Zo haal je ook tijdens de lockdown het meeste uit je weekend

Gouden tips voor iedereen wiens week ook één lange dag lijkt.

allyssa heuze  trunkarchivecom
Allyssa Heuze / trunkarchive.com

Onze sociale kalenders voor de rest van 2020 zien er op dit moment nogal troosteloos uit. Weekenden die eerst gevuld waren met feestjes van vrienden, dagtripjes met geliefden en maaltijden met familie, zijn ineens leeg. In plaats daarvan bakken we ons zoveelste bananenbrood terwijl we maar weer eens een Instagram-livestream aanzetten; ligt grooming al een tijdje achter ons, en staan onze tijdlijnen constant vol met coronavirus-updates, die velen van ons op de voet volgen.

De nieuwe norm

Deze nieuwe norm heeft ervoor gezorgd dat, bij de meeste mensen, werk en vrije tijd zich in één omgeving afspelen. Daardoor is het moeilijk geworden om de grenzen te bewaken van waar het een begint, en het ander eindigt. De twee dagen waarin we ons normaliter herstellen van de werkweek – nadat we op vrijdagmiddag de laatste mails versturen en Slack wegklikken – voelen ineens vaag en onbelangrijk: het weekend bevat niet langer die typische mix van opluchting en opwinding. Maar niet getreurd: er is hoop.

'Werkt dit voor mij?'

Volgens oprichter van online therapiewebsite Harley Therapy, Dr Sheri Jacobson, is de allerbelangrijkste factor om nu het meeste uit onze vrije tijd te halen: het starten van nieuwe routines. "Onze oude patronen liggen overhoop. We leven nu veelal in één omgeving. Sommige mensen hebben daar geen probleem mee, maar anderen gedijen er minder goed op. Dat moet je zelf goed in de gaten houden. Stel jezelf de vraag: 'werkt dit voor mij?' En onthoudt: deze situatie is tijdelijk en, in de meeste gevallen, gaan ook deze gevoelens weer voorbij.

Een virtuele vakantie

Je aanpassen betekent ook het omarmen van nieuwe hobby's. Virtuele vakanties (naast Houseparty-chats en TikTok-dansjes) zijn nieuwe vormen van ontspanning geworden. Laura Vanderkam, TED-spreker en auteur van What the Most Successful People Do on the Weekend, benadrukt het belang van escapisme. "We vervallen al gauw in scrollen door social media of het lezen van headlines, terwijl een kleine virtuele vakantie een veel betere invulling is van onze tijd."

Hier delen Laura Vanderkam en Dr Sheri Jacobson vijf manieren om je weekenden in lockdown een stuk fijner te maken:

1. Plan je weekend voordat het begint

      Vanderkam stelt voor om vooraf na te denken over wat je uit dat weekend wil halen. "Iets leuks plannen om op zondagavond te doen kan al een wereld van verschil maken. Ga een paar dagen voor het weekend of zelfs op vrijdag even zitten en schrijf op wat je graag zou willen doen. Stel je jezelf de vraag: 'Hoe kunnen deze dagen me nieuwe energie geven en klaar maken voor een nieuwe week?'" zegt ze.

      De psychologische rust die je daarvan krijgt is een bonus, aldus Dr Jacobson. "Probeer daarnaast dezelfde tijden om op te staan en naar bed te gaan als normaal. Zelfs als je vanuit huis werkt: hou dezelfde werktijden aan en maak tijd vrij om te relaxen, te eten en te sporten. Plannen wanneer je huishoudelijke artikelen en medicatie koopt kan ook stress, onzekerheid en angst voorkomen."

      2. Beperk je werk in het weekend

      “Vroeger dachten mensen vaak dat thuiswerken niet echt werken was, en dat werknemers die tijd gebruikten om de hele dag films te kijken – maar het blijkt vaak precies het tegenovergestelde te zijn," aldus Vanderkam. “Je werkt afwijkende uren en je hoeft je vaak niet per se aan een ritme van negen tot vijf te houden, dus is het juist belangrijk om grenzen te stellen. Dat doe je door bijvoorbeeld iets in de avond te plannen, of het nou virtueel koken is met vrienden of familie, of een hobby waar je 's avonds aan gaat zitten – iets waardoor je een reden hebt om te stoppen met werken." Accepteren dat dingen nou eenmaal anders zijn is het eerste vereiste om weer van je weekend te kunnen genieten. "Als je je aanpast aan deze nieuwe realiteit," voegt Dr Jacobson toe, "zul je je uiteindelijk beter voelen dan wanneer je nog rouwt om het verlies van hoe het ooit was."

      3. Wees mindful

      “Je kunt van thuis ook een bepaalde spirituele ervaring maken, zegt Vanderkam. “Bijvoorbeeld door teksten of passages te lezen die je dierbaar zijn, door mee te doen aan een virtuele ceremonie, of vanuit huis vrijwilligerswerk te doen." Het belang van sociaal contact is groter dan ooit, juist in een tijd waarin fysiek contact beperkt is.

      “Het is belangrijk om verbonden te blijven met anderen," aldus Jacobson, "en om je zorgen te delen met mensen die je vertrouwd. Als dat niet kan, of als het niet helpt, zoek dan hulp van een professional."

      4. Beperk je nieuws-intake

      Om het gevoel te krijgen dat het echt weekend is zul je ook moeten unpluggen. 'Je kunt ook een goed geïnformeerde burger zijn als je maar een kwartier per dag nieuws kijkt – kijk je meer dan is de kans groots dat je niets nieuws leert,' aldus Vanderkam. 'Geef jezelf een strikte limiet of zet zelfs een timer. Zet pushmeldingen uit, en als je vrienden hebt die je nieuws doormailen, schakel die berichten dan door naar een aparte inbox. Kijk daar alleen in als je echt het gevoel hebt ermee te kunnen dealen, en niet bijvoorbeeld net voordat je naar bed gaat.' Jezelf hierin beperken is key. 'Beslis vooraf hoeveel tijd je wilt besteden aan het lezen of kijken van nieuws,' voegt Dr Jacobson toe.

      5. Maak een wellness-plan

      'Je kunt het weekend echt anders laten voelen dan doordeweeks, maar je moet er alleen iets bewuster mee bezig zijn dan normaal,' aldus Vanderkam. 'Bepaalde dingen zijn echte moodlifters, zoals sporten en socializen, of dat nou via FaceTime is met vrienden of familie, of met je huisgenoten.' Je doet er goed aan om deze moodlifters, die volgens Dr. Jacobson in je 'well-being toolkit' vallen, een vast onderdeel te maken van je aangepaste routine.

      'Je kunt je toolkit gaandeweg aanpassen, verder uitbreiden en finetunen, zodat het je mentale en psychische gezondheid blijft ondersteunen. Denk hierbij onder andere aan je dieet, sportroutine, je interactie met anderen en je hoeveelheid slaap. Kalmerende bezigheden, zoals ademhalingsoefeningen [met of zonder een app], lezen, in een dagboek schrijven, of nieuwe hobby's leren vallen hier ook onder. Hoe bewuster je hiermee bezig bent, hoe gezonder je je zult voelen.

      This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
      Advertentie - Lees hieronder verder
      Meer van Coronavirus