Review: 'Black Panther geeft zwarte kids eindelijk superhelden waarmee ze zich kunnen identificeren'

Emy el Ghalbzouri ging namens Vogue naar de Nederlandse première van Black Panther.

review-black-panther
Black Panther, Marvel Studios

Black Panther draait sinds deze week in de Nederlandse bioscopen en ging afgelopen weekend onder razende reviews in premiėre. Marvel Studios maakt met de haast complete zwarte cast van deze actie science-fictionfilm eindelijk een einde aan het stereotype witte superheld. Haarstylist/image consultant Emy el Ghalbzouri ging namens Vogue naar de Nederlandse première, sprong bijna uit haar bioscoopstoel van enthousiasme, en vertelt in haar review wat de film met haar als Nederlandse met Marokkaanse roots en het toegestroomde Afro-Europese publiek doet.

Influencer en stylist Ashlee Janelle is het type meisje dat je tegenkomt en je realiseert hoe de zon eruit zou zien als het een mens was geweest. Lief, positief, stralend en zo damn cute! Ze is altijd geweldig gekleed en haar huid! Oh, haar huid is drippin’ met melanin magic. Ik had haar een tijdje niet gezien en, na het ophalen van herinneringen, nodigt ze me in een opwelling uit voor de première van Black Panther. ‘Jij moet er zeker bij zijn’ piept ze bijna van enthousiasme! Ik vraag familievriend en schrijver Tofik Dibi mee en hij zegt volmondig ja. Zondagavond hijs ik me in een koningsblauwe Said Mahrouf jurk want; I gotta represent. Als Tofik me komt ophalen is hij zelf gekleed in een Afrikaanse paisley print blouse en hij ziet er fantastisch uit. Maar, hij is niet de enige… De beauty and splendor die ik aantref als ik bij Theater Tuschinski in Amsterdam aankom is adembenemend! Van West-Afrikaanse kledij tot aan een traditionele look uit Jakarta, Marokkaanse kaftans en Zuid-Afrikaanse traditionele shirts gecombineerd met een smokingbroek. Mijn modehart juicht!

Black Panther, Marvel Studios

De film zelf is ongelofelijk. Wat Hollywood niet voor elkaar heeft kunnen krijgen de laatste 100 jaar doet regisseur Ryan Coogler even subliem voor. De vrouwen in deze epische film zijn FIERCE! Vooral de generaal van de all female legerbrigade van de koning, gespeeld door Danai Gurira, zorgt voor kippenvel. En Angela Basset...Oh Angela Basset.Het verhaal over het zwarte vooruitstrevende koninkrijk Wakanda in Afrika is prachtig en verborgen boodschappen over hoe het is om zwart te zijn in een witte omgeving raken de kijkers. Het is educatief: je leert over onderdrukte volken en hun perspectief op de wereld. Black Panther brengt een einde aan zwart-wit stereotypen en als ik de zaal uitloop voel ik me verbonden met iedereen die aanwezig was. De film draagt een mooie positieve boodschap uit: black excellence bestaat en heeft altijd bestaan. Ik zit naast tweetalige rapper Rollan en zijn vrienden. Als de scène begint waarin de koning moet vechten voor zijn troon (meer zeg ik niet!) houden de stoere jongens hun adem in. Als de film dan een totaal onverwachte gekke wending neemt, hoor ik een van de vrienden ‘NOOOOOO G!’ roepen.Ik moet lachen, maar ben vooral ontroerd dat deze en andere zwarte kids nu superhelden op het witte doek zien die op ze lijken en waar zij zich mee kunnen identificeren. Eens iets anders dan zwarte mensen in de standaardrol als gangster, junkie, komiek of danser. Als er een grap wordt gemaakt door generaal Okoye over een pruik die ze op moet tijdens een undercover missie hoor ik de prachtige Ghanees-Nederlandse meiden in jurken met Ghanese print achter mij giechelen. De all female brigade van de koning zijn namelijk allemaal kaal en, dear lord, wat zien ze er goed uit! Nooit is er een film geweest waar de humor en situaties zo herkenbaar waren en dat terwijl het een Marvel Studios superheldenfilm is. Want superhelden komen in alle maten en KLEUREN!

Asma Emy el Ghalbzouri is haarstylist voor o.m. Nylon en Oyster magazine, image consultant en art director. Ze werkte voor hiphoplabel Top Notch, SONY, en voor artiesten als Anouk en DJ's/producers aan press en image kits. Daarnaast adviseert ze verschillende streetculture brands over lookbooks en editorials.

Meer van Film & TV