Met dank aan 'High Fashion Twitter' gaat het Met Gala tóch nog door

Over de subcultuur die de grootste nacht van de mode weer virtueel leven in wil blazen.

Supermodel en activist Naomi Campbell bij het Met Gala in 2019 
Theo Wargo

Modeliefhebbers alleen nog maar op Instagram? Think again: High Fashion Twitter, een populaire (mode)stroming op het gelijknamige platform, is al dan niet nóg springlevender. De community gaat dit jaar zelfs een virtueel Met Gala organiseren, nu het officiële evenement door het coronavirus is afgeblazen. Vraag blijft: wie of wat is deze online groep en belangrijker, hoe kun je zelf bij het digitale evenement aanwezig zijn? Vogue duikt erin.

High Fashion Twitter

Steeds vaker vraag ik het me af: hoe had deze periode eruit gezien zonder social media? Los van de haken en ogen waarschijnlijk niet alleen minder geïnformeerd, maar ook minder leuk. Neem Jane Fonda in spandex of de gloednieuwe kosteloze kunstcursussen van MoMA: zaken waar je – in tegenstelling tot veel andere dingen online – voor de verandering níet met een grote boog omheen wil lopen. Omdat ze grappig, educatief of vermakelijk zijn, en je met meer opzadelen dan vierkante ogen alleen.

High Fashion Twitter, een subcultuur op het social mediakanaal, is wat lastiger onder één categorie te scharen, maar vermakelijk is het zeker. De community (voor intimi bekend als hf twitter) levert al jaren vrij stevige kritiek op de mode-industrie, waarbij de onderwerpen keer op keer variëren. De focus ligt daarbij niet zozeer op wat te kopen of het interpreteren van de laatste trends, maar op expertise (waar ze vooral zelf nogal zwaar aan tillen).

Zien: de meest iconische Met Gala looks ooit

Haute le mode

De gebruikers – met veelbetekende namen als balenciogre of laqerfeld – nemen archiefbeelden van de catwalk of editorials onder de loep, discussiëren over het nalatenschap van ontwerpers en gaan in gesprek over duurzaam ontwerpen. Dat gaat er niet altijd even vriendelijk aan toe: account haute le mode, één de toonaangevende stemmen binnen de community, werd meermaals opgedoekt door een overdaad aan reports van anderen. 'Omdat ze me gewoonweg niet mogen,' vertelde oprichter Luke Meagher eerder aan GQ.

De achterban van 'hf twitter' zou sinds 2014 zijn gaan groeien, en vooral bestaan uit relatief jonge mensen uit generatie Z. Veel van hen zijn bezig met een modeopleiding aan scholen als Parsons of FIT, maar gebruikers komen bijvoorbeeld ook uit Mexico en Duitsland. De grootste accounts worden gevolgd door prestigieuze mensen uit het vak, van journalisten tot ontwerpers – wat veelzeggend over hun invloed is. Ze zijn niet altijd een watchdog à la Diet Prada, maar hebben wel problemen zoals greenwashing en seksueel misbruik aan het licht gebracht. Niet dat de community zelf volledig aan kritiek ontkomt: de Twittergebruikers zijn weleens beschuldigd van het verheerlijken van eetstoornissen, en hun blik op mode zou te eurocentrisch (alleen op het Westen gericht, red.) zijn.

Virtueel Met Gala

Onderdeel van de community worden vereist geen aanmelding. Wie simpelweg wat relevante accounts volgt, krijgt gemakkelijk het wel en wee van de subgroep mee (de zoekterm op Twitter intikken helpt je meteen een eind op weg). Ook hun meest recente activiteit, een virtueel Met Gala, is toegankelijk voor iedereen. Een speciaal Twitteraccount heeft wat opdrachten in het leven geroepen om op 4 mei, de datum waarop normaal menig rodeloperjurk bekritiseerd had moeten worden, uit te voeren.

Zo worden 'virtuele gasten' uitgedaagd om een look samen te stellen die zij in 2020 zouden dragen, met uiteraard het thema in het achterhoofd. Voor een andere challenge mogen daar slechts items uit de eigen garderobe voor worden gekozen (waarbij casual gelukkig mag, mocht je geen kanariegele sleep in de kast hebben liggen). De overige opdrachten draaien om het maken van de mooiste mode-illustratie, of het samenstellen van een look op basis van slechts één onbekender label of modehuis (die voor je gekozen wordt, dus dat is nog lang zo makkelijk niet).

This content is imported from Twitter. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

Het einddoel? 'Het samenbrengen van modeliefhebbers van over de hele wereld, om zo hun visie te delen én uiten, zonder geremd te worden door de echte wereld,' schrijven de organisatoren op Twitter. Of we op het moment daadwerkelijk aan die echte wereld kunnen (of wíllen) ontsnappen is een tweede, maar een avondje vluchten is – vooral in deze tijden – geen overbodige luxe.


This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Coronavirus