'The Crown' seizoen 4: de meest spectaculaire modemomenten op een rij

Van Diana’s trouwjurk tot aan prinses Margaret's Vintage Guy La Roche jas. Dit is alles wat je wilt weten over de mode uit het vierde seizoen van de Netflix hit serie, The Crown.

Diana is tot op de dag van vandaag een van de grootste mode iconen ooit. Het is daarom niet gek dat de hele wereld niet kan wachten om het nieuwe en vierde seizoen van The Crown te bingen. De makers van de Netflix-hitserie hebben het ontroerende verhaal van de prinses van Wales tot leven hebben gebracht en daar horen de onvergetelijke stijlmomenten van Diana natuurlijk ook bij. Amy Roberts, kostuumontwerper van The Crown, deed haar boekje open over het designproces en de verscholen verhalen achter alle kostuums uit het nieuwe seizoen.

Advertentie - Lees hieronder verder
1 De trouwjurk
courtesy of netflix
Courtesy of Netflix

Een van de belangrijkste Diana looks van dit seizoen is natuurlijk de trouwjurk en die moest dan ook zo nauwkeurig mogelijk nagemaakt worden. De kostuumontwerpers stonden er gelukkig niet alleen voor, want veel van de mensen die betrokken waren bij het origineel hebben ook een handje geholpen. Zo heeft de designer van de oorspronkelijke jurk, David Emmanuel, meegewerkt aan het ontwerpproces en is het kant voor de replica aangeleverd door de zoon van de originele fabrikant. In totaal kostte het hele designproces vier maanden waarvan er 600 uur besteed moesten worden aan het maken van de jurk zelf. Vervolgens moest de sleep van de jurk er voor elke scene weer met de hand opgenaaid worden.

2 Vintage kleding
courtesy of netflix
Courtesy of Netflix

Een groot voordeel van dit seizoen is het feit dat het verhaal zich afspeelt in de jaren tachtig, wat betekent dat het nog heel goed mogelijk is om authentieke designeritems uit die periode te gebruiken voor de royal outfits. Een voorwaarde hiervoor is natuurlijk wel dat de kledingstukken er zo goed als nieuw uit moeten zien, want anders kunnen ze natuurlijk niet gedragen worden door de koninklijke familie.

Amy Roberts ging regelmatig op vintage speurtocht in Parijs en bezocht daar met regelmaat een stoffenwinkel die zowel vintage als moderne stoffen van Versace, Fendi en Hèrmes inkocht. Volgens Roberts is het ook belangrijk om altijd je ogen open te houden voor onverwachte vintage vondsten. Een van haar favoriete koopjes van dit seizoen was dan ook een vintage Guy Laroche jas voor prinses Margaret die ze per toeval tegenkwam in een Parijse kringloopwinkel voor een fractie van de prijs.

3 Het ontwerpproces
courtesy of netflix
Courtesy of Netflix

In totaal moesten de ontwerpers 400 kostuums maken, waarvan er 80 bedoeld waren voor Diana en 120 voor de koningin. Het ontwerpproces begon met het grondig doorlezen van het script en het verdiepen in de karakterontwikkelingen van de personages. Vervolgens waren er genoeg foto’s van de koninklijke familie uit die periode om research naar te doen. Verder zegt Amy Roberts dat ze ook geïnspireerd kan worden door een nieuwe Miu Miu-campagne en een middeleeuws schilderij.

4 De uniformen
courtesy of netflix
Courtesy of Netflix

Naast de koninklijke looks zijn de outfits van alle figuranten ook belangrijk, want zij zorgen er uiteindelijk voor dat de historische setting van de serie tot leven wordt gebracht. Het is natuurlijk onmogelijk om voor die 3000 personages originele looks te maken en dat is ook helemaal niet nodig. Het grootste deel van de figuranten looks van The Crown waren ingehuurd, gekocht of gerecycled. Hier horen alle militaire uniformen en medailles bij en dat was soms nog een hele opgave. Bij sommige scenes, zoals bijvoorbeeld de begrafenis van Lord Mountbatten, waren er namelijk ook veel buitenlandse uniformen nodig.

5 De grootste uitdaging
the crown s4 picture shows diana princess of wales emma corrin filming location military hostel front, malaga
Des Willie

Volgens de kostuumdesigners was de grootste uitdaging van dit seizoen het ontwerpen van Diana’s Australia Tour looks. In die tijd droeg de prinses veel jurken van stoffen die kenmerkend waren voor de jaren tachtig. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan een bepaald soort zijde met een specifieke print. Aangezien de trends in de modewereld sindsdien zijn veranderd was het heel lastig om zulke stoffen in hedendaagse stoffenwinkels te kopen. Uiteindelijk moesten de ontwerpers dus in sommige gevallen de stoffen zelf verven of na laten maken.

This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Netflix