Dit is waarom Emily in Paris de perfecte ontsnapping is van al je 2020 zorgen

Het internet is helemaal in de ban van Emily in Paris, de Netflix nieuwe show gemaakt door Darren Star, de man achter Sex and the City. Alhoewel de serie – met in de hoofdrol Lily Collins – al een leger aan trouwe fans heeft die alle tien de afleveringen direct hebben verslonden, zijn er evenveel critici die vinden dat de serie afgezaagd is en barst van de clichés. Wat maakt het dan toch zo verslavend?

2020 was een lastig jaar en Emily in Paris kon dan ook op geen beter moment op Netflix verschijnen. Tijdens een ietwat stillere en regenachtige Paris Fashion Week konden abonnees van het streamingsplatform dan eindelijk de Parijse wereld van Emily, gespeeld door Lily Collins, induiken. Het spectaculaire project van Darren Star, de man achter Sex and the City, is de perfecte feel good serie voor iedereen die graag front row bij de shows had willen gezeten.

Onrealistisch

De serie viel niet bij iedereen in de smaak en er waren genoeg mensen die de serie kritische onder de loep namen. Toegegeven, het is geen hoogstaande kunst, maar al die 1-ster reviews missen de kern van de serie. De show weet dat het een beetje belachelijk is. Het verhaal volgt een mid-level marketingmanager van een farmaceutisch bedrijf uit Chicago die voor een jaar verhuisd naar Parijs om bij een dochterbedrijf de creative director te worden voor verschillende luxe merken, alleen omdat ze begrijpt hoe TikTok werkt. Verder bestaat haar hele kledingkast uit vintage Chanel waar ze waarschijnlijk 17 jaar aan loonstrookjes voor opzij zou moeten leggen.

Het is niet bedoeld als een realistisch verhaal. Het is vermaak, het is een beetje gek en het is een fantasie die we best kunnen gebruiken in een jaar waar de wereld soms iets te overweldigend werd. Als we kijken naar de wereldwijde kijkcijfers zijn wij niet de enige die dat denken – mensen lijken maar geen genoeg van de serie te kunnen krijgen.

Dit is waarom de meest bekeken tv-show van het moment, Emily in Paris, zo binge-waardig is.

1. De hoofdpersoon is niet altijd de meest sympathieke persoon, maar dat is OK

Je kunt niet praten over de show zonder het te hebben over hoofdpersonage Emily, en de ene kijker zal haar leuker vinden dan de andere. Het wordt vrij snel duidelijk dat ze op haar beste momenten irritant is en op haar slechtste momenten puur duivels. Ze doet totaal geen poging om Frans te leren, haar Amerikaanse ‘zelfverzekerdheid’ zorgt ervoor dat ze op de meest ongepaste momenten dingen eruit flapt tegen haar bazen en ze heeft haar leven gewijd aan het stelen van iemands vriend.

emily in paris l to r lily collins as emily in episode 104 of emily in paris cr stephanie branchunetflix © 2020
STEPHANIE BRANCHU/NETFLIX

Op verschillende momenten in de serie wordt Emily aangesproken op haar gedrag, het beste voorbeeld is een incident waarbij een legendarische Franse fashion designer met walging naar haar kijkt en haar een ringarde noemt – een basic bitch. Maar kun je haar echt basic noemen als ze rondloopt in vintage Chanel? Dat moet je maar voor jezelf beslissen. Vinden we Emily echt leuk? Tja, dat is een lastige vraag.

Darren Star, het meesterbrein achter de show, kreeg bekendheid door zijn wereldberoemde serie Sex and the City, met het iconische hoofdpersonage, Carrie Bradshaw. Deze nieuwe serie zet ons aan het denken: Is Carrie misschien ook niet zo leuk als we dachten?

2. Er zit een fantastisch liefdesdilemma in

Nadat ze het een paar dagen na haar verhuizing uitmaakt met haar saaie Amerikaanse vriend, heeft de nieuwe Parijse al meteen een heel leger aan potentiële Franse vriendjes. Net als bij andere Darren Star shows is het weer een keuze tussen een sexy doch problematisch, of saai maar succesvol (lees: rijk) type. Tientallen jaren later zijn mensen nog steeds verdeeld over het Aiden-Big dilemma.

netflix
Netflix

Emily moet kiezen tussen de knappe jonge chef Gabriel, gespeeld door Lucas Bravo of de beetje gladde CEO van een modehuis Mathieu Cadeault, vertolkt door Charles Martins (het hele universum schreeuwt om ‘Gabriel’.) Voormalig Chanel model Bravo, die ook ooit een souschef was, is het perfecte voorbeeld van een sexy Fransman en op dit moment wordt zijn naam over heel de wereld gegoogeld.

