Hoe je veilig kunt protesteren in tijden van social distancing

Zo kun je nog steeds in actie komen op een manier die de bestaande risico's minimaliseert.

protest in londen na de dood van george floyd
Getty Images

De afgelopen dagen zijn mensen wereldwijd massaal de straten opgegaan om te protesteren tegen politiegeweld en te strijden tegen racisme, zo ook op maandag 1 juni in Amsterdam. Het is cruciaal dat deze protesten plaatsvinden om collectief een standpunt in te nemen tégen institutioneel racisme. De protesten vinden plaats te midden van nóg een crisis; de wereldwijde pandemie van het coronavirus. Deze tips helpen om in tijden van social distancing alsnog je stem te laten horen, terwijl je zowel jezelf als anderen beschermd.

In protest tegen institutioneel racisme

Vooral voor mensen in de bevoorrechte positie die wetshandhaving niet als een directe bedreiging ervaren, is er een morele verplichting om anderen te steunen die níet hetzelfde voorrecht genieten. Daarom gaan mensen momenteel massaal de straat op om te strijden voor gelijkheid. Deskundigen op het gebied van infectieziekten zijn het erover eens dat de samenkomst van grote groepen mensen (zijnde door middel van het onjuist bezoeken van de net geopende terrassen, openbare plekken of protesten) op dit moment gezondheidsrisico's met zich mee brengen omtrent COVID-19, zo meldt The New York Times. Deze tips zorgen ervoor dat je nog steeds in actie kunt komen voor een broodnodige verandering op een manier die de bestaande risico's minimaliseert.

This content is imported from Instagram. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

1: Draag een masker

    Onder normale omstandigheden wordt gezichtsbedekking tijdens demonstraties gezien als iets dat liever wordt gemeden. Nu is het juist de bedoeling dat zoveel mogelijk mensen een masker dragen waar mogelijk. De democratische vertegenwoordiger van New York City, Alexandria Ocasio-Cortez, deelde afgelopen weekend een duidelijke infographic met tips om veilig te protesteren. Zo adviseerde ze demonstranten om gezichtsmaskers en een veiligheidsbril te dragen. Zorg er daarnaast voor dat je het masker goed draagt: het moet goed over de mond, neus en kin passen en stevig zitten.

    2: Houd zoveel mogelijk afstand

    Het bewust blijven van je omgeving tijdens een demonstratie is van belang voor zowel je eigen veiligheid als die van anderen. Het is lastig om volledige controle te behouden wanneer je je in een grote groep bevindt. Toch is het nog steeds van belang om te proberen zoveel mogelijk ruimte tussen jezelf en anderen te behouden en andere mensen niet aan te raken, tenzij het een absolute noodsituatie is.

    This content is imported from Twitter. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

    3: Blijf voorzorgsmaatregelen nemen

    Ook tijdens het deelnemen aan een protest is het van belang dezelfde voorzorgsmaatregelen te blijven nemen die je de afgelopen tijd ook nam. Het wassen van handen na het deelnemen aan een protest blijft hierin uiterst belangrijk. Draag daarnaast kleding die je gemakkelijk kunt wassen en minimaliseer de hoeveelheid sieraden om het aantal oppervlakken dat je moet desinfecteren te verminderen, zo adviseert de Amerikaanse NGO ACLU.

    4: Laat ook online je stem horen

    Als je je zorgen maakt over de risico's omtrent COVID-19, zijn er op dit moment ook tal van manieren om online te helpen en je stem te laten horen. Naast het steunen van goede doelen, het doneren aan organisaties of het tekenen van petities, kun je tevens een bijdrage leveren aan verandering door bewust je geld uit te geven. Ondersteun bedrijven en merken die in actie komen tegen institutioneel racisme. Ook op deze 'kleine' manier kun je laten zien wat je belangrijk vindt.

    This content is imported from Instagram. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

    Er zijn ook veel mensen die niet kúnnen protesteren. Dat betekent niet dat er geen andere manieren zijn om toch je stem te laten horen. Op haar Twitter-account schreef Mireille Harper een gids voor een non-optical allyship - manieren om een langdurige bondgenoot te zijn voor de zwarte gemeenschap na het plaatsen van steunbetuigingen op sociale media.

    5. Let ook op je geestelijke gezondheid

    Hoewel dit punt niet direct in verband staat met coronavirus, zijn geestelijke gezondheid en fysieke gezondheid met elkaar verbonden als gevolg van deze protesten, zo stelt Dr. Danielle Hairston, psychiater en president van de American Psychiatric Association’s Black Caucus tegenover Huffington Post. 'Soms moet je er even van weglopen. Je moet erkennen wat traumatiserend is, wat stressvol is, wat angst opwekt, wat je depressief maakt. Je moet echt weten wat je aankan.'

    6. Informeer jezelf en anderen

    In de strijd tegen racisme is het van groot belang dat je het probleem leert begrijpen, erkennen én herkennen om je stem te laten horen. Door je bewust te worden van hoe racisme werkt en welke privileges je hebt, leer je ook hoe je kunt opkomen voor de rechten van de zwarte gemeenschap. Jezelf – vóóral als wit persoon – informeren over deze onderwerpen is van vitaal belang om een einde te maken aan de discriminatie van niet-witte mensen. Kies bijvoorbeeld uit deze selectie essentiële boeken, films en podcasts over racisme.

    Kortom; speak up, kom in actie, wees veilig en zorg voor elkaar.

    This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
    Advertentie - Lees hieronder verder
    Meer van Coronavirus