Vogue Loves: 'Coco', de goudeerlijke film over moederschap, zelfbeeld en relaties

Bekijk hier de bijna oncomfortabel intieme en taboedoorbrekende film van Lara Verheijden die de kracht van het vrouw-zijn zo ontzettend intens en puur in beeld brengt.

coco in de film van lara verheijden
Coco in de film van Lara Verheijden

Een film die begint met onophoudelijk geschreeuw dat het diepste van mijn lichaam en geest bereikt en eindigt met het melancholische 'De Vloer Dweilen' van Tycho Posthumus, is het contrast dat je kunt verwachten in Lara Verheijden's nieuwste werk. 'Coco', de film die begin deze maand gelanceerd werd, is een bloedeerlijk portret van Lara's goede vriendin Coco die op het punt staat thuis te bevallen en daarbij twijfels over het moederschap, haar relatie met haar partner Antoine en haar zelfbeeld komen bovendrijven. Vogue sprak met Lara over het project dat ervoor zorgde dat de vriendschap met haar beste vriendin Coco nog hechter werd.

This content is imported from Instagram. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

Non-scripted

Wie bekend is met het werk van kunstenaar en fotograaf Lara Verheijden, wist waarvoor ze tekenden bij het op 'play' drukken van haar nieuwste film Coco. 'Waar denk je aan?', daar begint de film mee. Een open vraag die tot heel wat intieme gesprekken leidde tussen de filmmaker en het hoofdpersonage. Little did Lara know dat deze vraag goudeerlijke dialogen uitlokte die zich afspelen in het huis van Coco, haar partner Antoine en hun dochtertje Juna in Zwitserland. Lara: 'Ik wist helemaal niet wat ik zou aantreffen, ik dacht dat ik gewoon een bevalling zou filmen. Maar omdat Coco zo ontzettend innemend en grappig begon te vertellen, leidde het tot een nóg intiemer project. We hebben een hele leuke dynamiek met ons twee en ik ben trots dat ik dat zo heb kunnen vertalen in de film.'

Het visuele aspect waarbij de hoogzwangere Coco naakt in beeld is, wordt versterkt door de rauwheid in haar niet-geregisseerde verhalen. Van de sterke twijfels over het wel of niet houden van haar tweede kind, het stilstaan bij het opgeven van haar carrière om voltijds moeder te zijn tot de onzekerheid over haar relatie met Antoine die zijn ups en downs kent en tot mogelijk overspel zou leiden. Er wordt op geen enkele manier iets onder stoelen of banken geschoven en dat maakt Lara's werk zo authentiek.

coco in bad
Coco vertelt openhartig in bad over haar twijfels.
Lara Verheijden

Ook al blijft Antoine tijdens de film op de achtergrond, uit fragmenten die Lara selecteerde is de onvoorwaardelijke liefde voor Coco en zijn dochter Juna duidelijk te merken. Van de vader-dochter tijd wanneer ze samen spelen met een Franse chanson op de achtergrond, tot een gesprek aan de ontbijttafel over de toestemming die Coco Antoine geeft over het seks hebben met andere vrouwen als zij te druk is met de baby en hij dat vriendelijk afwijst. De zorgende vader die Antoine is, wordt op het einde van de film duidelijk vastgelegd als hun dochter geboren wordt.

Onoverwinnelijk en kwetsbaar

In het midden van de film wordt er gefastforward naar het moment waarop iedereen heeft gewacht. Hier zie je de sterke en prachtige Coco in de armen van Antoine voor het haardvuur zitten en haar weeën probeert te incasseren, met het nodige hoofdgeschud en een trillende kin als gevolg van de pijn die ze voelt en op dat moment niet kan controleren. Afgewisseld met een aanmoedigend geknik om zichzelf eraan te herinneren dat ze de bevalling aankan, levert dit krachtige beelden op. Onoverwinnelijk en kwetsbaar tegelijk. Gedurende een paar minuten is de frons op mijn voorhoofd zichtbaar, het lijkt alsof ik de pijn van Coco voel achter mijn laptopscherm.

Soms leek het alsof Coco in een soort van trance belandde

coco lara verheijden
Lara Verheijden

Groot contrast

Het contrast tussen Coco en Antoine kon op een gegeven moment in de film niet groter zijn. Terwijl Coco het uitschreeuwt van de pijn, lijkt Antoine zich in een meditatieve staat te bevinden. Lara: 'Antoine was de rustigheid zelve, dat móest ook. Ik herinner me nog dat ik de woning binnenstormde omdat ik vanuit Parijs in een sneltempo naar Zwitserland reisde omdat Coco me liet weten dat de weeën begonnen waren. Toen ik hun woning binnenliep heeft de doula [een coach die je begeleid tijdens de zwangerschap, red.] mij apart genomen en gevraagd om te kalmeren. Stress is natuurlijk heel aanstekelijk en dat kun je bij een bevalling niet gebruiken. In eerste instantie maakte ze al duidelijk “What the fuck doe jíj hier?” Ze wist niet dat ik kwam filmen.

Toen ik Antoine vroeg hoe hij zo kalm bleef was dat omdat hij niet ongerust werd en er 100 procent van overtuigd was dat Coco dit kon. Hij wist ook dat hij bij Coco niet moest komen aanzetten van “hey, gaat alles goed schatje?”, dat werkt niet voor haar. Soms leek het alsof Coco in een soort van trance belandde, dat gevoel kreeg ik. Coco vertelde me later dat ze weinig herinnerde van dat wij met zijn vieren rondom haar zaten. Ze omschreef het als vlekken op de achtergrond.'

antoine en coco tijdens de bevalling 
Antoine en Coco tijdens de bevalling.
Lara Verheijden

Als het verlossende moment daar is en hun tweede dochter ter wereld komt, vindt Coco het van hoogste prioriteit om het intieme gebeuren met haar dochter Juna te delen. De relatie tussen Coco en dochter Juna is eveneens prachtig om te zien. Een gelijkwaardige band die Lara ook met haar eigen moeder heeft. 'Mijn moeder en ik hebben een ontzettend unieke connectie. Als ik zou bevallen, zou ik het wel willen dat mijn moeder erbij is. Mijn moeder is heel warm en leuk en gewoonweg een fijn persoon. Toen de film klaar was heb ik hem voor het eerst met mijn moeder samen bekeken. Ik heb een grote bevallingswens, nog eerder dan een kinderwens denk ik. Het is bijna spiritueel, een soort oerkracht die je dan ervaart. Je wil dat gewoon meemaken. Een bevalling is een echt ritueel.'

Emotionele reacties

Het bijna oncomfortabel intieme en taboedoorbrekende kunstwerk van Verheijden toont een nooit eerder vastgelegd portret waarbij de kracht van het vrouw-zijn zo intens en puur in beeld wordt gebracht. Noem het ontiegelijk menselijk. 'Lara, ik wil je bedanken voor deze film, ik heb gehuild. Het rakelde veel dingen op die ik herken. Ik houd ervan hoe eerlijk Coco is over haar lichaam, haar verlangens en frustraties. Een portret van moederschap waar ik mij totaal mee kan identificeren', aldus een fan die de film bekeken heeft. Lara: 'Ik krijg ontzettend veel reacties van mensen die opgelucht zijn om deze kant van een zwangerschap te zien. En het taboe rondom twijfels tijdens een zwangerschap doorbreek. Ik merk dat mensen dankbaar zijn dat ik deze gevoelens van Coco zo rauw heb vastgelegd. Dat is natuurlijk onbeschrijfelijk mooi.'

Bekijk de film Coco hier.

This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Film & TV