Wil je het tegenwoordig maken als onafhankelijke artiest dan is social media waar je het zoeken moet. Het vuurtje voor de allergrootste successen ontstaat tegenwoordig op socialmedia-apps als TikTok. Neem een 'Savage' van Megan Thee Stallion, 'My Type' van Saweetie of 'telepatia' van Kali Uchis – stuk voor stuk tracks die wereldwijd bekend zijn geworden doordat ze viral gingen op TikTok.

Het grote voordeel voor een onafhankelijke artiest: er hoeft geen groot marketingbudget aan de promotie van je nummer te pas te komen. Wel is het vaak nog geluk hebben dat je nummer zichtbaar wordt voor content creators. Maar daar biedt LEDO, een platform dat jong, ongescout talent en content creators samenbrengt, het antwoord op. Co-founders Sarah Hildering en Eelko van Kooten willen met de creatieve broedplaats LEDO de muziekwereld democratiseren en makers wakkerschudden om anders na te gaan denken over het promoten van hun muziek. Vogue sprak met Sarah over de frisse wind die LEDO door de muziekindustrie gaat blazen.

This content is imported from {embed-name}. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

De droombaan

De 33-jarige Sarah koos na haar studie psychologie voor een carrière in de muziekindustrie. 'Ik ambieerde een carrière die raakvlakken had met het creatieve,' vertelt ze. 'Ook al had ik zelf geen creatieve passie, wilde ik wel achter de schermen in de creatieve wereld werken.' Ze begon tien jaar geleden 'onderaan de ladder', als assistent bij een muziekdistributeur, maar ontwikkelde zichzelf gedurende de jaren flink door. En toen kreeg ze zo'n anderhalf jaar geleden een waanzinnig aanbod om naar Los Angeles te verhuizen om daar hoofdmanagement van artiesten te worden.

Het droomaanbod

'Echt een droombaan,' zo omschrijft Sarah het aanbod. Maar op hetzelfde moment nam Eelko van Kooten (mede-oprichter van Spinnin' Records) contact met haar op over een nieuw project, een nieuw platform voor artiesten en content creators, LEDO. 'Eelko stal mijn hart door de passie voor het project,' vertelt Sarah met waarschijnlijk hetzelfde enthousiasme. Het ondernemende duo – Eelko met zijn achtergrond als muziekuitgever en Sarah met een achtergrond in muziek tech – is samen aan de keukentafel Eelko's concept verder uit gaan tekenen tot wat LEDO nu is.

'Ik wilde achter de schermen in de creatieve wereld werken.'

Muziekplatform LEDO

Sarah en Eelko stelden zichzelf de vraag: 'Wat is de enige absolute onverzadigde manier waarbij elke artiest hun fanbase kan bereiken, waar muziek nog echt leeft en muziek democratisch beweegt?' Het antwoord daarop is social media. 'Door de emotie en echtheid van social media komt muziek daar echt tot zijn recht,' vertelt Sarah. Daar is het businessmodel van LEDO omheen bedacht, waarmee ze het probleem van onafhankelijke artiesten met het moeilijk kunnen promoten van hun muziek willen oplossen.

Hoe het werkt

En dat werkt als volgt. LEDO dient twee doelgroepen: de artiest en de content creator. Een artiest kan zich bij LEDO aanmelden, hun muziek uploaden en die vervolgens op alle grote streamingplatforms en socialemediaplatforms (denk Spotify, Apple Music, YouTube, TikTok, Instagram) beschikbaar maken. Op LEDO is er vervolgens een marktplaats die artiesten en content creators samenbrengt. Een artiest kan op de marktplaats content creators benaderen om hun nummer tegen betaling te promoten. En dat kan natuurlijk zorgen voor waanzinnige exposure van hun track. Het budget bepaalt de artiest zelf – zo behoudt self managing talent volledig zelf de controle.

'Door de emotie en echtheid van social media komt muziek daar echt tot zijn recht.'

Een win-win

Het grote voordeel voor de content creator is dat zij op socialmediaplatforms als TikTok en Triller geld kunnen verdienen met hun sociaal kapitaal. 'Als ik een TikTokker ben met twintig miljoen volgers, verdien ik alleen geld met partnerships met merken,' legt Sarah uit. 'Maar ik verdien geen geld als door mij een nummer een hit wordt.' Dat gaat LEDO veranderen: de makers, zowel de artiest als de content creator, kunnen via het platform samenwerken aan content en deze zo voor elkaar winstgevend maken. Zonder gedoe met platenlabels of A&R managers.

De toekomst van muziekpromotie

Dat het platform een antwoord biedt voor zowel artiesten als content creators blijkt uit de enthousiaste reacties die Sarah en Eelko ontvangen sinds de lancering van LEDO op 4 maart. Ook vanuit de muziekindustrie zijn de kritieken lovend. LEDO lijkt de industrie wakker te kunnen gaan schudden om mee te gaan met de tijd. En belangrijker: het leven van onafhankelijke artiesten en content creators gemakkelijker, hoopvoller en inspirerender maken met hun innovatieve platform.

Ontdek meer over LEDO op de website.