De culturele en creatieve sector heeft het hard te verduren gekregen tijdens de pandemie, zo blijk uit een onderzoek van het NRC. De positie van jong creatief talent in Nederland was al precair, maar heeft door de huidige crisis een zware klap gekregen. Gelukkig zijn er initiatieven als Homegrown, die aanstormend talent in Nederland een kickstart geven voor hun professionele carrière. Het multidisciplinaire platform van het ondernemende duo Nike Ayinla en Nas Hosen brengt creatievelingen samen en produceert hypergestilleerde muziekvideo's waarin kunst en talentontwikkeling centraal staan.

Homegrown startte in 2018 met een reeks muziekvideo's waarin acts als Dilara Ashley, Catherine Mooreland en Vrou.ka naast beginnende modeontwerpers en kunstenaars een platform kregen om hun kunst bij een groter publiek onder de aandacht te brengen. Na het succes van die eerste editie is Homegrown dit jaar terug met een nieuwe serie video's. De releases daarvan vonden verspreid over april, mei en juni plaats, en zette het muzikale talent van Gita Buhari, Illnoledge en Josimar Gomes & KAM in de spotlight. Maar ook de creaties van modeontwerpers Mila Halizova, Trumaine Huijts, Tony Ta en Fabian Bredt kregen daarmee een podium. Met Homegrown willen Nike en Nas zichtbaarheid creëren voor het waanzinnige creatieve talent dat ons landje te bieden heeft.

Ik belde met hen over hoe Homegrown ontstaan is, waarom het belangrijk is dat jong creatief talent in Nederland een podium krijgt en wat hun ambitieuze plannen voor de toekomst zijn.

nas hosen
Nas Hosen
nike ayinla
Nike Ayinla

Hoi Nike en Nas, leuk dat jullie even met me willen bellen over Homegrown. Voor we beginnen, kunnen jullie me vertellen wie jullie zijn en wat jullie achtergrond is?

Nike: Ik ben Nike Ayinla, vierentwintig jaar oud, en ben drie jaar geleden afgestudeerd aan de Haagse Hogeschool. Daar studeerde ik International European Law, waar ik me specialiseerde in mensenrechten. Tijdens mijn studie ging ik vaak langs bij de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunst in Den Haag; de creatieve wereld trok me altijd al aan. Tijdens de afstudeershows daar ontdekte ik dat er heel veel talent rondloopt, maar ik schrok ervan dat niemand echt weet wie zij zijn totdat je in die kringen komt. Een oplossing zoeken om meer zichtbaarheid te creëren voor jong talent heeft me vanaf dat moment eigenlijk altijd bezig gehouden. Dat begon met een blog voor Orisun, en is nu uitgevloeid tot Homegrown.

Nas: Ik ben Nas Hosen, drieëndertig jaar en geboren en getogen in Den Haag. Ik ben inmiddels alweer meer dan tien jaar werkzaam in de Haagse kunst- en cultuursector. Ik heb de afgelopen jaren veel met het Haags HipHop Centrum samengewerkt, eerst als danser en later als organisator van onder andere evenementen en festivals. Door de jaren heen heb ik de urban en hiphop cultuur in Den Haag zien groeien. Daarnaast werk ik als freelance fotograaf, voornamelijk in de mode-industrie.

This content is imported from YouTube. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

En hoe hebben jullie elkaar ontmoet?

Nas: Een aantal jaar terug liep Nike eigenlijk toevallig mijn studio binnen, toen ze op bezoek ging bij mijn buurvrouw, weer een vriendin van haar. Zij zag toen mijn werk en haar eerste reactie was: ‘dit is super gaaf, waarom ken ik jou nog niet?’ Dus toen ontstond meteen het idee om met elkaar te gaan samenwerken. Twee jaar geleden zijn we daarvoor samengekomen en vertelde Nike over haar project Homegrown, zijn we gaan brainstormen en heb ik een creatief voorstel gedaan – en zo is het eigenlijk allemaal begonnen.

'Wat ik zo tof vind aan muziek is de verbindende factor, het brengt zoveel kunstvormen samen'

Klinkt als een gevalletje meant to be dus! Hoe is vervolgens het idee voor Homegrown ontstaan zoals het nu is?

Nike: Toen ik met Orisun begon, richtte ik me in het begin voornamelijk op modeontwerpers. Maar toen we het concept voor Homegrown verder gingen uitdenken, merkten we beide dat in onze omgeving muzikanten eigenlijk met hetzelfde probleem kampen wat betreft zichtbaarheid en talentontwikkeling. Wat ik zo tof vind aan muziek is de verbindende factor, het brengt eigenlijk zoveel kunstvormen samen: van mode tot beeldende kunst. Dus het idee om dat allemaal samen te brengen heb ik uitgewerkt, en werd vervolgens alleen nog maar versterkt door de creatieve input van Nas. Naast ons bestaat het productieteam uit Rinze van Dellen, onze geluidsman die mij ook helpt met het runnen van de muziekreleases, en Mathieu Mulder, een geweldige video creative die altijd de grenzen opzoekt.

josimar gomes  kam voor homegrown
Josimar Gomes & KAM voor Homegrown
Homegrown

Voor de video's die jullie voor Homegrown produceren werken jullie samen met multidisciplinair jong creatief talent. Hoe ziet jullie selectieproces voor dat talent eruit?

