Nu we weer blauwe lucht kunnen zien, is het cruciaal om luchtvervuiling serieus aan te pakken

Of het nou om New York, New Delhi, Seoul of Milaan gaat: grote steden zijn wereldwijd minder vervuild sinds de lockdown is begonnen. Dat biedt kansen voor positieve verandering op de lange termijn, betoogt Vogue.

beeld van david luraschi voor vogue nederland
David Luraschi, Vogue Nederland, juni 2020.

‘Geen vuiltje aan de lucht’ is tegenwoordig vooral letterlijk te interpreteren; omdat vervuilende steden wereldwijd in lockdown zijn gegaan, is een schonere lucht een onbedoelde consequentie van deze pandemie geworden. Zo is niet alleen New Delhi 60 procent schoner dan vorig jaar, maar ook Seoul (54 procent) en Wuhan (44 procent), blijkt uit cijfers van IQAir. Londen, Parijs, Los Angeles en Beijing vallen tevens onder de grote steden die minder luchtverontreiniging hebben gemeten.

De inwoners van New Delhi hebben dan ook zeker een verschil gemerkt in luchtkwaliteit. Hun lockdown begon in het midden van maart, waardoor fabrieken sloten en het verkeer aanzienlijk afnam. ‘Iedereen heeft het constant over de blauwe lucht in onze WhatsApp groep,’ vertelt Nadvha Malhotra, campagnemanager van Purpose (een bureau dat een campagne tegen luchtvervuiling runt) aan Vogue. ‘Ik heb in jaren niet zó consistent een blauwe lucht gezien.’

Zien: hoe luchtvervuiling het coronavirus nog risicovoller maakt

In Milaan, waar de luchtvervuiling is gehalveerd, zijn de Alpen – voorheen altijd uit het zicht vanwege smog – opeens weer zichtbaar vanuit de stad. ‘We hadden een enorm vervuilde en drukke stad voor de lockdown,’ legt Anna Gerometta, directeur van Cittadini per l’Aria (Inwoners voor Lucht) uit. ‘We hebben een schonere lucht gekregen in de afgelopen maanden; kinderen die hier opgegroeid zijn hebben deze luchtkwaliteit nog nooit meegemaakt.’

Terwijl er geen strikte lockdown in Seoul wordt gehandhaafd, is er nog steeds een duidelijk verschil in luchtkwaliteit te signaleren. Al spelen andere factoren, zoals recent ingevoerde beleidsregels van de overheid, daar ook een rol in. ‘Wij zien vooral terug dat de hoeveelheid verbrande fossiele brandstoffen is afgenomen, en daarmee de luchtkwaliteit is verbeterd,’ zegt Minwoo Son, een campagnevoerder voor Greenpeace Oost-Azië in Seoul.

Luchtvervuiling heeft een grote impact op onze gezondheid

Luchtvervuiling eist wereldwijd jaarlijks zeven miljoen levens, waaronder die van 600.000 kinderen, stelt de VN. Luchtwegaandoeningen, hartfalen en longkanker zijn gekoppeld aan het leven in een vervuilende lucht. Recente studies hebben tevens aangetoond dat deeltjes van luchtverontreiniging de ontwikkeling van kinderen kunnen beïnvloeden.

Toen de pandemie nog in haar kinderschoenen stond, schatte de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) dat meer dan tachtig procent van de inwoners van grote steden aan een onveilige hoeveelheid luchtvervuiling wordt blootgesteld. De luchtvervuiling in New Delhi was twintig keer hoger dan het aangeraden ‘limiet’ van de WHO, dat aantal lag in Seoul op 14. ‘Als er nog steeds een hoop luchtvervuiling is, zijn mensen niet voorbereid om weer naar buiten te gaan,’ stelt Son.

de indische stad new delhi begin april
New Delhi begin april.
Getty Images

De coronacrisis onderstreept het belang van het terugbrengen van de wereldwijde luchtvervuiling. Een onderzoek van the Centre for Research on Energy and Clean Air schat dat er in april 11.000 minder Europeanen aan luchtvervuiling zijn gestorven, en er 6000 minder nieuwe gevallen van astma bij kinderen zijn vastgesteld.

Daarnaast stellen experts dat luchtvervuiling de coronacrisis kan verergeren. Wie al bestaande long- en hartafwijkingen heeft – die kunnen ontstaan door het inademen van een vuile lucht – loopt een groter risico om besmet te raken. Eerdere studies hebben het virus op vervuilde luchtdeeltjes gesignaleerd, wat een ‘betere’ verspreiding mogelijk zou maken.

Aangrijpen van de kans

Sommige steden grijpen nu al de kans aan om luchtvervuiling op de langere termijn aan te pakken. Milaan werd de afgelopen maand nog geprezen omdat ze een nieuw verkeersschema willen introduceren, waarbij wandelaars en fietsers centraler komen te staan (en de toestroom van auto’s zo verminderd wordt). Verschillende campagnevoerders vinden dit echter niet ver genoeg gaan en pleiten voor uitgebreidere fietsroutes. Milaan biedt tevens gratis parkeren tot eind mei aan, wat de critici vooral als een achterwaartse stap zien.

Andere steden zoals Parijs, Barcelona en Mexico-Stad hebben ook plannen voor meer fietspaden aangekondigd. ‘Dit is zo’n cruciaal moment; we moeten deze kans aangrijpen,’ aldus Gerometta. ‘We hebben een systematische verandering nodig zodat we onszelf op een andere manier kunnen verplaatsen, op welk punt van de stad je dan ook bent.’

een blauwe lucht in de italiaanse stad milaan, begin mei 2020
Milaan begin mei, 2020.
Getty Images

Naast het reduceren van verkeer is groenere energie net zo belangrijk. ‘Overheden zouden moeten leren van deze huidige situatie en daarop hun beleidsvoering voor de langere termijn baseren. Er moet geswitcht worden van fossiele brandstoffen naar groenere energie,’ voegt Son toe. ‘Deze verandering zal ons schonere lucht opleveren, en vooral een veiliger leefklimaat en duurzame economische groei.’

Als je bedenkt hoe snel de luchtverontreiniging de afgelopen tijd is gedaald, zijn de huidige blauwe hemels slechts een voorproefje van wat er in de toekomst kan worden bereikt. De afgelopen jaren is er vooral gekeken naar langetermijnoplossingen, die in de loop van decennia doorgevoerd zouden moeten worden. Deze nieuwe cijfers laten echter zien dat we sneller kunnen én moeten. ‘Het bewijst dat het mogelijk is om luchtverontreiniging aan te pakken, mits we deze stappen volgen’, concludeert Malhotra. ‘Het is niet onmogelijk: we moeten alleen zo snel mogelijk actie ondernemen.’

This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Coronavirus