Netflix-serie 'Hollywood' is precies wat we nu allemaal nodig hebben

Mocht je nog opzoek zijn naar een show om te bingen, laat het dan Hollywood zijn.

hollywood op netflix
Netflix

Als er een bepaalde tijd uit de geschiedenis is die tot de verbeelding spreekt, dan zijn het de naoorlogse jaren veertig wel. En dan met name het klassieke Hollywood, met filmlegendes als Elizabeth Taylor, Katherine Hepburn en Rita Hayworth. In de nieuwe Netflix-hit Hollywood wordt de glamour, de harde show business en de maatschappelijke ongelijkheden samengebundeld tot een serie die de nodige dosis escapisme biedt in deze tijden. Mocht je nog opzoek zijn naar een spectaculaire show om te bingen, laat het dan deze zijn.

Hollywood, de serie

Regisseur Ryan Murphy, bekend van onder meer Glee, The Politician en American Horror Story, weet het weer voor elkaar te krijgen een extravagant schouwspel neer te zetten met Hollywood. De miniserie gaat over de beruchte filmwereld uit de jaren veertig, net na de Tweede Wereldoorlog. Een wereld vol optimisme waar succes voor het grijpen ligt, maar ook een wereld met een schaduwzijde. Dat contrast komt overduidelijk naar voren, met een bordeel vermomd als pompstation (waar het woord "dreamland" een heel andere betekenis heeft), machtige mediabazen met dubbele agenda's en kansen die je kunnen maken of breken. Al die elementen komen samen in de rode draad van het verhaal: de productie Meg, een vooruitstrevende film die op het punt staat geschiedenis te schrijven en alle taboes uit die tijd te doorbreken.

Bekijk hier de trailer van Hollywood

Flamboyante personages

Murphy strikte een zeer getalenteerde cast, bestaande uit diverse grote namen die de meest uiteenlopende, flamboyante personages vertolken. Zo zien we Laura Harrier als de ambitieuze filmster Camille Washington, speelt Big Bang Theory-acteur Jim Parsons de rol van de gluiperige Henry Wilson en wordt de jonge regisseur Raymond Ainsley vertolkt door Darren Criss, onder meer bekend van zijn ijzingwekkende rol als Andrew Cunanan, de moordenaar van Gianni Versace, in American Crime Story. Ook The Politician-acteur David Corenswet, Queen Latifah en Broadway-iconen als Patti LuPone en Joe Mantello zijn te bewonderen in de serie.

hollywood op netflix
Laura Harrier als Camille Washinton en Queen Latifah als Hattie McDaniel.
Netflix

Een aantal personages uit Hollywood hebben echt bestaan. Zo was Henry Wilson een machtige mediafiguur die misbruik maakte van zijn klanten, en waren Anna May Wong en Hattie McDaniel echte actrices. Ook Rock Hudson (gespeeld door Jake Picking) was een échte filmster, die op het witte doek schitterde naast sterren als Doris Day en James Dean, en in het geheim homoseksueel was. 'Ik was erg geïnteresseerd in Anna May Wong, Hattie McDaniel en Rock Hudson, omdat het mensen waren die zichzelf hadden kunnen zijn, maar dat niet konden,' licht Murphy toe in een persbericht. 'Zij waren slachtoffers van Hollywood en zwaar ondergewaardeerd. Alle drie hadden een tragisch einde, dus ik wilde ze graag een goed einde geven.'

Wat je wil weten over Netflix-serie Hollywood

Streling voor het oog

Niet alleen de gelaagde personages, maar ook het complete kleurschema van de show zorgen voor veel kijkgenot. Om de Golden Age van Hollywood te reflecteren, werd er gekozen voor een warm design met veel goud, rood en butterscotch. Ook de karakters hebben elk zo hun eigen kleurenpalet. Zo draagt Archie (Jeremy Pope) vaak goudtinten, terwijl Raymond (Darren Criss) juist veel roze verschijnt. Bijna de helft van alle kostuums zijn handgemaakt, geïnspireerd door kostuumontwerper Adrian uit begin twintigste eeuw en bekende fotoseries uit de jaren veertig van Hollywood-fotografen Stanley Kubrick en George Hurrell.

hollywood op netflix
David Corenswet als Jack Castello.
Netflix

Verhaal met een boodschap

Kortom: de miniserie is een liefdesbrief aan de filmwereld van weleer, maar niet zonder kritische noot. Naast de glamour schijnt Hollywood ook licht op de duistere kant van de fourties, waarin discriminatie en homofobie gebakken zaten in de cultuur. Het was voor Afro-Amerikanen ondenkbaar om een belangrijke positie te bemachtigen in een Hollywood-productie, en voor een homostel onmogelijk hand in hand te lopen in het openbaar. Daarnaast speelt seksuele intimidatie een grote rol in de show, met als grote voorbeeld de machtige predator Henry Wilson (Jim Parsons), die opkomend talent manipuleerde en uitbuitte voor zijn eigen plezier.

hollywood op netflix
Jeremy Pope als Archie Coleman en Jake Picking als Rock Hudson.
Netflix

In de serie worden taboes doorbroken: Meg is geschreven door een zwarte, homoseksuele screenwriter en in de hoofdrol speelt een jonge, zwarte actrice. 'Deze personages hebben zo hard gewerkt om een nieuw Hollywood te creëren, waar je zwart kunt zijn én de hoofdrol speelt of de film schrijft,' vertelt Jeremy Pope (Archie) in een persbericht. 'Je kunt homoseksueel zijn, daar open over zijn, erover praten en gehoord worden. Je kunt iets willen en het bereiken ongeacht de kleur van je huid of hoe je eruitziet.'

'Briljant'

Hoewel de serie amper op Netflix staat, wordt deze al overladen met lovende reacties. Hollywood is net dat ene positieve verhaal dat we juist nu – in deze vreemde en onzekere tijden – nodig hebben. De show mag dan vol zitten met absurditeit, het is een 'beautiful fantasy met een happy ending', aldus Jeremy Pope. Dat vindt ook Meryl Streep, blijkbaar. Murphy ontving een aantal scènes tijdens de opnames van Netflix-film The Prom, waarin de actrice een rol speelt. Toen hij ze aan haar liet zien, kreeg hij de beste reactie ooit: 'Ze zei "Oh mijn god, dit is zo briljant." En als Meryl het briljant vindt, weet je dat je het niet beter had kunnen doen.'

Het eerste seizoen van Hollywood is sinds 1 mei te zien op Netflix. Of er een tweede seizoen gaat komen, is vooralsnog onbekend.

Meer van Netflix