Nike: Dat verschilt eigenlijk best wel per artiest. De eerste pilot die we maakten in 2018 was bijvoorbeeld met Catherine Mooreland, een straatmuzikant. Ik zag haar destijds op straat met haar harp optreden, en vroeg haar ter plekke of ze mee wilde doen. En zij was meteen super enthousiast! Tegenwoordig zijn er ook een hoop mensen die zichzelf aanmelden om mee te doen.

Nas: En we hebben beide natuurlijk een groot netwerk in Den Haag, waar super getalenteerde artiesten in zitten, maar zij hebben vaak niet de tools om zichzelf op de kaart te zetten. Daar willen wij met Homegrown dus een soort kickstarter voor zijn.

This content is imported from YouTube. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

De sounds van de artiesten van dit jaar liggen allemaal best dicht bij elkaar. Is dat een bewuste keuze geweest?

Nas: Ja, voor de 2020 editie van Homegrown zijn we samen goed gaan zitten om te kijken wat voor sound we neer wilden zetten. Ons gevoel ging toen naar de urban slash new-wave slash post-modern geluid dat je nu hoort – echt een nieuwe lichting van urban en R&B artiesten. En vanuit daar zijn we gaan cureren welke artiesten bijvoorbeeld bij welke modeontwerpers passen waarmee we samen willen werken, maar ook welke kunstenaars een passend decor kunnen verzorgen. Het was echt maatwerk om alles samen te laten komen.

'Alles wat bij het eindresultaat komt kijken verdient evenredig in de spotlight te staan.'

Zoeken jullie daarin eerst een artiest, en vervolgens andere kunstenaars om mee samen te werken?

Nas: Geluid en beeld zijn natuurlijk even belangrijk in dit project, maar leidend zijn toch wel de artiesten.

Nike: Ja, het begint bij de artiest, maar de boodschap die we met Homegrown willen overbrengen is dat alles wat je ziet in de video's even belangrijk is: muziek, mode, beeldende kunst – alles wat bij het eindresultaat komt kijken verdient evenredig in de spotlight te staan.

illnoledge voor homegrown
Illnoledge voor Homegrown
Homegrown

Naast de video’s die jullie nu maken, hebben jullie meer plannen voor Homegrown. Kunnen jullie me daar iets meer over vertellen?

Nike: We zijn dit jaar begonnen met de opnames van de optredens ook op Spotify te releasen. Het is waanzinnig om te zien hoeveel daar naar geluisterd wordt – en niet alleen in Nederland – echt over de hele wereld. We proberen de artiesten op die manier ook een beetje te pushen op professioneel vlak. Je ziet dat ze zichzelf serieuzer gaan nemen. Daarnaast merkte ik de afgelopen weken na de releases van de video’s dat een hoop mensen contact met me zochten, omdat ze ons willen helpen of zelf willen meedoen. De community feel willen we daarom ook echt gaan faciliteren door alles in real life bij elkaar te brengen. We willen dat nu gaan doen met een expositie, waar dan alles samenkomt: de artiesten, de kunstenaars en de community die om Homegrown heen aan het ontstaan is.

'De chemie op de set is echt magisch.'

Nas: Dat gevoel van gemeenschap en verbinding komt ook heel duidelijk naar voren op de set. De chemie is echt magisch. Bij het releasen van de video’s zie je ook telkens dat iedereen die eraan mee heeft gewerkt elkaar weer opzoekt, elkaar op social media gaat volgen en elkaar support door de video’s te delen. We willen dat offline echt doortrekken en met een expositie dat gevoel vieren.

Nike: En een droom voor de toekomst zou zijn om ons platform verder uit te breiden en een nóg grotere stem in het creatieve landschap van Nederland te worden, door meer artiesten en kunstenaars bij Homegrown te betrekken en hun werk te versterken.

This content is imported from YouTube. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

De huidige corona maatregelen gooien wel een beetje roet in het eten bij het plannen van zo’n expositie.

Nike: Ja, maar ergens zie ik deze tijd ook als een soort blessing in disguise. Door de coronacrisis zijn gemeenten opnieuw gaan evalueren waar ze hun budgetten beschikbaar voor stellen en een hoop nieuwe initiatieven ontstaan om de creatieve sector te ondersteunen. Een vriendin wees me daar onlangs op en ik ben toen gaan onderzoeken wat de mogelijkheden zijn. We zijn met de gemeente gaan praten en dat leidde vervolgens tot onze crowdfunding die deze week live is gegaan. We willen daarmee tienduizend euro ophalen – die de gemeente vervolgens verdubbeld – zodat we Homegrown verder uit kunnen breiden en jong creatief talent in Nederland een waanzinnig platform kunnen aanbieden.

Steun Homegrown door te doneren aan de crowdfunding, ze te volgen op Instagram en je te abonneren op hun YouTube-kanaal.