Sinds haar doorbraak met rollen in Spider-Man: Homecoming en BlacKkKlansman, is actrice Laura Harrier er eentje om in de gaten te houden – en er bestaat geen beter instrument voor haar talent dan Ryan Murphy's Hollywood.

In de zevendelige Netflix-serie, die beginnende filmmakers volgt in Hollywood na de Tweede Wereldoorlog, speelt Harrier Camille, een actrice die droomt van een hoofdrol in een grote film. In plaats daarvan krijgt ze rollen als dienstmeisjes en wordt haar verteld dat een zwarte vrouw in de hoofdrol altijd resulteert in een 'film met een boodschap voor mensen van kleur, met een kleine distributie'. Maar, een kans doet zich voor wanneer haar vriendje, Raymond (gespeeld door Darren Criss) castings begint voor een nieuw project.

Hollywood legt de machtsstructuren in de industrie bloot die al de dienst uitmaken sinds het begin, maar het probeert ook de geschiedenis te herschrijven. Wat als een vrouw het hoofd was geweest van een grote filmstudio? Wat als een zwarte, queer scenarioschrijver de leiding had mogen nemen? En wat als acteurs van kleur het platforms hadden gekregen dat ze verdienden? Dit zijn slechts enkele van de thema's die door Murphy's eclectische cast zijn verkend, variërend van rijzende sterren (The Politician's David Corenswet) tot gevestigde namen (Broadway legende Patti Lupone en acteur Holland Taylor). Het resultaat is een aangrijpend verhaal met dat een heldere blik heeft op het verleden, maar ook standvastig optimistisch is over de toekomst.

Actrice Laura Harrier sprak met Vogue vanuit haar huis in Los Angeles over de geschiedenis van Hollywood, de veelvoorkomendheid van typecasting en wie ervoor zorgt dat zij de lockdown goed doorkomt.

laura harrier als camille in netflix serie hollywood
Laura Harrier als Camille in Hollywood.
HollywoodNetflix

Hollywood is al een tijdje in ontwikkeling. Wanneer hoorde je voor het eerst over het project?

'Ik kreeg ongeveer een jaar geleden een auditie voor iets dat Untitled Old Hollywood Project heette. Ik wist er verder niet veel over of dat het iets met Ryan Murphy te maken had, maar ik besloot ervoor te gaan. Ik hoorde daarna niets meer, dus ik dacht dat ik de rol niet had gekregen. Maar ongeveer vier maanden later, uit het niets, kreeg ik een telefoontje dat Ryan Murphy me wilde ontmoeten en wilde dat ik een auditie deed met Darren Criss om te zien of er chemie was tussen ons. Dus blijkbaar was ook die eerste auditie voor hem geweest. Ik ging de volgende dag ernaartoe en deed wat scènes met Darren, terwijl Ryan stilletjes toekeek. Ik denk dat Darren zenuwachtiger was dan ik. Dat gaf me een beter gevoel, maar ik had zoiets van: "Je hebt de klus al, Darren!" De volgende ochtend kreeg ik een telefoontje, waarin ze me de rol aanboden.

De ervaring van Camille doet ons denken aan andere actrices van kleur die in die tijd buitenspel stonden, zoals Dorothy Dandridge en Lena Horne. Betekende de voorbereiding op de rol dat je je verdiept hebt in hun geschiedenis?

'Dorothy Dandridge was mijn belangrijkste inspiratiebron. Zij en Camille zijn niet dezelfde persoon, maar hun levens weerspiegelen elkaar. Ik heb zoveel mogelijk films en interviews van Dorothy gekeken en zoveel mogelijk over haar leven uitgezocht. Ze was zo getalenteerd en charismatisch op het scherm – ze had de grootste filmster ter wereld moeten zijn. Het maakte me erg verdrietig, hoe meer ik over haar leerde, omdat haar leven tragisch eindigde [met een plotselinge dood, naar verluidt door een embolie op 42-jarige leeftijd].

'Nadat Dorothy was genomineerd voor een Oscar voor Carmen Jones [en verloor van Grace Kelly in 1955], kreeg ze uiteindelijk geen rollen meer. Het is jammer dat er voor zwarte actrices in die tijd – zelfs als je in staat was om barrières te doorbreken en het spelen van dienstmeisjes te vermijden – er nog steeds een glazen plafond was. Ik wilde haar een eerbetoon brengen in de rol van Camille en ik vroeg me af of Camille een gelukkiger einde zou kunnen hebben. Dat betekende nadenken over wat er had kunnen zijn. Als Dorothy die Oscar had gewonnen, als ze meer kansen had gekregen, als die representatie er was geweest, hoe zou de wereld er dan uit hebben gezien?'

laura harrier als camille in netflix serie hollywood
HollywoodNetflix

Camille wordt herhaaldelijk getypeerd als huishoudelijk werker en vertelde zelfs dat een rol 'een witte rol' is wanneer ze erom vraagt auditie te doen. Denk je dat de industrie in dat opzicht veel is veranderd?

