Bekijk hier de magnifieke collages van kunstenaar Monique Baumann

Is de toekomst van kunst puur digitaal? Niet als het aan de Zwitserse kunstenaar Monique Baumann ligt. Vanuit haar studio in Zürich vertelt ze over haar werk.

monique baumann
LORENZ CUGINI

'Analoog werken is veel meer rock-‘n-roll,' vertelt de Zwitserse kunstenaar Monique Baumann. Monique werkt volledig analoog, alleen de foto’s die ze van de collages maakt laadt ze digitaal in. Ze vergelijkt haar werk dan ook met het maken van een schilderij: wat haar betreft kan het gewoon echt niet op een computer. Voor het Vogue maartnummer maakte Monique tien unieke, handgemaakte collages. Vanuit haar studio in Zürich vertelt ze over haar werk.

This content is imported from {embed-name}. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

Hoe zijn de collages precies tot stand gekomen?

‘Als ik in opdracht werk, geeft mijn klant me een bepaald onderwerp en afbeeldingen. Mijn taak is om er kunst van te maken. Ik maak een selectie, print ze op verschillende soorten papier en in steeds verschillende formaten. In deze fase van het proces heb ik dus soms voor slechts één pagina in het tijdschrift een enorme stapel kopieën, die ik vervolgens op de vloer van mijn studio leg. Daar maak ik verschillende collages van, waarbij ik alles wat ik om me heen heb gebruik. Kleuren en verfsoorten, maar bijvoorbeeld ook typografie, you name it!

monique baumann collage
Monique Baumann
monique baumann collage
Monique Baumann

Hoe kies je uit deze selectie vervolgens de uiteindelijke collage?

‘Ik werk puur intuïtief. Ook als ik in opdracht werk. Het zit ’m in de vorm, kleuren, situaties, hoeken, interessante silhouetten. Ik werk nooit vanuit een vooraf bepaald idee, ik begin gewoon. Als ik werk stel ik altijd dezelfde vragen, namelijk: klopt het? Is het goed? Is het fout? Speelt het met kleur? Speelt het met vormen? Met verhoudingen? Soms maakt een halve centimeter het grootste verschil. Ik maak soms wel vijf verschillende collagevariaties per afbeelding. Alle tussenstadia fotografeer ik, om te zien of ze werken. Ik copy paste niets op de computer, elke fase van het proces is een echt, tastbaar werk. Als je analoog werkt vóel je de energie van de compositie echt. Dat is voor mij veel meer rock-’n-roll. Op een computer lukt dat gewoon niet.’

Lees het hele interview met Monique Baumann in het maartnummer van Vogue. Deze ligt vanaf donderdag 18 februari in de winkels en is nu hier beschikbaar is zonder verzendkosten.

Shop Vogue's Fashion Favorites

This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Cultuur