Hoeveel verdienen influencers nu echt?

Influencers, die bekend zijn geworden van Instagram of YouTube, zouden bakken met geld verdienen, maar is dat wel zo?

influencers-inkomsten
Getty ImagesGetty Images

Het is de afgelopen jaren een geheel nieuwe beroepsgroep geworden: influencers. Deze influencers, die bekend zijn geworden van Instagram of YouTube, zouden bakken met geld verdienen – en vergeet daarnaast niet de weelde aan gratis spullen die ze opgestuurd krijgen van merken en bedrijven. Voor velen een droom, maar niet altijd zo rooskleurig als het lijkt. Wat verdient een influencer nu echt? Highsnobiety zocht het tot op de bodem uit.

Advertentie - Lees hieronder verder

Hoeveel verdient een influencer?

Die vraag is niet zo makkelijk te beantwoorden. Het bedrag hangt af van een breed spectrum aan factoren, waaronder hoeveel volgers iemand heeft. Volgens de Financial Times zou een influencer met 100.000 volgers op Instagram zo 2.000 - 2.500 euro per post kunnen vragen, terwijl dat bedrag voor celebrities met vier tot twintig miljoen volgers kan oplopen tot 15.000 euro per post.

Verdienmodel

Maar echte verdienmodellen bestaan nog niet, grotendeels omdat social media-platforms amper tien jaar oud zijn. Het verschilt dan ook heel erg per influencer hoeveel er wordt verdiend. Zo vertelde Gaby Dunn, influencer en nu ook actrice en schrijfster, in haar blogpost ‘Get Rich or Die Vlogging: The Sad Economics of Internet Fame’ dat ze 340.000 volgers heeft op Instagram, maar nog lang niet zoveel geld heeft verdiend. ‘Ik heb wel eens op de rode loper gestaan met tachtig dollar op mijn bankrekening.’

Niet iedere influencer verdient dus bakken met geld, maar er zijn er genoeg die dat wel doen. Volgens de Financial Times zouden Amra en Elma Beganovich, zussen die beiden meer dan 700.000 volgers hebben op hun Instagramaccount, per persoon ook zo’n zeven ton binnenhalen per jaar. Dat is nog eens een inkomen! Maar dan moet je wel al je tijd steken in het maken van de meest perfecte foto’s, er altijd goed uitzien en nadenken welke gratis spullen of partnerships je nu weer moet promoten.

Advertentie - Lees hieronder verder

Zwaar werk

En dat klinkt makkelijker dan het is. Het opbouwen van een fanbase kost gigantisch veel tijd en het uitdenken van gevarieerde content is al een fulltime baan op zich. Brendan Gahan, oprichter van Epic Signal, een social media-marketing bedrijf in New York, is het daarmee eens: ‘Meestal denken mensen dat influencers een makkelijke baan hebben en dat ze zomaar een succes zijn geworden. Ik heb dat nog nooit gezien.’ Gahan zegt dat de meesten volledig toegewijd zijn aan het maken van content en daarover willen leren om te zien wat wel en niet werkt – en om daar iedere dag mee bezig te zijn.

Het is dus zeker mogelijk om als influencer veel te verdienen, maar dan moet je compleet toegewijd zijn en er veel voor over hebben. Het zijn van een parttime-influencer is natuurlijk altijd nog een idee: tijd steken in je Instagram, blog of YouTube-kanaal, maar daarnaast een baan hebben om de rekeningen te kunnen betalen.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Nieuws