Eens in de zoveel tijd heeft Kim Kardashian opeens een zesde teen. Daar valt het internet dan weer over, want overduidelijk Photoshop, om een week later wéér hetzelfde gesprek te voeren. Haar familieleden kunnen er namelijk ook wat van, waardoor er nu complete dossiers (en dito Instagramaccounts) zijn aangelegd rondom hun photoshop-fouten.

Het internet heeft een dagtaak aan het rapporteren van hun fails. Het is allang geen geheim meer dat de familie hun foto's retoucheert, maar toch blijft het genoeg mensen interesseren. Zie je nou wel, lijkt het geamuseerde internet bij elke vervormde muur te willen zeggen: óók zij zijn niet perfect. Het digitale landschap verandert met de dag, maar die gedachte gaat schijnbaar nooit vervelen.

Schoonheidsideaal

Dat we snakken naar die geruststelling, hoe oppervlakkig ook, zegt iets over het grotere probleem dat aan deze photoshop fails kleeft. Terwijl we eindeloos inzoomen op (te) lange vingers en vage zwembadranden, en er smakelijk om lachen en van genieten, praten we te weinig over het echte probleem: dat niet die photoshop fails, maar het onrealistische schoonheidsideaal daaráchter het daadwerkelijke probleem vormt.

Nep als verdienmodel

Zelfs de Kardashians merkten aan het begin van hun carrière al dat ze er ongeretoucheerd niet gingen komen. Het is algemeen bekend dat Photoshop en cosmetische chirurgie een grote rol hebben gespeeld in hun succes, en het heeft ergens iets treurigs dat zelfs zij dit al nodig achtten. Social media heeft de maatschappij de macht gegeven om het schoonheidsideaal nog onbereikbaarder te maken, met Photoshop als belangrijkste hulpmiddel. Dat heeft zo z'n impact op (vooral jonge) mensen: uit een enquête van Girl’s Attitudes bleek bijvoorbeeld dat maar liefst 61% van Britse meisjes tussen de 11 en 21 jaar het gevoel heeft dat ze er ‘perfect’ uit moet zien.

Leidt af van probleem

Het uitlichten van photoshop fails heeft in die zin best een functie. Het bevestigt dat zelfs de Kardashians niet eens op de Kardashians lijken zonder Photoshop, en praktisch níemand er echt zo uit (kan) zien. Maar het leidt ergens ook af van het grotere probleem, en zet bovendien te weinig zoden aan de dijk. We weten immers al jaren dat familie naar hartenlust shopt, maar toch kloppen nog steeds genoeg jonge meiden aan voor lippen à la Kylie, en gaan ze met Kardashian-filters naar de cosmetisch arts.

Gesprekken openen

Hoewel de fails als een huis staan, is de kracht van Photoshop – en het daarmee ontstane schoonheidsideaal – dus nog altijd sterker. En zo lang invloedrijke influencers als de Kardashians hier (te) weinig het gesprek over openen, gaat dat ook niet veranderen. Gelukkig neemt generatie Z sinds kort het voortouw, met TikTok-video's die later misschien als het voorzichtige begin van een digitale revolutie zullen worden gezien.

Niet andermans Photoshop fails, maar hun eigen onbewerkte video's voeren daar de boventoon. Terwijl ze poseren op Kendrick Lamars Humble, klinkt altijd dezelfde tekst: 'I'm so fuckin' sick and tired of the photoshop / Show me somethin' natural like afro on Richard Pryor'. En zo is het maar net.