14 van de beste modefilms uit de jaren 90 om te bingewatchen

Van Basic Instinct tot Clueless en Unzipped, de meest invloedrijke modemomenten van het decennium vonden plaats op het scherm.

cher en dionne in de film clueless
Jamie Spence (Condé Nast)

Houd van ze of haat ze, maar de jaren negentig gaven ons enkele van de meest geliefde stijlreferenties uit het verleden en heden. Bijna dertig jaar later hebben de kracht van Clueless co-ords en de off-duty garderobe van Christy Turlington in Catwalk bijgedragen aan het vormen van een mode-nalatenschap waar je maar moeilijk vanaf komt. Van prachtige jurken tot sensationele accessoires en iconische streetstyle, hier is een kijkje op de meest invloedrijke stijlmomenten van het decennium op het scherm.

Advertentie - Lees hieronder verder
1 Basic Instinct (1992)
actrice sharon stone in de film basic instinct 
Jamie Spence (Condé Nast)

Catherine Tramell (Sharon Stone) maakte zich schuldig aan het brengen van enkele van de meest - ahum - ‘moordende’ momenten op het scherm van de vroege jaren negentig. Het loszittende beige gebreide vest, een doorschijnende top onder een juweelkleurige oversized blazer, de mini-jurk met lovertjes, de crèmekleurige trenchcoat… De lijst met verheven, minimalistische, decennia-bepalende garderobe-essentials gaat maar door. Het vonnis? Je kunt nog steeds niks fout doen met een crèmekleurige coltrui-jurk (deze is in het bijzonder helemaal opnieuw ontworpen door Ellen Mirojnick, de kostuumontwerpster van de film), bijpassende slingback-stiletto's en een ruime jas.

2 White Men Can’t Jump (1992)
wesley snipes en woody harrelson in de film white men can't jump
Jamie Spence (Condé Nast)

Wesley Snipes en Woody Harrelson spelen twee streetball-hustlers in deze grote hit uit 1992, die toevallig ook de perfecte verfilmde tijdcapsule is van de streetstyle uit de begin jaren negentig, namelijk de Nike Air Jordans, Gold's Gym-tanks, 'Ouderlijk advies'-T-shirts en perfecte oversized bloemenoverhemden. Volgens The Hollywood Reporter werkt de zwarte bedenker Kenya Barris momenteel aan een remake.

3 Death Becomes Her (1992)
meryl streep in de film when death becomes her
Jamie Spence (Condé Nast)

Na in 1992 te zijn gestart met middelmatige recensies en een discutabele kaartverkoop, is Death Becomes Her nu een van de meest geliefde cultklassiekers aller tijden geworden. Regisseur Robert Zemeckis schreef grootse geschiedenis met deze buitengewoon stijlvolle zwarte komedie van Meryl Streep en Goldie Hawn.

Hoewel er veel ophef is gemaakt over de onmiskenbare chemie tussen de leidende dames van de film en de Oscar-winnende speciale effecten, wordt één ding vaak over het hoofd gezien: de selectie van betoverde jurken van Engelse kostuumontwerpster Joanna Johnston - en een heel speciale zwarte body - gedragen door vriend en vijand Madeline (Streep) en Helen (Hawn). Beste uit de klas? Helens rode jurk van chiffon met een bustiertop, hartvormige halslijn en dij hoge split, compleet met bijpassende rode hakken en een perfect geföhnd haar. Rood staat haar goed.

4 Juice (1992)
tupac shakur in de film juice
Jamie Spence (Condé Nast)

Met in de hoofdrol Tupac Shakur in de rol waarmee hij doorbrak, vertelt Juice (straattaal uit de jaren negentig voor respect) de ervaring van zwarte jongeren in een onontkoombare situatie. Van de outfits van de hoofdrolspelers (Reebok-pumps, Kangol-petten, puffer-jassen, dubbele denim en geruite tuinbroek) tot hun dagelijkse interacties, de esthetische en verhaal vertellende verleden van de film in de hiphopcultuur zetten de toon voor zijn filmische opvolgers voor de komende jaren.

5 Pulp Fiction (1994)
uma thurman in de film pulp fiction
Jamie Spence (Condé Nast)

Degenen onder ons die voorstander zijn van een meer ingetogen benadering van de stijl van de jaren negentig, hoeven alleen maar te kijken naar de iconische Mia Wallace (Uma Thurman) van Pulp Fiction. Die zwarte bob. Die zwarte broek. Die klassieke geknoopte witte blouse.

