Gezichtsherkenning volgt je overal, ook bij het shoppen

Taylor Swift kwam al onder vuur te liggen omdat ze deze technologie loslaat op haar fans.

image
Getty Images

Big Brother is watching you. Het klinkt absurd, maar tijdens het shoppen wordt winkelend publiek nu al dagelijks gescand door gezichtsherkenning-technologie. Zo blijkt dat er tientallen verborgen camera's zitten in digitale advertising billboards op straat.

Van stemming tot leeftijd

De discrete camera's, die doorgaans gecamoufleerd zijn, kunnen niet alleen je leeftijd en geslacht aflezen, maar ook de stemming waarin je verkeert. Zo kunnen er namelijk binnen slechts seconden op maat gemaakte advertenties worden uitgeserveerd. Dit komt nu naar voren in een artikel van The Guardian, die technologiegigant Westfield en diens Smartscreen-netwerk ontwikkeld door het Franse softwarebedrijf Quividi in 2015, onder de de loep nam. Zodra een billboard je aandacht vangt, slaat deze d.m.v. gezichtsherkenning technologie aan het analyseren en deelt deze reacties met adverteerders. Volgens Quividi kunnen de billboards het geslacht van een persoon met 90% precies bepalen, alsook vijf categorieën van iemands stemming 'van heel gelukkig tot heel ongelukkig'. Leeftijden met een marge van zo vijf jaar. Vooral de stemming is een waardevol inzicht voor adverteerders, waarmee het algemene sentiment jegens een merk plus het gevoel in een bepaalde winkel op verschillende tijdstippen op de dag kan worden ingeschat. De nauwkeurigheid van het bepalen van stemming ligt op 80%. Vooral retailbedrijven gaan met de technologie aan de haal. Onder Quividi’s internationale rits aan klanten onder meer Telstra, 7-Eleven, Coca-Cola, oOH Media en HSBC bank.

Facebook en Google

Terry Hartmann, vicepresident van Cognitec Asia Pacific (het bedrijf dat 'vooraanstaande gezichtsherkenning voor klanten en overheidsinstanties wereldwijd ontwikkeld') zegt dat het commercieel gezien niks anders is dan Facebooks manipulatie van de online search-geschiedenis van gebruikers voor gerichte advertising. 'Je identificeert niet wie de persoon is, alleen hun karakteristieken.' Facebook gebruikt gezichtsherkenning sinds december 2017, terwijl Google er ook druk mee bezig is. Er gaan inmiddels miljarden om in deze industrie. China is tot nu toe koploper in het plaatsen van camera's voor gezichtsherkenning.

Zorgelijk

Volgens Dr Dong Xu, voorzitter in computer engineering bij de University of Sydney, kan gezichtsherkenning met optimale belichting en hoge kwaliteitsfoto's nauwkeuriger gezichten identificeren dan mensen zelf. Bovendien kan deze technologie zelfs een individu herkennen uit miljoenen foto's. Nu worden er uiteraard vraagtekens gezet bij hoe de privacy van personen, van wie al deze data wordt vergaard, wordt bewaakt. Taylor Swift kwam afgelopen december al onder vuur te liggen, omdat ze beveiligingscamera's met gezichtsherkenning op fans zou loslaten om zo potentiële stalkers eruit te vissen. Afgelopen januari schreef een coalitie van 85 mensenrechtengroepen aan Microsoft, Amazon en Google met de eis om niet zomaar gezichtsherkenning-data aan overheden te verkopen. Microsoft reageerde hier positief op. Al is er tegelijkertijd nog geen wet die voorschrijft dat privacy op het gebied van gezichtsherkenning beter gereguleerd en beschermd moet worden.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Nieuws