8 opbeurende films die over black joy gaan

Vogue deelt een lijst rijk aan zwarte filmische vreugde, variërend van krachtige vrouwen die seksisme en racisme aanpakken tot een futuristische zwarte utopie van Marvel.

personage malcolm in de film dope
Jamie Spence (Condé Nast)

Als het gaat om het weergeven van zwartheid op het scherm, lijkt trauma altijd te winnen van vreugde. Hoewel verhalen uit de zwarte gemeenschap grotendeels ondervertegenwoordigd blijven in bioscopen, zijn de verhalen die wel de aandacht van Hollywood trekken (en nog belangrijker: gefinancierd worden) typisch verhalen over strijd, gecentreerde slavernij, segregatie en systemisch racisme.

This content is imported from {embed-name}. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

Terwijl die films belangrijke waarheden belichten over de vele manieren waarop ras en racisme de ervaringen van zwarte mensen vormen, overschaduwt hun dominantie het feit dat het zwarte leven zoveel meer is dan alleen trauma en geweld, en dat niet al onze verhalen draaien om onze relatie met witheid. Samen met pijn en verdriet ervaren we vreugde, schoonheid, liefde en extase – het hele spectrum van menselijke emoties. Het is alleen maar goed dat die gevoelens ook op het scherm worden weergegeven. Hoe krachtig is het om geluk en humor te vinden in een wereld vol duisternis?

Hier zijn acht films die de andere facetten van de ervaringen van zwarte mensen belichten en vieren.

1. Dope (2015)

In deze Sundance-favoriet van de Nigeriaans-Amerikaanse regisseur Rick Famuyiwa worden middelbare scholier Malcolm (Shameik Moore) en zijn geeky band van geobsedeerde vrienden uit de jaren negentig, die in een ruig deel van Inglewood, Californië wonen, onbewust meegesleurd in een wereld van drugs en misdaad na een vergissing op een feestje. De film is erg lachwekkend en charmant (A$AP Rocky is geweldig in zijn speelfilmdebuut als dealer genaamd Dom), maar achter de grappen worstelt Malcolm met het soort dilemma dat veel zwarte mensen maar al te goed kennen. Moet hij zijn kansarme achtergrond naar voren halen in een toelatingsessay om zo zijn kansen voor een plek op Harvard te vergroten, zoals een neerbuigende begeleidingsadviseur adviseert, of de meer volledige versie van zichzelf presenteren die aan de verwachtingen voldoet?

film dope
Jamie Spence (Condé Nast)

2. Hidden Figures (2016)

Hidden Figures speelt zich af in het begin van de jaren zestig en vertelt het nauwelijks bekende (nou ja, tot nu toe) waargebeurde verhaal van Katherine Johnson (Taraji P Henson), Mary Jackson (Janelle Monáe) en Dorothy Vaughan (Octavia Spencer) – drie Afrikaans-Amerikaanse wiskundigen die zowel het racisme in het zuiden van Jim Crow als het duidelijk aanwezige seksisme overwonnen om een belangrijke rol te spelen in het ruimteprogramma van NASA.

Verhalen als deze laten zien dat de bijdragen van zwarte mensen aan de samenleving veel verder gaan dan de gebruikelijke erkende gebieden van muziek, sport en literatuur. In een tijd waarin gekleurde mensen en vrouwen nog steeds enorm ondervertegenwoordigd en onderschat worden in de wetenschap, technologie, techniek en wiskunde, bewijzen ze het tegendeel in deze film.

film hidden figures
Jamie Spence (Condé Nast)

3. Black Panther (2018)

Geen enkele film in het afgelopen decennium heeft de verspreiding van zwarte mensen zo sterk op de kaart gezet als Black Panther. Van Lagos tot Londen tot Los Angeles, het publiek kwam en bleef niet onopgemerkt bij de vertoningen van Ryan Coogler's hoogwaardige big-budget speelfilm, gekleed in op Afrika geïnspireerde kleding als teken van trots.

Het Marvel-epos speelt zich af in de fictieve Afrikaanse natie van Wakanda, een verborgen Afro-futuristische utopie die de wereld leidt op het gebied van technologische vooruitgang. Het conflict ontstaat wanneer, na de dood van zijn vader, T'Challa (de titulaire held, gespeeld door Chadwick Boseman) het moet opnemen tegen een nieuwe tegenstander (Michael B. Jordan) die zowel zijn kroon als het lot van de natie bedreigt.

Het feit dat de film wereldwijd meer dan één miljard dollar aan kaartverkoop opleverde en werd genomineerd voor Beste Film op de Academy Awards 2019 (hij kwam als beste uit de bus in drie productiecategorieën) bevestigde wat we altijd al wisten: zwarte verhalen hoeven niet te focussen op leed om een universele aantrekkingskracht te hebben.

film black panther
Jamie Spence (Condé Nast)

4. Spider-Man: Into the Spider-Verse (2018)

In misschien wel de meest oogverblindende toevoeging aan het filmische universum van Marvel films, schittert Shameik Moore als Miles Morales, een Afro-Latino-jongen uit Brooklyn die – spoiler – fantastische krachten krijgt nadat hij is gebeten door een radioactieve spin. In deze versie van het bekende verhaal groeit hij in zijn eigen krachten terwijl hij werkt met Spider-Man-figuren uit andere tijdlijnen om een gemeenschappelijke vijand te verslaan.

