Once in a while kom je ze tegen, van die natuurtalenten die muziek ademen én uitstralen. De 29-jarige Joya Mooi is er zo een; ze maakt al sinds ze zich kan herinneren muziek. Jazzklanken van Ella Fitzgerald, Etta James, Pharoah Sanders en haar vader galmden dagelijks door het ouderlijk huis in Deventer. Na een studie aan het Conservatorium in Arnhem verhuisde ze naar Amsterdam. En toen begon de bal te rollen.

Met haar nieuwste project Blossom Carefully neemt Joya luisteraars mee in haar wereld. Met elk nummer leren we haar beter kennen en ontdekken we hoe ze zich heeft ontpopt tot de vrouw die ze vandaag de dag is. In gesprek met Vogue deelt ze nóg meer, over haar muziek, de lessen die ze in 2020 heeft geleerd, en het belang van safe spaces.

This content is imported from {embed-name}. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

Hi Joya, het einde van dit indrukwekkende jaar is inzicht. Hoe heb je het ervaren?

‘Wisselend. Ik ben iemand die planmatig werkt, vooral als het gaat om het maken en uitbrengen van mijn muziek. Normaalgesproken bepaal ik mijn eigen ritme, dat ging dit jaar iets anders. Ik denk dat het ergens goed voor is, in Nederland zijn we zo gewend aan zekerheid, alles is goed geregeld. Zo een reset button die ons dwingt om bij dingen stil te staan is blijkbaar nodig. Ik vind het zelf heel fijn dat we in dit jaar ook meer awareness hebben gecreëerd voor racisme. Black Lives Matter wordt niet meer alleen besproken in mijn eigen bubbel, maar overal op de wereld. Wel gek, dat veel mensen er nu pas mee bezig zijn.’

Dat is inderdaad jammer. Gelukkig worden er nu meer stappen in de goeie richting gezet. Jij bent ook Zuid-Afrikaans en groeide op in Deventer. Hoe was dat?

‘Klopt, ik ben opgegroeid in Deventer, maar mijn vader komt uit Zuid-Afrika. Hij zat in het ANC, de politieke partij van Nelson Mandela. Mijn Den Haagse moeder zat ook in de politiek, in Angola. Toen mijn vader vanwege het ballingschap vertrok naar Angola ontmoetten ze elkaar. Uiteindelijk kwamen we terecht in Deventer, wat toentertijd erg wit was. Daar liep ik tegenaan. Mensen hadden een verouderd beeld van Zuid-Afrika wat niet klopte. Qua normen en waarden zijn beide kanten van mijn familie redelijk hetzelfde. De aannamen dat iets wat ver weg is heel anders is, klopt dus niet. En het is soms vermoeiend om die aannames over mijn identiteit te moeten ontkrachten.’

joya mooi
Casper Kofi

En de muziek, wat herinner je daar nog van?

‘Als kind hoorde ik thuis alleen maar jazzmuziek. Mijn vader speelt trompet en ik heb zelf ook lang saxofoon gespeeld. Dus ja, ik groeide op met jazz. Wel verschillende soorten jazz, van Pharoah Sander tot Etta James.’

Hoe beïnvloedt dat de muziek die jij nu maakt?

‘Onbewust zullen die invloeden vast terugkomen in mijn muziek maar wanneer ik bezig ben, probeer ik daar niet te veel aan te denken. Voor mij is het gewoon belangrijk dat ik bij het maken van muziek trouw blijf aan mezelf en het gevoel dat ik van binnenuit ervaar.’

'Het is toch wel bijzonder dat je aan de hand van muziek een diepere connectie met iemand kan hebben terwijl je die persoon helemaal niet kent'

Je eerste plaat bracht je uit in 2010. Tien jaar verder belanden we bij Blossom Carefully. Hij wordt goed ontvangen! Hoe voelt dat?

‘Als ik eerlijk ben, denk ik niet te veel na over hoe mijn muziek wordt ontvangen. Ik vind het al fijn dat ik mijn verhalen op mijn eigen manier kan delen. Het is niet mijn doel om een popster te worden, dus ik ben mij ervan bewust dat ik niet veel reviews zal krijgen. Wel is het tof als iemand uit het buitenland mijn muziek mooi vindt, of dat mensen die op mij lijken zich kunnen vinden in mijn muziek. Het is toch bijzonder dat je aan de hand van muziek een diepere connectie met iemand kan hebben terwijl je die persoon helemaal niet kent.’

Waar haal je de inspiratie vandaan om creatief te blijven?

‘Dit jaar heeft mij zeker beïnvloed, maar ik heb geprobeerd de rust te vinden zodat ik de dingen die ik wilde zeggen ook liet horen in mijn muziek. Tijd nemen was voor mij dit jaar heel belangrijk. Juist omdat ik vanuit huis werkte, kon ik af en toe pauzeren en de ideeën die door mijn hoofd gingen goed in me opnemen. Normaal gesproken zit je in een studio en werk je heel wat uren samen, je moet gelijk reageren op elkaar. Nu hoefde dat niet. Ik had op deze manier meer controle en voelde me bij dit project echt de dirigent.

Je vorige album, The Ease of Others, was een zoektocht naar jezelf. Hoe omschrijf je Blossom Carefully?

Ook dit project is erg persoonlijk. Ik praat over mijn familie, mijn perspectief, en hoe ik de toekomst voor me zie. Mijn identiteit speelt nog steeds een grote rol op Blossom Carefully. Met The Ease of Others keek ik naar het verleden en met dit project werp ik een blik in de toekomst.

En, wat hoop je dan voor de toekomst?

‘Meer balans, meer mogelijkheden. Daarom zijn initiatieven als BLM zo goed, ik hoop ook dat we voor volgende generaties een equal playing field creëren, waardoor iedereen gelijk wordt behandeld. Dat is bijna een utopische gedachte, want het is al vierhonderd jaar niet zo. Toch hoop ik heel sterk dat er een dag komt waarop iedereen evenveel mogelijkheden heeft.’

'Het leven bestaat niet alleen maar uit successen, maar ook uit hele diepe dalen'

Heeft je muziek een onderliggende boodschap?

‘Er is niet echt een boodschap. Wel zeg ik altijd: “Als je mijn muziek support, snap dan dat je een zwarte vrouw support. Be about it! Wees niet alleen een supporter van mij, maar spreek je uit en zet je in voor ongelijkheid.” Ik vind het fijn als mensen snappen hoe ik in de wereld sta.’

Toch deel je in je muziek veel over jezelf. Dit doe je ook tijdens je poëzie-avonden, For Emo Girls.

‘Klopt, die ik organiseer ik met een vriendin. We hebben beide behoefte aan safe spaces waar je jezelf kan zijn, waar je zwart kan zijn, waar je je verhalen kan delen. We hebben dit eerder in andere vormen gedaan en willen dit blijven doen. Voor ons is het belangrijk om transparant te zijn, ook met mensen die je niet kent.’

Ook met mensen die je niet kent… Vind je dat niet eng?

‘Jawel, maar ik denk dat het gezond is. Het is goed om openlijk te praten over hoe we kunnen groeien als mensen. Zo kunnen we samen leren en dat geeft veel kracht. Voor mijn gevoel is er niets belangrijkers dan anderen helpen. In dat helpen zit niet alleen de boodschap dat je succesvol moet worden. Het leven bestaat niet alleen uit successen, maar ook uit hele diepe dalen. So why not talk about it.

This content is imported from YouTube. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

Beluister meer van Joya Mooi op Spotify.

Shop Vogue's Fashion Favorites