Het nieuwe Vogue T-shirt is hier!

De derde editie van het Vogue-T-shirt is zwart met het logo in het wit én van biologische katoen.

image
Meinke Klein

Dit jaar is het onvolprezen Vogue-T-shirt van biologische katoen. De man erachter vertelt waarom hij drie jaar geleden voor duurzaam koos.Bestel hier het nieuwe Vogue T-shirt met het juninummer.

Na een witte en een grijze versie is de derde editie van het Vogue-T-shirt, dat traditiegetrouw bij het juninummer verschijnt, zwart met het Vogue-logo in het wit. Maar dat is niet het belangrijkste kenmerk van het T-shirt, dat al werd gedragen door modellen als Doutzen Kroes en Ymre Stiekema. Het is namelijk voor het eerst dat het T-shirt door een Nederlands bedrijf – Infact – en van biologisch katoen werd gemaakt, en bovendien duurzaam geproduceerd.

Advertentie - Lees hieronder verder

Infact-eigenaar Roland Wiechert (31) werd een aantal jaar geleden tijdens een reis door Azië geconfronteerd met de werkomstandigheden in textielfabrieken: ‘Die waren afschrikwekkend. De hitte, viezigheid, lange werktijden, lage lonen – heel confronterend. Ik wilde iets doen om de mensen in die regio te helpen, maar wist niet meteen wat.’ Eenmaal terug in Nederland kwam hij op het idee een bedrijf te starten dat kleding maakt van biologisch katoen die op een eerlijke manier in India wordt geproduceerd, met werkwijzen die het milieu niet belasten. ‘We hebben het hele proces in eigen beheer, van materiaal en productie tot verkoop. Daardoor kunnen we als een van de weinige bedrijven in de wereld werkelijk garant staan voor de kwaliteit en duurzaamheid van onze kleren. Die duurzaamheid en openheid zijn volgens mij de toekomst van de kledingindustrie.’

'Een mooi modelabel kan ook duurzaam, van goede kwaliteit en toch betaalbaar zijn.'

Een betere wereld

Inmiddels is Infact, dat begon met een bescheiden collectie basics, in korte tijd enorm gegroeid en lanceert het een eigen fashionbrand: bash. ‘Er staan twee nieuwe winkels in Nederland op de agenda, en aan het eind van het jaar willen we een winkel openen in Berlijn. In Nederland hebben we nu achttien werknemers en in India zijn er inmiddels vijfhonderd medewerkers in dienst. Er komen steeds meer grote klanten uit binnen- en buitenland bij, waaronder sinds kort dus ook Vogue.’

En ook al heeft Wiechert geen mode-achtergrond, de vraag naar duurzaam is inmiddels zo groot dat hij de tijd rijp achtte voor een eerste volledige collectie. Deze zomer zal die te koop zijn. ‘De lijn van de nieuwe brand bash is geheel in Scandinavische stijl; strak en minimalistisch. Na tweeënhalf jaar hebben we onze sporen verdiend, dus hebben we een hoofdontwerper en een heel ontwerpteam in dienst genomen. Ik wil laten zien dat duurzaamheid en ‘groen’ niet alleen bij simpele T-shirts horen, maar dat ook een mooi modelabel duurzaam, van goede kwaliteit en toch betaalbaar kan zijn.’ Amen to that. En tot die tijd begint een betere wereld bij het Vogue-T-shirt. ###em

Deel foto's van jou in je Vogue-tee op social media via de hashtag #thevoguetee.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Fashion