Na de release werd de film van Quentin Tarantino door de legendarische filmrecensent Roger Ebert uitgeroepen tot 'meest invloedrijke film van het decennium'. Bijna drie decennia later voelt het net zo relevant, en sommigen gaan zelfs zo ver dat ze Mia een feministische voorhoede noemen. Of je het nu eens bent of niet, één ding is zeker: op het scherm schonk Thurman ons een van de meest onderhoudsarme en door de menigte geliefde Halloween-kostuums aller tijden.

6 Prêt-à-Porter (1994)
sophia loren en marcello mastroianni op de set van
prêt à porter
Jamie Spence (Condé Nast)

Waar? SS94 in Parijs. Regisseur Robert Altman heeft onbelemmerde toegang tot een droomlijst met de meest gerespecteerde namen in de branche, zoals Claudia Schiffer, Naomi Campbell, Thierry Mugler, Jean Paul Gaultier en Christy Turlington - die allemaal helpen de film te doordringen met de duizelingwekkende drukte van de mode week. Buiten de levensechte modefiguren, wordt het verhaal van de film voortgestuwd door de geweldige cast, waaronder Sophia Loren, Kim Basinger en Rupert Everett, waarbij kijkers worden getrakteerd op een ongeëvenaarde blik achter de schermen van de modewereld op zijn meest decadente hoogtepunt.

7 Clueless (1995)
personages cher en dionne in de film clueless
Jamie Spence (Condé Nast)

Er is een reden waarom Clueless de bekendste film uit de jaren negentig is voor kitscherige en chique modereferenties (en korte grapjes... "Als in!"). De outfits voelen op de een of andere manier net zo relevant aan als vijfentwintig jaar geleden, van Cher's (Alicia Silverstone) chiffon top en cropped sweater vest tot de klassieke tanktop over een t-shirt gedragen als favoriet tijdens gymles en die iconische rode Alaïa jurk. De meest typische Clueless-look van Cher en Dionne moeten echter de geruite sets van Dolce & Gabbana in het geel (Cher) en monochroom (Dionne) zijn, compleet met Mary Janes (schoenen) en kousen tot over de knie.

8
9 Unzipped (1995)
naomi campbell, isaac mizrahi en linda evangelista voor de film unzipped
Jamie Spence (Condé Nast)

Voordat The September Issue er was, was er Unzipped - een documentaire die een zeldzame inkijk geeft in de intriges van de mode-industrie, en de aanloop naar de gevierde AW94-collectie van Isaac Mizrahi beschrijft. Vastgelegd door de toenmalige partner van de ontwerper Douglas Keeve, onthult de film niet alleen de hoogte- en dieptepunten van het werken in de industrie, maar ook een openhartige wie-is-wie van de modesterren uit de jaren negentig, met onder meer Naomi Campbell, Kate Moss, Linda Evangelista, Carla Bruni en Helena Christensen - terwijl ze kijkers midden in het verhaal plaatsen. Let op: je wordt erbij betrokken. Wees voorbereid om een voldaan gevoel te hebben aan het einde.

10 The Doom Generation (1995)
personages amy, jordan en xavier in de film the doom generation
Jamie Spence (Condé Nast)

Als er één ding is waar regisseur Gregg Araki bekend om staat, dan is het zijn gedurfde visie van hoe de wereld die op de rand van de apocalyps wankelt eruit zou zien: flamboyant gestijld, sensueel en... punk rock? Ingeklemd tussen Totally F *** ed Up uit 1993 en Nowhere uit 1997 als onderdeel van zijn gevierde 'Tiener Apocalypse Trioligie', concentreert Doom zich op Amy (Rose McGowan in haar rol waarmee zij doorbrak), haar vriend Jordan en lifter Xavier die op de vlucht zijn voor een onopzettelijke moord. Het is een met jargon beladen, drugsverslaafd, angstaanjagend en volwassen wordend verhaal - en het is toevallig een van de meest stijlvolle films van de jaren negentig, waarbij elk personage een specifieke eigen stijl heeft.