3. Kijk verder dan de ongenuanceerde observaties om het echte goud te vinden

Emily in Paris bevat meer France clichés dan een man die een shirt met Breton strepen draagt terwijl hij langsfietst met een baguette onder z’n arm en een zak uien over z’n schouder. Iedereen rookt, de biefstuk is te rauw en er zijn letterlijk overal honden. In de eerste aflevering ontmoet Emily haar eerste vriendin in Parijs, Mindy Chen, gespeeld door de briljante Ashley Park. Ze ontmoeten elkaar op een bankje in het park waar Emily letterlijk een baguette met een blok kaas aan het eten is.

emily in paris
Emily in Paris

Maar Emily in Paris ervan verwijten dat het een onrealistisch beeld van Parijs schetst is even onzinnig als het bekritiseren van Ugly Betty over hun weergave van New York. Amerika wordt evengoed in de nieuwe Netflix serie gestereotypeerd. We zien bijvoorbeeld ook hoe Emily’s Amerikaanse vriend z’n eerste paspoort krijgt terwijl zij zich tactloos en onbezonnen gedraagt. Alles in de show is een beetje afgezaagd, maar het is duidelijk gemaakt door iemand die heel veel liefde heeft voor de Franse hoofdstad.

Ook zijn er oprecht grappige momenten in de serie. Net als bij SATC moet ook Emily in Paris z’n draai vinden en kunnen we verwachte dat de show in het tweede en het derde seizoen genuanceerder en zekerder zal worden van z’n eigen stijl.

4. Wie is het?

In de tiende aflevering, getiteld ‘Cancel Couture’, organiseert Emily een fashion week show voor de legendarische (fictieve) designer Pierre Cadault, die concurreert met de nieuwkomers in modewereld, de Amerikaanse ontwerpers van Grey Space. Je hoeft niet ver te zoeken om erachter te komen dat Grey Space geïnspireerd is door Virgil Abloh’s Off-White, maar wie is Pierre Cadault dan?

netflix
Netflix

Het personage (gespeeld door Jean-Cristophe Bouvet) representeert een hele generatie van iconische Parijse fashion goden. De casting van Bouvet lijkt te verwijzen naar Azzedine Alaïa, maar er zit zeker ook een vleugje Karl Lagerfield in zijn karakter. Het gevecht tussen Grey Space en Pierre Cadault weerspiegelt de echte machtsstrijd die plaatsvindt binnen de modehuizen van Parijs, waar een nieuwe generatie door streetwear geïnspireerde designers zoals Abloh en Matthew Williams historische modehuizen zoals Louis Vuitton en Givenchy hebben overgenomen.

De aflevering eindigt met de presentatie van Pierre Cadault’s collectie wat een duidelijk eerbetoon is aan de internet-brekende SS19 couture show van Viktor & Rolf. Je zou de show al bijna alleen om die fantastische fashion verwijzingen kunnen bingen.

5. Ook al zijn er misschien een paar obstakels, uiteindelijk komt alles toch goed

Er ligt een grote nadruk op het feit dat Emily geen Frans spreekt, geen ervaring heeft met luxe merken en haar typische Amerikaanse onbezonnenheid en gebrek aan tact. Het team in Parijs gedraagt zich vanaf de eerste dag al vreselijk tegen Emily, maar ondanks alle tegenslagen weet ze met haar vastberadenheid en haar ‘fake it till you make it’-houding toch haar doelen te bereiken. Dat gezegd hebbende slaat de jonge marketingmanager soms ook de plank volledig mis, maar dat hoort er nou eenmaal bij.

netflix
Netflix

Maar zitten er ook echte fouten in de show? Franse high-fashion influencer en sporadische Vogue contributor Camille Charrière wijst op een klein detail wat alleen een echte Parijse zou opvallen. In een aflevering jogt Emily langs een gymstudio en het valt haar op dat er voor de deur een paar vrouwen in hun sportkleding staan te roken. Het probleem met deze situatie zit hem volgens Charrière niet in het roken, maar in het feit dat een echte Parijse vrouw nooit in haar gym wear over straat zou lopen. Nooit.

Emily in Paris is nu te zien op Netflix.

Shop Vogue's Fashion Favorities

Meer van Netflix