeres Merol vertelt: 'Ik wil niet om de hete brei heen draaien, dát is voor mij schoonheid'

We spraken de uitgesproken zangeres Merol voor het aprilnummer van Vogue Nederland. Lees hier de preview van het interview.

Zangeres Merol in het aprilnummer van Vogue Nederland, gefotografeerd door Zahra Reijs, april 2020.
Zahra Reijs, Vogue Nederland, april 2020.

Zo'n beetje heel Nederland zong mee met 'Hou je bek en bef me' van fenomeen Merol, de toevalsfeminist om wie niemand meer heen kan. Uiterst succesvol en uitgesproken stond ze al vier keer in een uitverkocht Paradiso. Lees hier de preview van het interview met Merol uit het Vogue Nederland aprilnummer, dat hier online te bestellen is.

Merel Baldé is geestig, intelligent, megaknap, selfmade en recht voor zijn raap. Opgroeien in Dordrecht, onder de rook van Rotterdam, zal met die laatste eigenschap iets te maken hebben. Hou je bek en bef me werd in december tot Song van het Jaar verkozen door de luisteraars van 3FM. Pa en ma Baldé moesten even wennen aan de tekst, maar toen lag er ineens een kaart van ze op de deurmat waarop de daad bij het woord werd gevoegd, zo is te zien in de documentaire Lekker met Merol die door BNNVARA en 3LAB werd gemaakt in de aanloop naar Baldés eerste optreden in Paradiso, in maart vorig jaar. Een droom, waar ze overigens op de fiets heenging vanuit haar woonwijk De Pijp, bepakt met kleding, windmachine en microfoonstandaard. ‘Die standaard heeft een ronde voet en ik wilde thuis nog wat vette moves oefenen, zodat ik niet het risico zou lopen dat de microfoon op het podium tegen mijn tanden aan zou knallen.’

Zangeres Merol in Vogue Nederland, gefotografeerd door Zahra Reijs, april 2020.
Zahra Reijs, Vogue Nederland, april 2020.

De 29-jarige Baldé houdt de touwtjes graag strak in handen. Zo ontwerpt ze haar eigen decor, doet ze de regie van haar optredens zelf en was ze tot voor kort verantwoordelijk voor haar eigen styling. Denk veel roze, glitterstretch, mini-jurken en piemelpetten; de look van een recalcitrante Britse tiener, op het randje van slechte smaak, but we love it. Haar hit Lekker met de meiden werd zeven miljoen keer gestreamd, enkele Belgische radiostations weigerden Hou je bek en bef me te draaien. Criticasters dient Merol geestig van repliek. Zo was Geen Reet, het nummer dat ze maakte met rapper Bokoesam, haar antwoord op commentaar dat ze in haar clips geen volle billen had.

'Zingt een vrouw ook eens waaraan ze behoefte heeft, en dat in nogal dwingende bewoordingen'

Haar timing is perfect. Drie jaar geleden was Merol, het alter ego van Baldé op het podium, mogelijk nog als irritant wijf bestempeld, maar na Trumps ‘Grab them by the pussy’, Weinsteins #MeToo, #TimesUp, Epstein en de belabberde Britse prins Andrew (‘seks is een positieve daad voor een man’) zijn vrouwen het goed zat. Wat zijn ze zat? Alles. Van ongelijke beloning en behandeling tot slut shaming, objectificering en machtsmisbruik door mannen. En waarom zouden die wel mogen zingen Lik eens aan mijn lolly.

Zangeres Merol in Vogue's aprilnummer 2020, gefotografeerd door Zahra Reijs
Zahra Reijs, Vogue Nederland, april 2020.

Baldé: ‘Dat doen Amerikaanse rappers als 50Cent en Snoop Dog namelijk om de haverklap. En dat vind ik overigens heel vet hoor. Daarom heb ik Hou je bek en bef me geschreven; zingt een vrouw ook eens waaraan ze behoefte heeft, en dat in nogal dwingende bewoordingen. Mijn teksten zijn altijd heel direct, ik wil niet om de hete brei heen draaien. Dát is voor mij schoonheid. En inderdaad, ik heb de tijd mee. In 2019 kwamen de begrippen loon- en orgasmekloof opeens veelvuldig voorbij op de radio en in praatprogramma’s. Bij optredens leerde ik veel jonge feministen kennen, ik ben echt wakker ben geworden op dat front. Ik werd uitgenodigd voor de podcast Damn, Honey omdat ze mijn liedjes Lekker met de meiden en Kerst met de fam heel feministisch vonden. Zelf was ik me daar toen nog niet van bewust.’

Zangeres Merol in het aprilnummer van Vogue Nederland 2020, gefotografeerd door Zahra Reijs
Zahra Reijs, Vogue Nederland, april 2020.

Inmiddels zit ze in een appgroep met de meiden van Damn, Honey – Milou Deelen en Cathelijne Blok – en nog een aantal jonge vrouwen die zich ieder vanuit een ander vakgebied actief bezighouden met feminisme. ‘We bespreken artikelen en tv.’ Baldé liep in maart vorig jaar mee in de Women’s March in Amsterdam, van de Dam naar het Museumplein, waar ze twijfelde of een aanpak met wat meer humor toch niet beter zou werken. ‘Daar ben ik inmiddels van teruggekomen. Soms is iets gewoon zo belangrijk dat je het heel serieus moet bespreken. Humor is ook niet het juiste woord, maar in een gesprek moet je naar elkaar luisteren en dan helpt het als er een soort luchtigheid is, ruimte voor zelfspot en zelfreflectie.’

Lees het hele interview met Merol in het Vogue Nederland aprilnummer inclusief de Bijenkorf-special, dat hier online te bestellen is.


This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Interviews