Margaret Zhang is de nieuwe hoofdredacteur van Vogue China

Angelica Cheung doet een stapje af voor de nieuwe hoofdredacteur van Vogue China: de 27-jarige Margaret Zhang.

Met een minimalistische maar eclectische stijl, een onmiskenbare aanwezigheid op de front row, een aanlokkelijkheid voor streetstyle-fotografen en 1,1 miljoen volgers op Instagram, is Zhang een ware fashion force. En nu is ze ook nog eens de nieuwe hoofdredacteur van Vogue China. Met haar 27 jarige-leeftijd is Margaret de jongste hoofdredacteur bij Vogue en vervangt ze voormalig hoofdredacteur Angelica Cheung na zestien jaar.

This content is imported from {embed-name}. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

Vol lof over Margaret

Anna Wintour, de hoofdredacteur van Vogue's wereldwijd, vertelt: ‘Ik ben zo blij dat Margaret onze nieuwe hoofdredacteur van Vogue China is. Haar internationale ervaring, uitzonderlijke digitale expertise en brede interesses zijn de perfecte combinatie om Vogue China op de beste manier de toekomst in te leiden.’ Li Li, managing director van Condé Nast China, voegt toe: ‘Margaret begrijpt de opkomende trends van de nieuwe Chinese generatie en beschikt over het juiste zakelijke inzicht dat nodig is voor nieuwe digitale platforms. We verwelkomen haar creativiteit en innoverende benaderingen en kijken ernaar uit hoe ze de wereldwijde mode en Chinese cultuur zal verbinden.’

Uiteenlopende carrière

Voorheen was Margaret filmregisseur, waarbij ze onder andere een filmscenario schreef over de kenmerkende Chinese moeder/dochter-dynamiek. Daarnaast bracht ze ook tijd door als creative director, fotograaf, stylist, schrijver en model. In 2016 produceerde ze twee digitale covers voor Vogue ME China, waarbij ze op beide verscheen. Daarnaast is Margaret mede-oprichter van Background, een wereldwijd adviesbureau dat samenwerkt met grote bedrijven als Airbnb en YouTube maar ook Moncler en Mulberry. Hier specialiseerde ze zich in het verbinden van westerse en Chinese culturen.

Een onderschat China

De nieuwe hoofdredacteur woont momenteel in Sydney, waar ze opgroeide, maar de afgelopen vijf jaar woonde ze in New York waarbij ze om de zes weken naar China reisde. Ze is van plan om naar Peking te verhuizen, zodra de pandemie het toelaat. Margaret gelooft dat haar internationale ervaring haar een goede basis geeft. ‘Er is veel context over China verloren gegaan; vaak wordt de bevolking van China gezien als een grote massa, in tegenstelling tot een land van individuen en innovaties,’ zegt ze. ‘Ik denk dat Vogue China een enorm platform heeft om over die individuen te communiceren, niet alleen met de grote wereld maar ook met haar eigen burgers. Er ligt een enorme kans om lokaal talent te promoten - in film, muziek, kunst en natuurlijk mode - en naar een wereldwijd podium te brengen.’

Memory lane

Margaret’s interesse in mode kwam door haar passie voor ballet. Samen met haar broertje groeide ze op met het studeren van dans. Met de cadeaubonnen die ze ontving met haar prijzen kocht de hoofdredacteur in spe alle internationale Vogues uit de lokale boekwinkel. Het decembernummer van 2005 met Nicole Kidman op de cover was haar eerste "kennismaking" met Vogue China. En hoewel haar haarkleur vaak is veranderd (momenteel een felle blauwtint), is haar modegevoeligheid erg constant. Bij shows komt ze meestal in maatwerk, maar daarnaast is ze een waar streetstyle-icoon waarbij ze inspeelt op de laatste trends.

De toekomst van Vogue China

‘De tijd is voorbij dat je een nietszeggend gezicht kon gebruiken in een modeartikel,’ zegt Margaret. ‘Mensen willen de toegevoegde waarde zien. Ze willen meningen zien. Ze willen zich ergens mee identificeren.’ Twee van Margarets uiterst belangrijke aandachtspunten zijn duurzaamheid en diversiteit. ‘Maar,’ waarschuwt ze, ‘af en toe een groen probleem aankaarten of een gesprek over inclusiviteit toevoegen is niet genoeg. Het gaat erom hoe je die principes toepast.’ Ze vervolgt: ‘Ik denk dat iedereen die in Vogue China verschijnt, iemand moet zijn waar mensen op een heel inhoudelijke manier naar kunnen opkijken en die innovatie stimuleert, ongeacht in welke branche ze zich bevinden.’

Shop Vogue's Fashion Favorites


This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Cultuur