Dat het vandaag de dag nog altijd moeilijk is om serieus te worden genomen als vrouwelijke topatleet, bewijst deze nieuwe campagne van Nike wel. Het sportmerk lanceerde afgelopen weekend een video, waarin tennisster Serena Williams ons toespreekt met een krachtige boodschap over vrouwen in de, toch nog door mannen overheerste, sportwereld. Williams staat erom bekend zich hard te maken voor gelijkheid in de topsport, en daar is deze gloednieuwe Nike-reclame een overduidelijk voorbeeld van.
'Gek'
Zo zien we verschillende vrouwelijke topatleten in de video, van tennisters tot basketbalsters en van rugbyspeelsters tot voetbalsters. 'Als we emotie tonen, worden we dramatisch genoemd. Als we het tegen mannen op willen nemen, zijn we gek,' klinkt Serena's voice-over in de Nike-reclame. 'Als we dromen van gelijke kansen, hebben we waanideeën. Als we te goed zijn, is er iets "mis" met ons. En als we boos worden, zijn we hysterisch, of gewoon gek.' Daarna noemt Williams allerlei voorbeelden op van sporten waarbij het voor een lange tijd raar werd gevonden als vrouwen daaraan meededen, zoals het lopen van een marathon, het spelen van basketbal of het coachen van een sportteam. Daarbij noemt ze ook zichzelf: '23 Grand Slams winnen, een baby krijgen en daarna terugkomen voor méér? Gestoord.' De video, die Serena ook zelf op haar Twitter-account plaatste, is inmiddels al meer dan drie miljoen keer bekeken. Bekijk de indrukwekkende campagne hieronder.