Waarom het goudeerlijke Britse drama 'Rocks' voor mij een van de beste films van dit jaar is

De hartverscheurende film waarbij ook gelachen mag worden legt de lat hoog voor authenticiteit in het vertellen van verhalen.

Waar sociaal-realistische films je normaliter de bioscoop uit laten wandelen met een bitterzoet gevoel en een ietwat zwarte kijk op de wereld, brengt de film Rocks iets anders bij me teweeg. Ja, het plot van het Brits drama is een hartverscheurend verhaal. Maar door de eerlijkheid en authenticiteit van zowel het script als de cast kun je niet anders dan met een gevoel van voldoening je bioscoopstoel uitkomen. Maar wel pas wanneer je de volledige aftiteling aan je voorbij hebt laten gaan om alles even te laten bezinken.

Rocks

In de film Rocks krijgen we een kijkje in het leven van de vijftienjarige Shola – bijnaam Rocks – en haar hechte vriendinnengroep die opgroeien in Hackney, een multiculturele wijk in Oost-Londen. Wanneer de depressiegevoelige moeder van Rocks haar en haar jongere broertje Emmanuel in de steek laat, ontvouwt zich een verhaal over de kracht van vriendschap en girlhood. Al snel verschijnt een sociaal werker aan de deur, maar Rocks is vastberaden niet in 'het systeem' te belanden en zet vervolgens alles op alles om voor zichzelf en Emmanuel te zorgen.

still uit de film 'rocks'
Rocks

Ze slaat op de vlucht met haar broertje, verblijft bij vriendinnen en in goedkope hotels, terwijl ze van dag tot dag verder af komt te staan van haar oude leven als tiener op een middelbare school. Naarmate de druk groeit voor Rocks, voelt ze zich zelfs genoodzaakt haar hechte vriendinnengroep in het duister te laten over haar nieuwe realiteit – zélfs haar beste vriendin, de gevatte Sumaya, wanneer zij intuïtief aanvoelt dat Rocks in de problemen zit en haar probeert te helpen.

IJzersterke cast

Er valt een hoop positiefs te zeggen over Rocks van regisseur Sarah Gavron, maar laat me beginnen met zeggen dat je deze film wilt zien vanwege de ijzersterke cast bestaande uit tienermeisjes van verschillende culturele achtergronden: Nigeriaans, Somalisch, Congolees-Ghanees, Bangladeshi, Pools en Engels. Wat hen allen verbindt is dat ze Brits zijn, waarmee de film meteen de schoonheid van Londen laat zien: een stad waarin verschillende culturen, tradities en talen samenkomen en verweven zijn tot een rijk tapisserie dat laat zien hoe overwegend mooi de wereld kan zijn wanneer die samenleven en samensmelten.

Realistisch script

Niets aan Rocks voelt gekunsteld. Je zult het met momenten moeilijk droog kunnen houden, om vervolgens in lachen uit te barsten – en het is de eerlijkheid en authenticiteit waarmee Rocks' verhaal verteld wordt wat je zo moeiteloos mee laat voeren op die emotionele rollercoaster. Tijdens sommige scènes vraag je je misschien af of de gesprekken tussen de middelbare schoolvriendinnen werkelijk geschreven zijn, zó vloeiend en realistisch klinken ze. Wellicht is de reden daarvoor hoe het script ontstaan is: uit workshops met de cast en andere tieners op verschillende scholen in Oost-Londen.

still uit de film 'rocks'
Rocks

In samenwerking met hen schreven up-and-coming Nigeriaans-Britse screenwriter Theresa Ikoko en Claire Wilson een film die bijna een gestileerde documentaire lijkt. Bij het zien van Rocks voelt het alsof je even onderdeel bent van de hechte Londense vriendinnengroep. We gieren met ze mee tijdens een opzwepende dansles, doen mee wanneer een voedselgevecht uitbreekt tijdens een kookles en chillen na school met ze op het dak van een flatgebouw, uitkijkend over hun wijk, Hackney.

De kracht van girlhood

Hoewel de film eindigt op een droevige noot (hoe zul je zelf moeten ontdekken door 'm te gaan zien) verliet ik de bioscoop toch met een voldaan gevoel. Hoewel wat Rocks overkomt hartverscheurend is, is de eerlijkheid waarmee haar verhaal verteld wordt júist wat deze film zo bijzonder maakt en ervoor zorgt dat 'ie bij je blijft. Alles klopt aan dit sociaal-realistisch meesterwerk over de kracht van girlhood: de ijzersterke cast, het briljante script, de prachtige cinematografie, de fantastische soundtrack... Rocks is voor mij zonder twijfel een van de beste films van dit jaar. Dus doe jezelf een plezier en haast jezelf naar de bioscoop – want deze wil je gezien hebben.

Shop Vogue's beauty favorieten

Meer van Film & TV