Een pleidooi voor fatsoenlijk koopjesjagen

Tactisch sale-shoppen is een kans om een duurzame garderobe op te bouwen.

image
Marc de Groot, Vogue Nederland juni 2016

The most wonderful time of the year staat op het punt van aanbreken: de uitverkoop. De eerste rode stickers zijn al een paar weken geleden op etalageruiten geplakt, maar na de tweede kerstdag barst het feest pas echt los. Sale is zonder enige twijfel mijn favoriete vierletterwoord (fuck love!). Maar daar durf ik de laatste tijd amper nog voor uit te komen. In mijn bubbel van bewust levende mensen lijkt hardop zeggen dat je de dagen aftelt tot MatchesFashion.com z’n afprijzingen aankondigt minstens zo erg als plofkip je lievelingseten noemen.

Overconsumptie

Toen het onlangs Black Friday was, werd die dag op vrijwel al m’n sociale mediafeeds compleet verguisd. Een greep uit de posts die ik voorbij zag komen: ‘Korting zou geen reden voor kopen moeten zijn!’ en ‘Overconsumptie maakt de wereld kapot!’ Liefst voorzien van de hashtag #fuckblackfriday. Naast de verheven toon (niet iedereen kan zich immers de volle mep veroorloven), vond ik vooral de vanzelfsprekendheid waarmee uitverkoop aan overconsumptie gekoppeld werd verbazingwekkend. Alsof alle sale-liefhebbers met een bezeten blik in hun ogen zoveel mogelijk aanbiedingen richting hun winkelmandje klikken, al ‘kopen!-kopen!-kopen!’ briesend. Natúúrlijk moet je de uitverkoop niet misbruiken om tassen vol troep in te slaan die hooguit drie wasbeurten gaat overleven (het mode-equivalent van plofkip). Want ja, overconsumptie brengt de aarde inderdaad gevaarlijk dichtbij de apocalyps. Maar ik wil graag een lans breken voor verantwoord koopjesjagen.

Duurzame garderobe

Voor mij is de sale juíst een manier om een duurzame garderobe op te bouwen. Met dank aan 70%-stickers heb ik een (bescheiden) kast vol investment pieces van Céline en Lemaire kunnen bemachtigen die seizoen na seizoen mooi blijven en waarop ik nooit uitgekeken raak. Zonder de kortingsweken zou ik met mijn beperkte budget aangewezen zijn op de stukken minder duurzame grote modeketens, en kleren kopen die veel minder lang meegaan. Bovendien doe ik op deze manier zelden miskopen. Voordat ik toesla heb ik m’n aankopen namelijk al maanden kunnen bestuderen in winkels en webshops. Zodra ik eenmaal m’n pinpas trek, weet ik behoorlijk zeker dat die Marni-trenchcoat een onmisbare aanwinst voor m’n garderobe gaat zijn. Wie de uitverkoop inzet om dat ene kostbare klapstuk ein-de-lijk te kunnen bemachtigen, hoeft daar echt niet voor geshamed te worden. Dus geniet van de sale, maar koop met mate!

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Opinie