Nike doopt anti-racisme activist Colin Kaepernick tot gezicht campagne

Voor hun nieuwe campagne kiest het sportmerk voor American Football-speler Colin Kaepernick.

image
Instagram

De wereldbekende Just Do It-campagne van Nike wordt dit jaar 30 jaar. Al drie decennia lang probeert en slaagt het Amerikaanse sportmerk erin om grenzen te verleggen en maatschappelijke kwesties aan te kaarten via hun campagnes. Ook dit keer slaat Nike de nagel op de kop met hun gloednieuwe campagne. Zij zijn de samenwerking aangegaan met American Football-speler Colin Kaepernick die het gezicht is van de nieuwe Just Do It-campagne. De activistische quarterback die weigerde op te staan tijdens het volkslied voorafgaand aan een wedstrijd in 2016, werd wereldbekend door deze actie. Deze moedige beslissing trok de aandacht van Nike.

Advertentie - Lees hieronder verder

Protest tegen racisme

De dertigjarige Colin Kaepernick maakte het nieuws bekend in een tweet met de woorden 'Believe in something. Even if it means sacrificing everything'. Met de zwart wit foto en een quote die verwijst naar zijn protest tegen racisme en buitensporig politiegeweld tegen zwarte Amerikanen, schudt hij het hele internet op. Hij was de eerste Football-speler ooit die knielde tijdens de officiële ceremonie. Daarbij kreeg de man wereldfaam maar verloor daarbij zijn plek op het veld waarbij contractaanbiedingen van teams uit de National Football League (NFL) uitbleven. Kaepernick ontving in april dit jaar wél al een mensenrechtenprijs van Amnesty International. Na de actie van Colin stapten tientallen spelers van verschillende Amerikaanse teams in zijn voetsporen door te knielen voor het volkslied.

Goede timing

Directeur van Nike, Gino Fisanotti aan sportzender ESPN: 'We geloven dat Colin een van de meest inspirerende sporters van zijn generatie is, die zijn positie heeft gebruikt om de wereld vooruit te helpen', aldus in een officieel statement. The New York Times schrijft dat de samenwerking tussen Nike en Kaepernick zal bestaan uit onder meer schoenen en T-shirts met Kaepernicks naam. En een betere timing kon niet; het NFL-seizoen start aankomende donderdag.

Steun op social media

Met zo'n 200 duizend retweets op de post van Kaepernick op dit moment, kan hij op heel wat steun rekenen. Onder andere tennisster Serena Williams, ook al jarenlang gezicht van de Just Do It-campagne van Nike, is trots op de samenwerking die ze heeft met het vooruitstrevende merk. Dat maakt ze duidelijk op Twitter en op Instagram in een Instagram Story.

Advertentie - Lees hieronder verder

Verboden catsuit

De 36-jarige Williams werd onlangs nog bekritiseert op het dragen van een nauwaansluitende Nike-catsuit. De French Tennis Federation besloot dat een soortgelijke catsuit niet welkom is tijdens het tennistoernooi. Nike, had daar - what else? - ook wat op te zeggen om de tennisster te steunen. Op Instagram stond te lezen: 'Je kunt de superheld uit haar kostuum halen, maar je kunt nooit haar superkrachten afnemen. #JustDoIt. Dat het Amerikaanse Nike on top is met het verdedigen van zijn muzen is zacht uitgedrukt. Een sterk staaltje marketingstrategie op de hoofdkantoren in de Verenigde Staten. Way to go!

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Nieuws