De film is in alle opzichten succesvol. De combinatie van 3D-animatie en traditionele stripboekstijlen is volkomen uniek, en de relatie tussen Miles en zijn vader is echt hartverwarmend. Maar het is ook gewoon een genot om een zwarte jongen te zien die dol is op rapper Swae Lee en graffiti, en door de stad slentert in een hoodie en Jordans.

spider man into the spider verse
Jamie Spence (Condé Nast)

Het artikel gaat verder onder de video.

Zien: Beyonce's Homecoming documentaire - eerste trailer (Netflix)

5. Homecoming (2019)

Waar Black Is King, Beyoncé's recente impressionistische verhaal van de The Lion King dat opnieuw vertelt wordt, een prachtig visie op een zwarte fantasie is, is Homecoming een liefdevolle ode aan de geschiedenis en cultuur van marcherende bands op de historisch zwarte hogescholen en universiteiten van Amerika. In zowel de beelden van haar hoogstaande Coachella-sets als de clips van haar werk met de instrumentalisten en dansers achter de schermen, is de vreugde van de artiesten even tastbaar als Beyoncé's verering voor hun tradities.

Als toegewijde Beyoncé-fan en iemand die Drumline uit 2002 minstens tientallen keren heeft gezien, sprak Homecoming me op meerdere niveaus aan. Maar je hoeft geen fan te zijn van (of zelfs maar bekend te zijn met) de fanfare-cultuur van Beyoncé om de diepte van de visie, het artistieke niveau en de specificiteit van de ervaring op het scherm te waarderen.

homecoming
Jamie Spence (Condé Nast)

6. Queen & Slim (2019)

Queen & Slim speelt in veel opzichten in op de bestaande traditie van zwarte films in Hollywood. Na een gewelddadige ruzie met een politieagent tijdens een oponthoud in het verkeer slaan Queen (Jodie Turner-Smith) en Slim (Daniel Kaluuya) op de vlucht voor onrechtvaardige straffen in een systeem dat de reputatie van officieren voorrang geeft boven die van zwarte burgers. Maar de onderliggende boodschappen rondom zwarte liefde, iconografie en verwantschap – om nog maar te zwijgen over de weelderige esthetiek – maken het geheel nog sterker.

Modeliefhebbers zullen waarderen hoe regisseur Melina Matsoukas, vooral bekend van haar werk voor Insecure van HBO en voor het regisseren van muziekvideo's voor onder meer Beyoncé en Rihanna, samenwerkte met kostuumontwerpster Shiona Turini om haar 'voor ons, door ons'-missie uit te breiden naar de levendige garderobe van de cast. (Denk aan weelderige trainingspakken en bont; een blauwe latex minijurk en laarzen van slangenleer.) Zowel bekende als opkomende zwarte ontwerpers, van Sean John en Dapper Dan tot Kerby Jean-Raymond van modemerken Pyer Moss en Carly Cushnie, hebben geholpen om de zwarte creativiteit goed in de film te stoppen.

film queen and slim
Jamie Spence (Condé Nast)

7. Moonlight (2016)

Barry Jenkins gevoelige portret van mannelijkheid, verlangen, liefde en familie schreef geschiedenis in 2017, toen het de eerste film met een volledig zwarte cast werd die een Oscar voor Beste Film won, evenals het eerste LGBTQIA+-verhaal dat de eer kreeg.

Deels gebaseerd op een semi-autobiografisch toneelstuk van Tarell Alvin McCraney, volgt de film Chiron, een stille zwarte jongen die in een woonproject in Miami woont, in verschillende hoofdstukken van zijn leven: kindertijd (gespeeld door Alex Hibbert), adolescentie (Ashton Sanders) en jong volwassenheid (Trevante Rhodes). Bewerkt tot buitenaardse perfectie, voorzien van een gemixte hiphop hit van Nicholas Britell, en ontroerend in zowel verhaal als uitvoering, voelt de film zachtaardig en belangrijk tegelijk.

film moonlight
Jamie Spence (Condé Nast)

8. Rafiki (2018)

Privé wonen de verlegen Kena (Samantha Mugatsia) en de flamboyante Ziki (Sheila Munyiva) met regenbooghaar in een Nairobi van kleur, vreugde en romantiek, en zoenen in een busje vol bloemen en dansen onder een blacklight in een neon nachtclub - allemaal in overeenstemming met de oogverblindende 'Afrobubblegum'-stijl van regisseur Wanuri Kahiu. Maar hun verhaal wordt bemoeilijkt door het feit dat lesbische relaties in Kenia illegaal zijn: vorig jaar stelde het hooggerechtshof van het land voor een wet te handhaven die homoseksuele relaties strafbaar maakt.

Vanwege deze diepgewortelde homofobie werd Rafiki aanvankelijk verboden in Kenia, maar kreeg desondanks wereldwijde bekendheid – in 2018 werd het de eerste Keniaanse film die werd geselecteerd voor vertoning in Cannes.

film rafiki
Jamie Spence (Condé Nast)

Shop Vogue's mode favorieten

This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder