Van fietsen tot muziek en films: de bezitloze economie – van abonnementen tot lease – zit al een tijdje in de lift. Waarom zou je immers nog kopen als je hetzelfde product net zo goed (en veel flexibeler) kunt huren? Goede vraag, vindt ook Lynk & Co , die sinds kort een membership hebben gelanceerd waarmee je in een handomdraai een auto kunt gebruiken. Vernieuwende stap Want terwijl Netflix en Spotify inmiddels méér dan geïntegreerd zijn in onze dagelijks levens, geldt dat voor auto-abonnementen nog niet. En dat is jammer, vertelt CEO Alain Visser. 'De wereld verandert en er zijn zoveel positieve, duurzame trends te zien. De auto-industrie blijft als een van de weinige branches achter. Er gaat veel geld in om, waardoor er weinig risico's worden genomen. Daar willen we met Lynk & Co verandering in brengen.' Zien: Bella Hadid fietst in couture op een omafiets Flexibel (deel)abonnement Het gaat om een maandelijks abonnement , waardoor je niet meteen aan een membership vastzit voor een langere periode. Je krijgt daarvoor een middelgrote, semi-elektrische SUV (Lynk & Co biedt slechts één model aan, dus vaarwel keuzestress) in de kleur blauw of zwart, inclusief servicepakket. Vervolgens is er de mogelijkheid om je auto te delen via een app, met collega's, buren, vrienden of bekenden. Zo delen alle gebruikers de kosten en ben je aan het einde van de maand minder kwijt aan je abonnement. Duurzame keus Vooral het deelaspect is vernieuwend, licht Alain toe. 'Daarmee draag je als lid ook nog eens bij aan een duurzaam concept, omdat één auto beter en efficiënter gebruikt wordt. We willen niet meer voertuigen op de baan brengen, maar het concept van mobiliteit verbeteren. Ook bij de auto zelf speelt duurzaamheid een grote rol: we bieden alleen hybride technologie aan, en hebben de voertuigen bekleed met econyl, dat wordt vervaardigd uit gerecyclede visnetten. Veel beter dan leder.' Voordelig kostenplaatje Een auto huur je voor 500 euro per maand. Dat lijkt misschien veel geld, maar volgens de directeur ben je bij een normale auto-aankoop veel meer kwijt. 'Je kan het maandelijkse bedrag zelfs verlagen naar nul als je voldoende deelt. We willen absoluut geen geld verdienen op het sharing concept , omdat we we onze leden zoveel mogelijk willen aanmoedigen om dit te doen. Daarnaast krijg je voor het bedrag ook toegang tot allerlei andere activiteiten, zoals exclusieve evenementen in en buiten onze clubs.' Over de speciale clubs En die clubs: die zijn het bezoeken waard. Het gaat om zogenoemde lifestyle hubs waar jonge creatievelingen kunnen samen komen voor een kop koffie of (flex)werken. Je kunt er tevens workshops volgen en het is mogelijk om een meetingroom te huren. Voor nu zit de eerste én enige Europese club aan het Amsterdamse Rokin, maar andere stijlvolle locaties zullen wellicht snel volgen. Want terwijl de keus de autoluwe hoofdstad niet op alle vlakken even logisch klinkt, is er goed over nagedacht. 'We willen ons niet profileren als merk, maar als een veel breder streamingsplatform voor auto's. Als we in Amsterdam relevant kunnen zijn, lukt het vast ook in andere steden,' aldus Alain.