Dit is hoe een vegan dieet je mentale gezondheid beïnvloedt, volgens nieuw onderzoek

Belangrijk nieuws voor alle veganisten onder ons.

vegan-dieet-mentale-gezondheid
Getty ImagesDorling Kindersley: Charlotte Tolhurst

Een veganistische levensstijl is vandaag de dag populairder dan ooit tevoren. Dat blijkt wel aan het aantal vegan restaurants, waar er iedere dag weer meer van lijken te komen. Waar de een zweert bij een vegan dieet, zijn er weer genoeg anderen die juist waarschuwen voor een tekort aan belangrijke voedingsstoffen (zoals ijzer en vitamine B12) als je nog enkel veganistisch eet. De voorstanders pleiten voor een all vegan lifestyle, omdat het onder andere goed is voor dier en milieu. Ook blijkt een veganistische levensstijl goed te zijn voor je (mentale) gezondheid. Zo wijst nieuw onderzoek uit dat een vegan dieet een positief effect heeft op je humeur.

Advertentie - Lees hieronder verder

Positive vibes

Volgens onderzoek gepubliceerd in de Nutritional Journal zijn vegetariërs (die in vergelijking met veganisten nog wel dierlijke producten eten) een stuk gelukkiger dan mensen die vlees eten. Zo scoorden vegetariërs lager op depressie en op andere vragenlijsten die humeur meten dan vis- en vleeseters. De onderzoekers beweren dat bepaalde vetzuren, die voornamelijk te vinden zijn in vlees, ontbreken in een vegetarisch en veganistisch dieet. Die zuren worden gelinkt aan gevoelens van depressie. Ook wordt er gesteld dat vegans meer voedingsstoffen binnen krijgen die gelinkt worden aan het hormoon serotonine, dat voor gelukkige gevoelens zorgt. Naast die voedingsstoffen eten ze ook relatief meer vitamines, die je vervolgens weer beter bestand maken tegen ziektes, zoals vitamine C en E. Een kleinere kans op ziektes betekent ook een gelukkiger mens, aldus de onderzoekers.

Goede nachtrust

Naast een direct effect van een veganistisch dieet op je humeur, zorgt het ook indirect voor een verbeterde well-being. Over het algemeen bevat plantaardig voedsel als spinazie, pompoenzaad en avocado veel magnesium en calcium, die onder andere voor een betere nachtrust zorgen, aldus voedseldeskundige Geeta Sidhu-Robb. 'Magnesium heeft een positief effect op je slaapgezondheid, terwijl calcium je helpt bij een gezondere slaapcyclus,' zegt ze tegen Cosmopolitan. 'We weten allemaal dat een slaaptekort resulteert in een slecht humeur.'

Minder stress

Daarnaast zorgt een vegan dieet voor een lagere bloeddruk, minder cholesterol en zal je minder snel aankomen. Al met al zijn dat indicatoren voor een betere mentale gezondheid. Wanneer je te maken hebt met een verbeterde mentale gezondheid, zullen ook eventuele angsten en je stressniveau worden verlaagd. 'Vitamines als calcium, potassium, magnesium en vitamine B worden gelinkt aan minder stress, en met en vegan dieet zul je meer van deze voedingsstoffen binnen krijgen,' aldus Sidhu-Robb. Daarnaast helpen de antioxidanten in vitamine A, C en E stress te verlagen. Zo vond een onderzoek, gepubliceerd in de Nutritional Journal, dat proefpersonen die begonnen aan een veganistisch dieet al veel minder stress vertoonden in slechts twee weken. Niet verkeerd.

Advertentie - Lees hieronder verder
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Nieuws