'Onze show laat zien hoeveel en hoe weinig er sinds die periode is veranderd. Er is nog steeds veel typecasting in de branche. Misschien wordt het niet meer openlijk gezegd, maar er zijn rollen die worden gezien als ‘witte rollen’. Er zijn uiteraard gesprekken die achter gesloten deuren plaatsvinden. Maar hopelijk verandert dat – vooral dankzij mensen als Ryan Murphy.'

De show verkent ook de casting couch-cultuur in relatie tot mannen en vertelt de verhalen van ambitieuze jonge acteurs die worden uitgebuit. Heeft dat resonantie toegevoegd na #MeToo?

'Over het mannelijke aspect van #MeToo is niet zo veel gesproken, maar het is prominent aanwezig in de hele Hollywood-geschiedenis. Er zijn zoveel mensen die echt gekwetst zijn en misbruikt zijn. Ik wist de omvang niet totdat ik het onderzoek voor dit project deed. Het laat zien dat iedereen kwetsbaar is en dat we moeten werken om samen de cultuur te veranderen.'

Hollywood vertelt een herschreven geschiedenis van die periode. Wat voor verschil zou het volgens jou hebben gemaakt als vrouwen, mensen van kleur en queer mensen al zo vroeg een platform hadden gekregen?

'Hollywood zou een andere plek zijn geweest en mensen zouden meer verbonden zijn geweest met de films die ze zagen – ze hadden zichzelf erin terug kunnen zien. Door mensen uit verschillende lagen van de bevolking op het scherm te zien – mensen die op jou lijken – kan je laten zien dat jouw verhaal ertoe doet.'

laura harrier als camille in netflix serie hollywood
HollywoodNetflix

De show suggereert ook dat het bevorderen van diversiteit in film een positieve financiële impact kan hebben.

“Ik herinner me dat ik daar een paar jaar geleden aan dacht toen Black Panther uitkwam [2018]. Mensen hadden zoiets van: 'Nee, je kunt geen volledig zwarte superheldenfilm maken. Niemand wil die zien! ’En vervolgens wordt het de grootste film ooit. Hoe weet je dat iets niet werkt als je het nog nooit eerder hebt gedaan? Die mentaliteit is al zo lang aanwezig omdat het nooit op de proef gesteld is.'

De detaillering van de periode is ook voortreffelijk. Hoe hebben je kostuums je geholpen om in je rol te kruipen?

'We hadden echte vintage stukken uit de jaren veertig, dus het was trouw aan de tijdsperiode en voelde als een totale transformatie. Als je de kousenbanden, de kousen en de jurken aantrekt en vervolgens de perfecte krullen en de rode lip toevoegt, komt het karakter tot leven. Het veranderde mijn manier van lopen en hoe ik me opstelde volledig.'

Hoe was het om deel uit te maken van een cast met Broadway-legendes en iconen uit de acteurswereld?

'Het is heel onwerkelijk als je samen met Patti LuPone in je badjas zit te chillen op de set. Ik had ook veel scènes met Holland Taylor en ze is een ongelooflijke actrice die al meer dan vijftig jaar werkt. Iedere take met haar is perfect. Met zulke mensen werken maakt je beter. Ik vond het jammer om afscheid te nemen van het project en van mijn Hollywood-familie.'

laura harrier als camille in netflix serie hollywood
HollywoodNetflix

Hoe voelt het om de show in première te laten gaan in het huidige onzekere klimaat?

'Ik denk dat iedereen het verdriet en het vreemde van deze tijd begrijpt. Ik zou graag willen denken dat als dit niet was gebeurd, mensen onze show nog steeds zouden bekijken en er verbinding mee zouden maken, maar op dit moment hoop ik vooral dat we mensen wat positiviteit en escapisme kunnen brengen door ze weg te voeren naar een ander tijdperk. "

Wat houdt jouw hoofd koel tijdens de lockdown?

'Ik heb een puppy! Ze zit nu letterlijk bij me op schoot, probeert de bank op te eten en me af te leiden. Ik heb haar een maand geleden gekregen. Ik wilde altijd al een hond, maar durfde het nooit omdat ik er niet genoeg tijd voor het. Het voordeel van deze tijd is dat ik thuis kan blijven en voor haar kan zorgen.'

Hollywood is nu te zien op Netflix.