Vogue
7 trainingstips van één van de beste vrouwelijke Mixed Martial Arts-vechters ter wereld Marloes Coenen

cultuur / Interviews

7 trainingstips van één van de beste vrouwelijke Mixed Martial Arts-vechters ter wereld Marloes Coenen

Datum
Auteur
Rolien Sandelowsky
The Last Fight

Vandaag gaat The Last Fight in première, een documentaire van Cinema Delicatessen over de Nederlandse kooivechtster Marloes Coenen. Marloes staat bekend als één van de beste vrouwelijke Mixed Martial Arts-vechters ter wereld en geeft nog één keer alles om haar laatste titelgevecht te winnen. We gingen in gesprek met deze eigentijdse gladiator en kregen zeven trainingstips van de Hollandse powervrouw. Of je ze nu toepast om topatleet te worden, gedisciplineerder te studeren of met hogere regelmaat naar yoga te gaan, Marloes' instelling is inspirerend voor ons allemaal. We presenteren je: Marloes Coenen.

The Last Fight

Marloes: 'Voor mij is de dojo [vechtschool, red.] een leerschool voor persoonlijke groei. Do betekent 'de weg' en jo staat voor 'de plaats'. De dojo is de plaats waar je de weg leert. Na al die jaren in de dojo is voor mij bewustwording 'de weg' geworden. Om dat goed te doen, heb ik een paar tips voor je.'

1. Trainen moet je leren

'Niet veel mensen worden als atleet geboren, dus gun jezelf de tijd. Start met twee keer trainen per week en zie dat als jouw uurtjes, waar niemand aan mag komen. Zorg dat je altijd gaat en train je hersenen erop dat dit een vast gegeven is. Als je één keer per week traint in plaats van twee, boek je geen progressie. Google maar eens "supercompensatie". Progressie is de beste motivatie!'

2. Stel een doel

‘Stel doelen! Kleine doelen, die honderd procent haalbaar zijn. Ze volbrengen geeft voldoening en weer extra motivatie om door te gaan. Ik noem het de ‘Ferrari-mentaliteit’: je mag in het begin best erkennen dat je een Fiat Panda bent, en dat dat helemaal prima is. Langzaamaan bouw je uit en upgrade je jezelf naar het volgende model. Progressie gaat altijd stapsgewijs.’ 

3. Maak het leuk!

'Hoe suf het ook klinkt, als je een leven lang fit wil zijn, moet je trainen leuk vinden. En dat kan het ook zijn, wanneer je iets doet dat je genoeg – maar niet te veel – uitdaagt. Plezier hebben in beter worden, stimuleert je om je trainingstas in pakken.'

The Last Fight

4. Betrek je psyche bij je fysieke activiteit

'Wees je bewust van je redenen achter sporten. Waarom doe je het? Vind je het leuk? Hoe doet het je voelen? Waar leidt het toe? Sporten is een heel interessante activiteit om te onderzoeken waar je grenzen liggen. Of je je grenzen op durft te zoeken en hoe gevoelig je bent voor peer pressure. Veel vrouwen wordt geleerd dat hun kernkwaliteiten bestaan uit zachtheid, meegaandheid en zorgzaamheid. Wat heel mooi is, en belangrijk, maar er is ook een andere kant. Iedereen, mannen en vrouwen, heeft tegenstrijdigheden in zich. Dus naast dat je lief en zacht bent, ben je ook gewoon een bikkel. Geloof me! Monitoren is ook belangrijk. Schrijf alles op: al je gedachten, gevoelens, ervaringen, testmomenten en doelstellingen. En lees dat af en toe terug, zodat je bewust blijft van het sportpad dat je bewandelt.'

5. Heb zelfvertrouwen

'Iedereen is in staat om een vechter te zijn. Figuurlijk en letterlijk. In het ene karakter ligt de vechtersmentaliteit hooguit meer of minder aan de oppervlakte dan bij een ander. Durf een keer een Martial Arts school binnen te lopen. Wat mij betreft is vechtsport de allerbeste tool om alle lagen van je af te pellen en tot de kern te komen van wie je bent. In de dojo kun je je niet verschuilen achter een goede carrière, je sociale status of imago. Je staat daar gewoon hartstikke kwetsbaar in je sportkleding op de mat, overgeleverd aan de compassie en empathie van medesporters. Dat trekt wel wat muurtjes omver! Je zal verstelt staan van je eigen kracht en het effect van fysiek contact maken. Kies een school uit waar je je fijn voelt. Je mag best een beetje gespannen zijn bij het binnengaan van de dojo, maar je intuïtie geeft snel genoeg aan of je er thuis kan horen.'

The Last Fight

6. Bewaak de gouden drie-eenheid van training, voeding en rust

'Het leven van een topsporter is opgebouwd rondom drie fundamentele pilaren: training, voeding en rust. Dat geldt ook voor jou! Neem jezelf en je training serieus, probeer jezelf als atleet te zien. Het is belangrijk om je te beseffen dat om écht rust te nemen, je wellicht je dagen anders in dient te richten. Het is zo belangrijk om op regelmatige basis je psyche en lichaam te laten ontspannen, niet alleen wanneer je in bed ligt of uitgeput op de bank neerploft. Wat betreft voeding is een gebalanceerd dieet belangrijk. Een hysterisch "gezond" dieet is vaak niet houdbaar op lange termijn. Bewustwording over wanneer, hoeveel en wat je eet kan al een groot verschil maken. Je bent het waard, maar dan niet op die cheesy manier!'

7. Geloof in jezelf 

'Laat je niet weerhouden door de overtuigingen die je hebt opgebouwd. Laat je niet remmen door de lessen die je omgeving je heeft ingeprent. Door te sporten leer je te geloven in jezelf, wat je uiteindelijk ook toepast buiten de gym. Je kunt zoveel meer dan je denkt! Een simpel voorbeeld, veel vrouwen vinden opdrukken een ramp, omdat ze het nooit echt hebben leren doen en er dus vanuit gaan het niet te kunnen. Maar natuurlijk kun jij twintig keer goed opdrukken! Wellicht begin je op je knieën, maar er komt een dag dat je lachend je push-ups doet. Zorg ervoor dat je in een omgeving verkeert die in je gelooft, je motiveert en trots op je is wanneer je je doelen haalt.'

Bekijk hier waar de documentaire te zien is.

In gesprek met kersverse staatssecretaris Stientje van Veldhoven

 

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op Vogue.nl.
Dit vinden wij jammer, want Vogue.nl is mede dankzij deze advertenties gratis toegankelijk.
Wil je een uitzondering maken voor Vogue.nl, of meer lezen over hoe wij met advertenties omgaan?
Klik dan hier. Veel dank!

Maak een uitzondering voor Vogue.nl > Sluiten