Breaking: Rushemy Botter en Lisi Herrebrugh nieuwe Artistic Directors bij Nina Ricci

Nederlandse ontwerpers aangesteld bij het Franse modehuis.

rushemy-botter-lisi-herrebrugh-nina-ricci
Rushemy Botter en Lisi Herrebrugh, door Sean Murray

Het is wel het jaar voor de Nederlandse, in Antwerp wonende en werkende duo Rushemy Botter en Lisi Herrebrugh – die zowel zakelijk als privé een koppel vormen. Nadat ze dit jaar al de Grand Prize tijdens Festival d'Hyères hebben gewonnen, zijn ze nu aangesteld bij het Franse modehuis Nina Ricci als creative directors, zo wordt exclusief vermeld op WWD.

Advertentie - Lees hieronder verder

Coolness

Ontwerpers Rushemy Botter en Lisi Herrebrugh (geschoold aan de gelauwerde modeacademie in Antwerpen en Amsterdam Fashion Institute) zullen per direct aan de slag gaan bij hoofdbedrijf Puig – een Spaanse parfum- en modegroep die ook Dries van Noten heeft gekocht –, om de creatieve richting van Nina Ricci's vrouwenlabel te bepalen. De eerste collectie voor het huis zal gepresenteerd worden tijdens het pre-fall 2019-seizoen. Daarna zal de Herfst/Winter 2019-collectie getoond worden in maart tijdens de officiële Paris Fashion Week. In de woorden van Puigs president van merken, José Manuel Albesa, zal het tweetal 'een grote dosis coolness' naar het altijd bijzonder vrouwelijke merk brengen.

Toekomstmuziek

Dit jaar zullen Rushemy Botter en Lisi Herrebrugh naar Parijs verhuizen, mede voor hun geprezen menswear label Botter. In gesprek met WWD zegt Albesa over de aanstelling: 'We waren op zoek naar iemand die uniek is. Ze deden een paar schetsen om hun visie op het merk te tonen, en ik stond echt versteld want het was geen evolutie, maar een revolutie.' Hij noemt Botter en Herrebrugh, deels opgegroeid op Curaçao en de Dominicaanse Republiek, meesters met kleur. 'Ze bezitten een zeker Caribische joie de vivre. Het past helemaal bij het merk, en vooral ook bij deze tijd.' De designers kijken ernaar uit te beginnen en reageerden dat ze zich 'zeer geïnspireerd voelen om aan de slag te gaan met de frisse, vrouwelijke en subtiele codes van Nina Ricci, een ode aan vrouwelijkheid. Ons doel is om een nieuwe spirit te brengen, de tijdsgeest, moeiteloos en elegant, sterk maar positief.' Volgens Albesa is deze zet noodzakelijk. 'Je kunt je erfgoed niet negeren, maar je moet accepteren dat er verandering in de lucht hangt ... Nina Ricci heeft een nieuwe visie nodig op wat Parijs, poëzie, vrouwelijkheid, vandaag de dag betekent.' We kijken uit naar wat de toekomst brengt.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Fashion