Als eerbetoon aan James Dean in Giant (1956) vertolkt Xavier de archetypische rebel uit de jaren vijftig (denk aan strakke spijkerbroeken, cowboylaarzen, losgeknoopt spijkerhemd en witte cowboyhoed, compleet met een sigaret die aan zijn lippen bungelt), terwijl Amy de zogenaamde glamour-punk uit de jaren negentig benadrukt: oversized leren jassen, Dr Martens, vintage jurken en cat-eye zonnebrillen. Ten slotte lijkt de (opzettelijk) gescheurde kleding van Jordan zijn verscheurde kijk op de wereld te weerspiegelen. Vijfentwintig jaar later voelt de stijl van Doom verrassend modern aan.

11 Catwalk (1995)
christy turlington in de film catwalk
Jamie Spence (Condé Nast)

Deze baanbrekende documentaire, die supermodel Christy Turlington volgt tijdens het Lente/Zomer 1994 seizoen, is de onbezongen held van de modefilms uit de jaren negentig en biedt een openhartig kijkje in het leven van een van de OG-supermodellen. Regisseur Robert Leacock laat Turlington zien terwijl ze tussen Milaan, Parijs en New York vliegt in moeiteloos verzorgde pakken, scherpe zijden blouses en leren trenchcoats. Naast de intensiteit van het tijdschema en de begeerlijke stijl, is deze film ook een weergave van Turlington's eindeloze charme.

12 Set It Off (1996)
actrice jada pinkett smith met drie mede hoofdrolspeelsters in de film set it off
Jamie Spence (Condé Nast)

Deze thriller, geschreven door Takashi Bufford en de hoofdrolspeelster van de film, Jada Pinkett-Smith, volgt vier zwarte vrouwen terwijl ze vechten tegen een systeem dat is ontworpen om ze te laten mislukken, en als het gaat om de mode (bedacht door kostuumontwerpster Sylvia Vega-Vasquez) zijn er enkele serieus ingenieuze stijlbewegingen in het spel. Het is dankzij Set It Off dat geruite overhemden en stevige denim een iconische status hebben gekregen - geloof ons maar.

13 Romy and Michele’s High School Reunion (1997)
actrices lisa kudrow en mira sorvino in de film romy and michele's high school reunion
Jamie Spence (Condé Nast)

In 1997 serveerden Lisa Kudrow en Mira Sorvino ons zelfbewuste humor en veel onvergetelijk neon-gekleurd PVC. De cultkomedie werd meteen een hit dankzij het onstuimige script, de ‘poppy’ soundtrack en de onmiskenbare chemie tussen de twee actrices. Wat nog belangrijker is, is dat het tot op de dag van vandaag een cultureel raakvlak blijft voor modeliefhebbers overal ter wereld dankzij de opvallende flamboyante jaren 90-esthetiek. Denk aan de maliënkolderclub die er compleet uitziet met stevige hakken, veren en fruitvormige sieraden. Ja, fruitvormige sieraden. Let op, vooral op een Post-It.

14 How Stella Got Her Groove Back (1998)
whoopi goldberg en regina king in de film how stella got her groove back
Jamie Spence (Condé Nast)

Met Angela Bassett, Whoopi Goldberg, Taye Diggs en Regina King in de hoofdrollen, volgt How Stella Got Her Groove Back de machtige effectenmakelaar Stella (Bassett) terwijl ze een sprong in het diepe neemt in de liefde. Kostuumontwerper Ruth E Carter, wiens verdiensten onder meer uit What's Love Got to Do with It (1993), Malcolm X (1992) en Do the Right Thing (1989) zijn, was het brein achter Stella's stijlreis, compleet met ontspannen pakken, slipjurken uit de jaren negentig, hoeden met een brede rand en adembenemende bikini's van onder meer Valentino, Susan Lazar en Moschino.

15 Cruel Intentions (1999)
actrice sarah michelle gellar in de film cruel intentions
Jamie Spence (Condé Nast)

Kathryn Merteuil (Sarah Michelle Gellar) van Cruel Intentions bewees zichzelf als een van de meest beruchte vijanden van de hoofdrolspeelster van het decennium op het scherm dankzij haar geslepen plannen en haar slimme gevoel voor mode.

Kostuumontwerpster Denise Wingate veranderde Gellar - destijds gelijk aan de deugdzame Buffy the Vampire Slayer - tot de dubbelhartige hoofdrolspeler met op maat gemaakte corsetten en Dolce & Gabbana-kostuums. Voeg daaraan humeurige smokey-eye make-up en een herfstbruine lippenstift toe en je hebt een van de chicste filmschurken uit de moderne modegeschiedenis.

This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Film & TV