Modelabel bekritiseerd voor het verkopen van 'wegwerpbikini' van één euro

Volgens critici is er iets goed mis met de zwarte zwemkleding van het Amerikaanse label Missguided.

De sale viert weer hoogtij, waardoor we vaak niet meer opkijken van fikse kortingen. Met de nadruk op vaak, want er blijven uitzonderlijke gevallen. Zo is online webshop Missguided nu in opspraak gekomen vanwege het aanbieden van een bikini voor 1,26 dollar, omgerekend zo’n 1,11 euro (!). Hierdoor rijst de vraag: hoe is het in hemelsnaam mogelijk dat zwemkleding voor zo'n minimaal bedrag verkocht wordt?

Microvezels in kleding

Ook critici vragen dit zich massaal af, zowel op Instagram als Twitter. De extreem lage prijs impliceert volgens hen dat de arbeidsomstandigheden van hun medewerkers niet al te best zijn, en roepen dan ook op tot meer transparantie. Er worden daarnaast ook vraagtekens gezet bij het materiaal van de zwemkleding, polyester. Bij het wassen van kunststofkleding (waar niet alleen polyester, maar ook nylon en fleece onder vallen) komen namelijk miljoenen piepkleine plastic deeltjes vrij, die vervolgens in de oceanen terechtkomen. Dergelijke ‘microvezels’ vormen een groot probleem binnen de plasticsoep, schrijft Green Peace. En tuurlijk, talloze bikini's zijn van deze stof gemaakt, maar gaan in ieder geval niet voor zo'n prijs over de toonbank.

Kritiek op Missguided

De reden achter de bikinidiscussie laat zich dus raden. Lees: 1,11 euro is natuurlijk een koopje, waar - zeker jonge klanten - veel gehoor aan zullen geven. Op die manier komen er volgens critici duizenden bikini’s in de omloop die door het materiaal een vervuilende impact zullen hebben. Daarnaast wordt aangehaald dat de bikini’s waarschijnlijk niet al te stevig in elkaar zitten, waardoor veel consumenten de set uiteindelijk weggooien. Dat is problematisch, want polyester is niet biologisch afbreekbaar. Al is de eventuele impact op het productieproces (en alle medewerkers die hier wellicht door geschaad worden) natuurlijk net zo'n groot struikelblok.

De webshop reageert

Een reactie vanuit de webshop bleef lang uit, maar Missguided heeft inmiddels gereageerd op de ophef. In een statement op hun site verklaren ze: ‘We verkopen deze bikini omdat we tien jaar vol power vrouwen willen vieren. Deze vrouwen willen zich niet alleen goed voelen, maar er ook goed uit zien, zonder daarmee een dief van de eigen portemonnee te zijn.’ Het merk vervolgt over de ophef: ‘Het produceren van de bikini kost ons meer dan 1,11 euro. We dekken zelf de extra kosten omdat we het product cadeau willen geven aan onze klanten. Deze bikini is niet anders geproduceerd dan de rest van onze producten, en voldoet aan hoge standaarden.’

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Nieuws