Ophef over modecollectie en campagne van ProRail

Ondanks de goedbedoelde boodschap achter de campagne reageren verschillende partijen uitermate geschokt.

image
ProRail

Gisteren lanceerde ProRail een opzienbarende campagne in de vorm van een modeshow en -collectie met gescheurde kleding. Er zat een duidelijke boodschap achter de campagne, die bewustzijn moet creëren voor roekeloos gedrag rondom het spoor. De campagne zorgt echter voor veel ophef, zowel onder (trein)personeel van de NS als vakbonden, zo meldt de NOS.

'Respectloos'

Met de veiligheidscampagne onder de naam Victim Fashion, wil ProRail aandacht vragen voor de gevaren rondom het spoor. ProRail stelt dat sinds 2016 het aantal dodelijke ongevallen door een ongeluk bij het spoor stijgt. De campagne bevat een modecollectie met nagemaakte beschadigde en gescheurde kleding die jongeren droegen toen ze slachtoffer werden van een treinongeluk. Na de lancering in Amsterdam ging de campagne viral, en vooral op Twitter barstte de discussie los. De NS reageert met veel afschuw en stelt dat het treinmedewerkers juist herinnert aan traumatische ervaringen waarbij ze betrokken zijn geweest: 'De campagne gaat voor velen van ons echt te ver. Ik vind het gebruik van de beelden ongepast', stelt NS-directeur Marjan Rintel. 'Met deze campagne heeft ProRail geen oog voor onze machinisten en hoofdconducteurs. Ik heb aan de directie van ProRail onze verbazing, ongenoegen en afschuw geuit.'

Ook vakbond FNV reageert geschokt: 'Bizar, dit kan echt niet. De campagne moet direct uit de lucht', aldus FNV-bestuurder Henri Janssen. Nabestaanden van spoorongelukken laten op Twitter van zich horen en noemen de campagne walgelijk, kansloos en respectloos.

image
ProRail

'Opletten is van levensbelang'

Ondanks alle ophef over de campagne, vertellen slachtoffers over de achterliggende gedachte van de campagne. Stylist en modeblogger Lizzy van der Ligt ging tijdens de presentatie gisteravond in gesprek met Mike Lingen, die zelf een spoorongeluk overleefde. Hij wil met de campagne een boodschap meegeven aan de jeugd: 'Ik mis een been en ik heb nog maar één oor. Klinkt heel heftig, maar ik ben er nog. En daar ben ik heel blij om. Ik rende voor de grap met een trein mee om mijn vrienden uit te zwaaien. Dat liep even anders, ik struikelde en viel tussen perron en trein. Misschien dat deze campagne jongeren net even triggered om na te deken als ze bij het spoor lopen.'

Naast Lizzy van der Ligt zijn ook presentatrice Gwen van Poorten en YouTuber Govert Sweep ambassadeurs van de campagne, en dat is met een reden zo stelt ProRail: 'Zij zijn het gezicht van een actie die de levensbelangrijke boodschap meegeeft: Opletten rond het spoor is van levensbelang. Met deze jongerenvertegenwoordigers heeft ProRail een extra steun in de rug die nodig is om genoeg jongeren op een goede manier te bereiken.' De NS en ProRail voeren vandaag gesprekken over de nieuwe veiligheidscampagne van ProRail, die naar aanleiding van alle ophef mogelijk moet worden aangepast.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Nieuws